כשמדברים על תכשיטים עולה אצלי דמותה של הזמרת שושנה דמארי ז"ל שבילדותי הייתה שכנתנו. הייתי עוקבת בהערצה אחרי התכשיטים שענדה להופעות. אני זוכרת את העגילים הכסופים הגדולים המעוטרים ברקועים שנראו לי כלקוחים מארמון מסתורי בארץ אחרת. אני זוכרת את הרשרוש שלהם בעת שהזמרת ירדה במדרגות שתיים וחצי קומות למכונית הצהובה של רשות השידור שבאה לאסוף אותה.
פעם כשדפקה אצלינו להשאיל סוכר לבושה בחלוק בית שחור עם עיטורי פרחים אדומים קטנים שאלתי אותה "איפה העגילים" היא חייכה והשיבה לי "עכשיו בבית, לא צריך, אם את רוצה לראות אותם תעלו אחה"צ לא זוכרת למה, אבל, זה לא קרה.
אז עדיין לא שמעתי על תימן רק לאחר מכן הבנתי שבאמצעות התכשיטים של שושנה נחשפתי לתרבות שונה ומרתקת.
יצאתי נרגשת לסיור העיתונאים בתערוכה שפת התכשיט במוזיאון האסלאם מאותגרת מגילוי מה יספרו לי התכשיטים.
התערוכה עוסקת באלף שנים של צורפות – דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה.
החלק הראשון בוחן צורפות בשלושת הדתות
פריטים אסלאמיים
לדוגמה: מנורת מסגד , סוריה, המאה ה20 עשוייה פליז מחורר ומשובץ כסף ונחושת.
קסדה , תורכיה מהמאה ה15 עשוייה פלדה ומשובצת כסף
מיכל מים לנרגילה מהודו ,לוקנאו מהתקופה שבין המאה ה17 למאה ה18
פריטים נוצריים
לדוגמה: מנורת מריה תרזה מבית הבסבורג, וינה , אוסטריה 1759-1758 שמנציחה את מריה תרזה בכנסיית הקבר והוזמנה להחליף מנורה של הקיסר קארל השישי שנזוקה. המנורה עשויה זהב יצוק ורקוע ועבודת אזמל עם שרשרת עשויה כסף וזהב. שלוש פאות הקערה התחתונה מעוטרות בתמונות התחייה, העלייה לשמים, והולדת ישו
היונה שמייצגת את רוח הקודש אוסטריה, וינה, 1716 . עיטור לכנסייה בדמות יונת כסף מוקפת קרניים מוזהבות עשוייה כסף רקוע ועבודת איזמל, נחושת מוזהבת.
מצנפת של אגמון שנתרמה על ידי מריה הראשונה מלכת פורטוגל ב 1792 . המצנפת עשויה רקמת מתכת על משי , אבנים טובות ונצנצים.
פריטים יהודיים
הפריטים מאוסף משפחת גרוס אספני יודאיקה.
לדוגמה: מנורת שבת , הולנד , 1750, עשויה פליז
מגילת אסתר,תורכיה, איזמיר, 1873, עשויה זהב , פנינים וקלף.
זוג קמעות לזרועות, איראן, 1873 עשויות כסף ופתילים.
החלק השני
חלק זה עוסק בתכשיטים שנוצרו לתערוכה בהשראת חפץ במוזיאון.
סיכות פריפה (פיבולה)
לדוגמה: גדיר סלייח יצרה יצרה עניבת פרפר בהשראת תכשיט ששימש לרכיסת בגד כלה. הפיבו טאי שיצרה עשוי מעוטר באבנים ומיועד לחתנים.
ישראל דהן יצר פיבולה מרוקאית עשויה כסף ועץ הובנה מוזהב , הלחמה, כיפוף ועבודת מחרטה והזהבה. הפיבולה שלו מבוססת על הפיבולה ששמשה לרכיסת הבגד המרוקאי האיזר.
סיכות דש
רמי טריף יצר סיכות "איסיגניה 50 גוונים של פטריארכליות" הסיכות עשויות: כסף, פליז, זהב, יציקה בשעווה נעלמת , הלחמה, ניסור, כיפוף וציפוי זהב.
יצירתו של טריף מבקשת להאיר את התפיסה הפטריאכלית המשתנה של הגבר הערבי בתא המשפחתי ובחברה בכלל.
הסיכות משלבות עצוב אופנתי מערבי עם גלעין זית מצופה כסף שקושר את הסיכות לסביבה התרבותית.
מקומות קדושים
לדוגמה: ענת גולן יצרה סיכות "אתה נמצא כאן" היא תרגמה את הסמל דמוי הטיפה של האפליקציה GOOGLE EARTH לסדרת מזכרות מסיור תיירותי וירטואלי. הסיכות עשויות בטכניקות צורפות מסורתיות וצורותיהן שאובות מדימויים המתגלים במפות הלווין.
הסיכות מסמלות גשר בין הצורפות המוסלמית המסורתית לבין עולם התקשורת החזותית של תקופתינו.
מלכה כוכבי יצרה מריקוע כסף את "מחזוריות לבנה" סדרה המבוססת על מולד הירח. 14 חוליות שמסמלות את החלק המואר והחשוך של הירח. כל כך רלוונטי לתרבות האילמית מחד ולתקופתנו , רק לפני פחות מחודש ישראל שלחה את בראשית לירח.
חרוזים
לדוגמה: יצירתה של ורד בבאי. ההשראה ליצירתה היו חרוזי קרמיקה כחולים הסקרנות לגבי יוצרם והנסיבות בהם יצר הניעו אותה ליצור חרוזים המתייחסים למובניות והקסם הגאומטרי של המקור אבל שונים מבחינת צבע, חומר ועמידות.
ישנם גם תכשיטי הגנה וברכה, קמעות, תכשיטים השואבים השראה ממשחקים. אותי תפס תכשיט שמשחק ילדותי חמישה אבנים שמש לו השראה. תכשיטים ששואבים השראה מתאטרון הצללים.
תכשיטי כלה, תכשיטים שההשראה ליצירתם שמשו כלים ובעלי חיים .
תכשיטי עבר ועתיד שילוב נדיר של קרמיקה וכסף כשההשראה חפצים ותכשיטים המוצגים במוזיאון.
החלק השלישי
עוסק בתכשיטים ברוח האסלאם: – תכשיטי צורפים מאזור, סנטה קטרינה, סיני . צמידים שיצר חסן אעווד, תליונים ורעלה של אשה בדואית משנת 1970.
-תכשיטים שיצר צורף הפועל ביפו בן ציון דוד עבור הזמרת עפרה חזה ותכשיטים שיצר סבו של בן ציון עבור בתו, אמו של בן ציון: צמידים, תכשיטי צוואר, קמע, טבעת ועוד.
סיכום
צורפות היא שפה. שפה, שאוצר המילים שלה הוא מתכות שונות, אבנים יקרות וחומרים חדישים ועכשוויים, המצטרפים זה לזה באינסוף דרכים, כשם שמילים מצטרפות למשפטים.
התערוכה "שפת התכשיט" רחבת היקף מציגה על ציר זמן של כאלף שנים דיאלוג בין תרבות, דת, עבר והווה. בתערוכה מוצגות עבודות צורפות ייחודיות המיוחסות לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות. מוקד נוסף של התערוכה הוא הצורפות בת זמננו. 45 צורפים ישראלים יצרו במיוחד לתערוכה תכשיטים בהשראת תכשיטים מאוסף הצורפות האסלאמי הנדיר של המוזיאון.
התערוכה מזמנת למבקר גירויים להרחבת אופקים חשיפה לתרבויות ושאלת שאלות .
אוצרת: ד"ר איריס פישוף
30/5/19 – 16/11/19
טלפון: 02-5661291
שעות פעילות המוזיאון:
שני – רביעי : 10:00- 15:00
חמישי: 10:00- 19:00
שישי – שבת: 10:00 – 14:00
יש סיורים בעקבות התערוכה לכתבה תכנסו לקישור:
סיורים בעקבות התערוכה שפת התכשיט
צלום: נירה פרי





















