במאמר זה אתמקד במספר נושאים עיקריים ואשתדל לענות על מספר סוגיות:
- מה זה ניהול מוניטין ב-Google?
- למי מתאים ניהול מוניטין?
- כיצד ניתן לנקות מוניטין שלילי מתוצאות החיפוש?
- המלצות לשמירת המוניטין החיובי והתוכן באופן שוטף.
אם אני צריכה לתמצת את התשובה לשאלה "מהו ניהול מוניטין בגוגל בפרט ובאינטרנט בכלל" לכדי משפט אחד? הייתי עונה: זו הדרך בה השם שלך מופיע בתוצאות החיפוש של גוגל (בצורה מחמיאה שעושה אותך מרוצה או לחלופין בצורה שעושה איתך עוול ומאירה אותך באור שלילי)?
אבל… היות ולא ניתן באמת לפשט עד לרמת המשפט הבודד את הנושא הלא מאוד פשוט הזה, ערכנו עבורכן "מורה נבוכים" כדי שתבינו טוב יותר את משקלן של תוצאות החיפוש בגוגל ואת החשיבות הגבוהה שבלהופיע בהן בצורה מחמיאה- בין אם אתן נשים פרטיות העובדות באופן עצמאי או מהוות חלק מתאגיד או חברה כלשהי, גדולה יותר או גדולה פחות. לצורך העניין, גם תאגיד מסחרי, גדול ככל שיהיה, עלול לספוג הפסדי ענק כספיים אם התדמית שלהם נפגעת והרשת רוויה בתוצאות חיפוש "לא מחמיאות". במציאות של היום, אף דמות או חברה ציבוריות-כלכלית אינה יכולה לחמוק מנושא המוניטין ברשת בכלל ובתוצאות החיפוש בגוגל בפרט!
נשמע לכן רלוונטי אליכן? מעניין אתכן לשמוע עוד? המשיכו לקרוא 🤓

ניהול מוניטין באינטרנט-Online Reputation Management
ראשית, אני מאחלת לכולכן שלא תצטרכו לדעת מה זה "ניקוי תדמית ברשת"😊 אבל במקרה שהשם שלכן או של העסק שבבעלותכן מופיע בגוגל תחת אזכורים שליליים לא מעטים, הדברים שעליהם אדבר כעת, עשויים לסייע לכן להבין טוב יותר את הסוגייה/בעיה וכיצד לטפל בה (או לחלופין, מי יכול לטפל בה עבורכן)>>
אז בין אם את אדם פרטי, אשת עסקים או חברה ענקית, את כולנו גוגל "מקטלג" על בסיס שלל תכנים שאנו מעלות לרשת בעצמנו או תכנים שמקורם באזכור שמנו בידי גורמים מצד שלישי, במגוון פלטפורמות כדוגמת אתרי בלוגים, עמודי רשתות חברתיות, אינדקסים שונים ועוד. כך למעשה, גוגל נבנית עם הזמן כמעין "ארכיון" הנושא את סך הפרסומים בהם שמנו או שם החברה שלנו השתרבב, כך שבמידה ששמכן "הוכתם" מסיבה כזו או אחרת במהלך השנים (בין שאכן היה לכן "אשמה" כלשהי -ישירה או עקיפה בדבר ובין אם ההשמצות חסרות שחר), למשל בגלל אירועים כמו: הרשעה פלילית כלכלית, עבירות בנייה, עבירות תעבורה, פשיטת רגל וכדומה, סביר מאוד להניח כי תאלצו "לזכות" באזכורים בתוך אינדקסים ומאגרים משפטיים כמו "תקדין", "תולעת המשפט" וכדומה בפוסטים ופרסומים בבלוגים.
אתן אפילו עשויות להיחשף לפרצופה המכוער ביותר של החשיפה והתהודה במרחב האינטרנטי, בצורת הופעתכן בתמונות מזויפות (שאתן אמורות להיות אובייקט הצילום אך במזיד חוטאות לאמת או בטקסטים של ביקורת שלילית במיוחד, אשר מגיעות מצד דמות פלונית-אלמונית שלא באמת צרכה את שירותכם/מוצריכם ועלו לרשת ממניעים שליליים של תחרות עסקית, איבה אישית או כל סיבה אחרת שנועדה לפגוע בכן במכוון. אין מה לעשות בנות, במציאות בה אנו חיות כיום, כלל לא חייב להיות קשר בין הכתוב למציאות, כלומר, בין אם "יש דברים בגו" ובין שהדברים שנרשמו עליכן, הן המצאה מוחלטת ונבזית, הרי שהמוניטין שלכם כבר "הוכתם" וכעת אתן עומדות ל"משפט שדה" שלא בפניכן וללא כל יכולת לספר את הצד שלכם למקרה/ים. במצב כזה, בו האצבע על המקלדת קלה מדי וישנם יותר מדי גורמים פרטיים ומסחריים המרגישים צורך לחלוק את הגיגי ליבם עם כולם בפלטפורמות השונות שהאינטרנט כיום מאפשר, הרי שהמלחמה (זו בהחלט מלחמה על השם שלכן) צריכה להיות מנוהלת על ידי אנשי מקצוע שידעו לזהות ולמפות את כל האזכורים/ תכנים שליליים אודותיכן במרשתת (הגרסה העברית למילה אינטרנט) ומקורותיהם (האם יש כאן תוכן זדוני או שמא תוכן שלילי שנכתב ללא כוונה אישית/מסחרית ידועה מראש, להשמיץ אתכן כדי להניב רווח) ולטפל נקודתית בכל מקרה ומקרה לגופו.
הנה מספר דוגמאות לערוצי תוכן אינטרנטיים ששמכן עלול להשתרבב אליהם ולפגוע בתדמיתכן:
- כתבה באתר חדשות או בעל רייטינג גבוה, בין אם רק הייתן צד קטן ולא משמעותי בפרשה ובין אם הייתן חלק מרכזי, אם השם שלכן עולה בכתבה או מאמר באתר חדשות הזוכה לחשיפה רבה ברשת ותנועת גולשים ענפה ׁ(ולכן סביר מאוד כי יהנה מההופעה בדירוגים גבוהים בגוגל ושאר מנועי חיפוש), אתן עשויות לסבול זמן רב מכתם על שמכן.
*קחו בחשבון בהקשר של אתרי חדשות גדולים ומוכרים, כדוגמת "Ynet", Mako, ו="וואלה" וכד' (הזוכים כאמור קודם לכן, לדחיפה גדולה מצד גוגל שמציג אותם בדירוגים הגבוהים ביותר על המון חיפושים), שגם אם תשכרו את שירותיה של חברת ניהול מוניטין מקצועית ומנוסה (היודעת לבצע בצורה ראויה את תהליך ה"קידום אורגני הפוך" שאמור לדחוק עבורכן את האזכורים השליליים מתוצאות גוגל), תהליך ניקוי תדמיתך ברשת, כמעט בהכרח יהיה ארוך ולא פשוט (וגם עשוי להיות יקר היות וכנראה תצטרכו לרכוש כתבות אורח ממומנות בכל מיני אתרים, במסגרת התהליך).
- חוות דעת שליליות על העסק בפלטפורמות עסקיות: גוגל מייחס חשיבות גדולה למדי לשביעות רצונם של לקוחותיכן ועל כן, ביקורות שליליות בכרטיס Google Business שלכן ובעקבות כך גם לגרום לפגיעה במחזור המכירות שלכן בצורה משמעותית. אני נתקלת במצב זה חדשות לבקרים. מצב בו גולשים עם כוונות ישרות יותר או פחות (כאמור קודם לכן במאמר, ישנם מתחרים עסקיים הנוהגים להתחבא מאחורי חשבונות עלומים ולהשמיץ את מי שנתפסת על ידם כאיום מסחרי-כספי ואף להעסיק בשכר "טרולים" המחזיקים בעשרות-מאות חשבונות פיקטיביים, כדי לטנף על עסקייך). כותבים עלייך ביקורת קשה ומעניקים ציון של כוכב אחד מתוך כוונה לגרום לכם לנזק כלכלי וטינוף המוניטין שלכם ברשת, אל תתבלבלו, אף אחד מהמתחרים שלכן לא יאבד על כך דקת שינה ולא יפתח מוסר או ייסורי מצפון.
- תוצאות פסקי דין: במידה והייתן חלק מתיק שהתנהל בבית משפט, בין אם אתן הנאשמות המרכזיות או חלק שולי בתביעה, הרי שמאוד סביר כי אתן "תזכו" להופיע כעת במגוון אתרי אינדקס ומידע משפטי, שכל עיסוקם הינו הצפת הרשת בפסקי דין ושאר אזכורים משפטיים.
- פורומים: אומנם מדובר כאן בערוץ מקוון, ישן ולא הכי רלוונטי לימינו (מבחינת שכיחות השימוש הנמוכה של גולים בבמה אינטרנטית זו, כדי להעלות מידע מעניין/חשוב), אך עדיין ישנם גולשים העושים בהם שימוש ובכך תורמים לשימור הופעתם בתוצאות החיפוש של גוגל- על מנעד רחב של מילות/ביטויי מפתח. בחלק לא קטן מהפורומים, ישנו מנהל האחראי לגבי סוג וטיב התוכן שעולה בהם, אך במקרים אחרים ולא מאוד נדירים, הפיקוח הוא רופף עד כדי לא קיים ולכן עולים שם גם תכנים הכוללים דברי השמצה/נאצה/סילוף, אשר עשויים להכתים את שמכן ברשת.
- תמונות מזויפות/מעובדות: באמצעות תוכנות עריכה פשוטות יותר או פחות, ניתן לשנות כל תמונה/וידיאו ולייצר "פייק ניוז" לרעתכן. עולם הסושיאל ("רשתות חברתיות" בעברית) הכולל ערוצים כמו "פייסבוק", "יוטיוב", "טוויטר" וכו', מהווים "כר פורה" להפצת תמונות מסוג זה בתוך פוסטים שקריים/מסולפים.
*אלה הם ערוצי המידע הדיגיטליים העיקריים שעלולים לשאת בתוכם את שמכן, שלא במובן חיובי, אך יש עוד מספר במות מקוונות שלא נציין כאן, אבל יכולות גם הן להזיק לפרופילכן התקשורתי ולפרנסתכן. קחו בחשבון כי, כל מקרה צריך להיבחן לגופו ומצריך מחקר יסודי על מנת לאתר את כל התוצאות השליליות-משמעותיות ולגבש את דרך הפעולה המתאים ביותר לטיפול במשבר התדמיתי "שנפל" עליכן. לא כל שורת טקסט בתוצאה זניחה (למשל עמוד תוצאות שלישי ומעלה בגוגל) דורשת התייחסות, אך ברוב המקרים, התעלמות מביקורת ברשת (למשל בכרטיס העסק שלכן ב"גוגל ביזנס"), אינה הדבר הנכון עבור תדמיתכן.

איך "לנקות" את תוצאות החיפוש בגוגל מאזכורים שליליים?
גיליתם ששמכן, או שם העסק שלכן מופיע בתוצאות של גוגל, בהקשרים שליליים? אתן וודאי תוהות מה עכשיו!?
אז אומר כי ישנם מספר דרכי פעולה בולטים הנהוגים בקרב חברות ניהול מוניטין ברשת ושאר סוכניות שיווק דיגיטלי העוסקות בקידום אורגני הפוך ("Reverse SEO"), כאשר לרוב, הן אם מדובר באדם פרטי (איש עסקים, פוליטיקאי, רופא, עו"ד וכו') והן אם בחברה מסחרית ידועה, אנו בונות עבורם עולם תוכן חיובי ומציפים את האינטרנט במידע הנ"ל. את התוכן החיובי אודותייך, יעלה מומחה ניהול המוניטין במספר מקומות עיקריים:
- אתר בית לחברה/עסק- אם אין ברשותכן נכס דיגיטלי כזה, יוקם עבורכן אחד כזה- כולל תוכן עשיר בטקסטים, תמונות וקטעי וידאו אודות פועלכן ובמידה ויש לכן כבר אתר קיים, הוא ייבדק ויבוצע עבורכן עיבוי ושיפור תוכן קיים, אם יימצא כי הנכס שלכן אינו ממצה את הפוטנציאל הקידומי הטמון בו.
- ביצוע אופטימיזציה מתקדמת (באתר האינטרנט שלכן עצמו ומחוצה לו במרחב המקוון כולו)- באמצעות יישום מגוון פעולות, הלקוחות מהמתודה של תחום ה-SEO, קידום אתרים במנועי חיפוש בצורה אורגנית (חלקם מבוססים על קווים מנחים רשמיים שגוגל בעצמה פרסמה), יגרמו לנכסים הדיגיטליים שלכן (אתר החברה/ארגון, עמודים עסקיים ברשתות החברתיות השונות, דפי נחיתה) לעלות בתוצאות גוגל עבור שאילתות חיפוש הנוגעות אליכן ועקב כך, כאפקט משנה, האזכורים השליליים אודותיכן, יידחקו לדפים האחוריים של גוגל (ידועים בעולם הקידום האורגני ובקרב מומחים לניהול מוניטין ברשת, כ"ארגז החול של גוגל", כיוון שכביכול הקטנים משחקים שם), לשם כבר לא מגיעים כמעט גולשים ברשת והחשיפה אליהם היא מינורית.
- תפעול עמודי מותג ברשתות חברתיות: הקמה ותפעול של עמודים עסקיים/פרופיל אישיות ציבורית בערוצי סושיאל כמו: לינקאדין, טוויטר, פייסבוק, יוטיוב וכדומה, עשויה במקרים רבים לגרום לעליית קרנכן במרחב הוירטואלי (מאוד תלוי בכמות העוקבים שלכן ומידת המעורבות שייצרו עבורכן התכנים שתעלו בערוצים אלה) ולדחוק את התוצאות השליליות עליכן, למעמקי האינטרנט.
- הסרת אזכורים משפטיים: חלק מהאינדקסים המשפטיים האלה, מאפשרים להסיר את פסקי הדין בהן השם שלכן מופיע- בתמורה לתשלום כמובן (בדרך כלל מסתכם בעשרות שקלים בודדים לכל לפסק דין) וחלק אחר מהם יסכים להסיר את האזכור ללא עלות- אך בהינתן הוכחות לכך שנגרם לכן עוול לא מוצדק.
- נקיטת הליכים משפטיים: בחלק מהמקרים אמליץ לכן לשכור את שירותיו של עורך דין שיוכל להוציא עבורכן מכתבי אזהרה ואף זימונים למשפט וכתבי תביעה, במקרים בהם אתן יודעות כי המידע שהופץ עליכן ברשת, הינו שקרי/מסית וכו'. לעיתים הגישה המשפטית בהחלט עשויה לעזור לכן עם חלק מהאזכורים השליליים עליכן ברשת ויגרמו לצד שפרסם אותם, לשקול להסירם במהרה כדי לא להסתכן ב"הוצאת דיבה" וכדומה.
- הקמת ערך בויקיפדיה- עבור פועלכן לטובת הקהילה – כדמות ציבורית או כחברה/תאגיד: זהו תהליך ארוך, די מייגע ולא בהכרח נושא עימו "פירות". העלאת ערך בויקיפדיה, מחייבת את הכרת הקווים המנחים והכללים הנוקשים של ויקיפדיה. גם אן הצלחתן להקים ערך בבמה מרכזית זו, אין זה מבטיח לכן כי הערך יישאר שם לאורך זמן רב, שכן גם אם קיבל אישור ראשוני בידי חלק מעורכי הממשק הזה, ייתכן כי אחרים יגיעו ויחלקו על דעתם של אלה שאישרו ועל כן יוחלט לגנוז את הערך שלכן. מה שבטוח זה, שאם הערך אודתיכן/אודות העסק שלכן, יעלה לויקיפדיה ויישאר שם, אתן הולכות לזכות בחשיפה חיובית רבה ברשת ויחזק את תדמיתכן.

המלצות לשמירת מוניטין חיובי באופן שוטף
תמיד עדיף להיות מוכנות, כדי שלא יתפסו אותנו "עם המכנסיים למטה"- כמאמר הקלישאה (הכה נכונה הזו). מסיבה זו, אמליץ לכן בחום על תחזוקה שוטפת וקבועה של המוניטין שלכן ברשת.
מה לעשות? קדמו ביעילות את הנכסים הדיגיטליים שלכן- אם יש לכן אתר דגל, השקיעו מאמצים גדולים (מומלץ מאוד שלא לעסוק בכך בעצמכן, אלא לשכור את שירותיה של חברת קידום אתרים מנוסה וטובה) בהעלאת מידע טקסטואלי וחזותי עשיר (ומקורי) אודותיכן ואודות תחומי עיסוק רלוונטים לפועלכן והשקיעו זמן וכסף בהשגת הפניות (external links) לאתרכן ממקורות חיצוניים כדוגמת כתבות ומאמרי אורח באתרים מובילים ואיכותיים. בנוסף לכך, השקיעו בפרופילים שלכן ברשתות החברתיות – תדאגו ליצור מה שיותר תוכן מקורי, מעניין וחיובי אודותיכן (העלו פוסט אחד לשבוע במינימום וקשרו אותו לאתר הבית או למאמר מתוכו).
פעולות אלו, הן חלק ממכלול רחב של צעדים אקטיביים שתוכלו ליישם עבור ביסוס תדמית חיובית במרחב האינטרנטי מבעוד מועד וצמצום יכולתם של גורמים חיצוניים לפגוע במוניטין שלכן דרך העלאת מידע ואזכורים שליליים עליכן/על העסק שלכן. בנוסף וכפועל יוצא מפעילות הקידומית המאומצת, תוכלו לזכות בחשיפה גבוהה ממה שהכרתן עד היום באינטרנט ובגוגל בפרט ותוכלו ליהנות מהגעה לקהלי לקוחות חדשים והיקפי עסקאות שטרם חוויתם.
אומנם תחזוקה דיגיטלית זו מצריכה הוצאה קבועה כל השנה, אך לטעמי ולדעת רבים אחרים מעולם שיווק העסקים, היא אמורה להיות חלק בלתי נפרד מתקציב הפרסום של העסק שלכן.
מקווה (ומאמינה) שהצלחתי לחדש לכן מספר דברים אודות שיווק דיגיטלי וניהול מוניטין אינטרנטי בפרט😊 זכרו כי גם לאנשים טובים קורים דברים רעים. לא כולם אשמים ולא כולם חפים מפשע….








