7 אלמנטים חשובים לבניית תכנית אסטרטגית מוצלחת

בחורה עם מחשב נייד

האם שמעת את הפתגם הישן על החשיבות של ההתחלה כאשר יש התחשבות בסוף? אני כיועץ עסקי אסטרטגי תומך נלהב של לקחת את הזמן לעשות תכניות אסטרטגיות כי "קשה באימונים קל בקרב" או כל קלישאה אחרת שתבחרו לצורך המחשת העניין. ישנם 7 אלמנטים לבניית תכנית אסטרטגית אשר יסייעו לך להתחיל. העצה הטובה ביותר שלי היא לשים את הכול על הדף, כך שזה יהיה כתוב בצורה שאפשר בקלות לערוך, לדמיין תמונת עתיד ולצעוד לכיוונה!!

למה צריך תכנית אסטרטגית?
ובכן צריך תכנית אסטרטגית שתשמש למין מפת דרכים עבור העסק שלך.

לאן הולכים ואיך מתכוונים להגיע לשם?
באופן ספציפי יותר, זוהי דרך לעזור לעובדים שלך ולך להבין את המטרות העיקריות ואת חלקו של כל אחד בהצלחת הארגון.

תכנית אסטרטגית טובה צריכה להכיל את 7 האלמנטים הללו:
הגדרת חזון
הגדרת החזון שלך צריכה להיות שאפתנית ומכוונת למטרה בהתאם לתמונת העתיד שאתה מדמיין. זה המשפט שיעזור לך להחליט על הכיוון הכללי שאליו תכוון את העסק שלך. זה באמת המה והלמה של כל מה שאתה עושה.

הגדרת משימה
זה מה שקורה היום. מה עושים, מי עושה ואיך עושים. אפשר כך למעשה לשלב את החזון ואת הגדרות המשימה בהתאם, לכן את השלב הזה יש לעשות מיד לאחר הגדרת החזון, לפרק את תמונת העתיד שממנה נגזר החזון למשימות קטנות ככל האפשר כך שניתן יהיה להצליח ולנהל כל משימה בנפרד עד להגעה לתמונה הכוללת.

ערכי ליבה
ערכי הליבה הם אותם ערכים שאתה מאמין שיאפשרו להשיג את החזון והמשימות. כמה דוגמאות של ערכי ליבה כאלו:

  • גיוון
  • מנהיגות
  • כנות
  • פתיחות
  • איכות

אלה הערכים שבעזרתם אתה הולך לנהל את העסק שלך. ערכים אלו באים לידי ביטוי בניהול הצוות שלך כאשר מסביב לערכים אלו ניתן ללכד את הצוות ולגרום להרגשת שייכות והרגשת מעורבות. עקרונות אלה ינחו את העסק שלך ולכן חשוב מאוד שכל אחד בצוות שלך יהיה מעודכן

ניתוח SWOT

ההיבט הרביעי של תכנית אסטרטגית מוצלחת. זהו ניתוח שצריך לעשות בכל שנה ואפילו כמה פעמים בשנה כדי לאמוד את השינויים המתרחשים בשוק, בקהל הלקוחות ואצל המתחרים ביחס אליך. SWOT  ראשי תיבות :

S – חוזקות
W – חולשות
O – הזדמנויות
T – איומים
נקודות החוזק והחולשות הן הניתוח הפנימי שעושים. ההזדמנויות והאיומים הם ניתוח חיצוני.

מה שבאמת חשוב לתת דגש זה להסתכל על מה שאנו חזקים בו ושמייחד ומבדיל אותנו מהמתחרים . בצד השני תמיד כדאי לדעת את נקודות החולשה שלך – כדי קודם כל להשתפר, שנית לעיתים במהלך די פשוט ניתן להפוך חולשה ליתרון ואף לחוזקה. יש לשים לב כי כוח יכול גם להוות חולשה אם לא זהירים לגביו.

מטרות לטווח ארוך
הרבה בעלי עסקים פותחים עסק עם חשיבה על השנה שנתיים הראשונות ולא מציבים יעדים ארוכי טווח. כדי להצליח בעסקים, צריך להסתכל רחוק ככל שניתן אפילו מעבר לדמיון את העתיד שרוצים. אם לא מכוונים להיות עסק מצליח לשנים קדימה הסיכוי שנגיע לשם הוא די קלוש, לכוון גבוהה עוזר בהכרח להגיע גבוה ורחוק.

מטרות שנתיות
כמו שצריך לעשות מטרות ארוכות שנים כך יש גם לפרק את המטרות האלו למטרות קטנות, ברות השגה, ראליות עם טיפת יומרה, כל שנה מומלץ לפרק לארבעה רבעונים שלכל רבעון מטרה משלו שיחד כולן יהפכו למטרה השנתית וביחד עם החמש שנים הבאות יהפכו יחד למטרות שהוגדרו בהקמת העסק, אז גם יש לבצע שוב את התהליך ולבנות שוב תכנית אסטרטגית לעוד שנים רבות קדימה.

תוכנית פעולה
האלמנט האחרון של תכנית אסטרטגית מוצלחת היא תכנית פעולה או תכניות. כל אובייקט צריך כמה שיותר פרטים על איך אפשר להשיג ולמדוד את המטרה. מי עושה מה? מתי עושים? איך עושים? לכל מטרה שתכנית כדאי לצוות איש צוות שייקח את ההגעה לכיבוש היעד על עצמו ועל אחריותו, פיזור סמכויות עוזר לניהול הפרויקט ולמימושה של התכנית האסטרטגית.