איך מגדירים יעדים עם OKR?

שיטת ה- OKR היא מצד אחד שיטה פשוטה עבור חישוב הלוואה לוח שפיצר ומצד שני מתוחכמת והיא  דורשת הקפדה על מספר עקרונות כדי ליישם אותה בצורה נכונה

חישוב הלוואה לוח שפיצר
חישוב הלוואה לוח שפיצר

OKR – Objective key results היא שיטה לניהול יעדים.

השיטה התגבשה באינטל בשנות ה-70, ע"י אנדי גרובוהתפרסמה בזכות גוגלשמשתמשת בה משלביה המוקדמים בסוף שנות ה-90 ועד היום.

כיוםשיטת ה-OKR ידועה ופופולריתבעיקר בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות: לינקדיןגטאוברטוויטר ועוד רבות נוספות שאימצו את השיטה בעקבות ההצלחה המסחררת שהיא הביאה לגוגלעל פי עדותו של מייסד גוגל לארי פייג’:

"OKRs have helped lead us to 10x growth, many times over. They’ve helped make our crazily bold mission of 'organizing the world’s information' perhaps even achievable. They’ve kept me and the rest of the company on time and on track when it mattered the most." 

(John Doerr, Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs. p. 31)

ובתרגום חופשי לעברית:

OKR עזר להוביל אותנו לצמיחה פי 10, פעמים רבותזה עזר להפוך את המשימה הנועזת שלנו ‘לארגן את המידע בעולם’ לאולי ברת השגה ועזר לי ולשאר החברה לעמוד בזמנים ולהישאר במסלול הנכון כשזה היה הכי קריטי.”

אז לאחר שביססנו את העובדה שמדובר בשיטה מוכרת ומוצלחתהגיע הזמן להבין על מה מדובר.

מה זה שיטת ה-OKR ואיך היא רלוונטית לעסק שלך?

שיטת ה-OKR היא בבסיסה שיטה ניהולית שמטרתה לעזור למנהלים לוודא שהעסק שלהם הולך בכיוון הנכון על ידי הגדרת יעדים ובקרה על מימושםכלומרהשיטה בעצם עונה על שתי שאלות עיקריות:

1. לאן אני רוצה להגיע?

2. איך אדע שהגעתי לשם?

כדי לענות על השאלה הראשונה צריך לעשות תהליך של הגדרת יעדיםראוי להתחיל את התהליך הזה עם חזוןמשימה ואסטרטגיה לתקופה מוגדרת בין אם היא לשנתיים או חמש השנים הקרובותומהם לגזור יעדים קונקרטיים לשנה הקרובה.

בדרך כלל כשמגדירים יעדים מסתכלים ברמת החברה על יעדים שנתייםוברמת המחלקות והצוותים ברמה רבעוניתהרעיון הוא להתחיל ביעדים ארוכי טווח ככל שיהיוומהם לגזור יעדים קצרי טווח.

לאחר שעניתם על השאלה הראשונה אתם יכולים לגשת לשאלה השניה ולהגדיר תוצאות מפתח שיהוו סממן להצלחה ועמידה ביעדים.

לדוגמאאם היעד שלי הוא להגיע לפריסה ארצית בשנה הקרובהתוצאת המפתח יכולה להיות סניפים חדשים פזורים ברחבי הארץ עד סוף השנהמה שחשוב בתוצאת מפתח הוא שהיא תהיה תחומה בזמן ומדידהכדי שנוכל לעקוב ולדעת בכל עת מה מצב ההתקדמות שלנו לעבר היעד. כפי שציינו, כדי שלא נגיע למצב שעברה חצי שנה ועדיין לא נפתח אף סניף חדש אנחנו לא מסתפקים ביעדים שנתיים אלא גוזרים מהם יעדים רבעוניים.

היעד הרבעוני יכול להיראות כךלפתוח סניף חדש באזור הצפון בתחילת רבעון 3. תוצאות המפתח יכולות להיות: 1) נחתם חוזה שכירות במרכז קניות עירוני בצפון במהלך רבעון 1. 2) השיפוצים בחנות הסתיימו עד סוף רבעון 2. 3) גויסו 90% מהצוות הנדרש ברבעון 2. ההמלצה היא לכתוב בין 1-3 תוצאות מפתח עבור כל יעד ולא יותר.

כמו כןחשוב לשקף כל הזמן את היעדים והביצועים הן למנהלים והן לעובדיםעל מנת שיוכלו לדעת מה מצבם ולתכנן את הפעילות שלהם בהתאם.

למה שיטת ה– OKR כל כך טובה לעסק שלך?

לשיטת ה-OKR מספר אפקטים מאוד משמעותיים על ההתנהלות של העסק שלך:

1 – תכנון יעדים בצורה חכמה ומבוססת נתונים

להגדיר יעדים זה לעיתים קרובות כמו לירות חץ באפלהההסתמכות על ניסיון אישי ואינטואיציה היא בלתי נמנעת אבל צריך לתקף את הניסיון הזה ולאושש את האינטואיציה ופה שיטת ה– OKR נכנסת לתמונהכאשר מידת העמידה ביעדים היא המצפן.

לצורך הענייןלמה החלטנו לפתוח רק סניפים חדשיםהאם זה הרבה לשנה אחת או מעטכמובן שהתשובה משתנה מחברה לחברה ולכן אפשר לענות על השאלה הזו רק לפי ביצועי החברהאם החברה מצליחה לפתוח סניפים כבר במהלך הרבעונים הראשוניםכנראה שהצבנו רף נמוך מדילעומת זאת אם הגענו לחצי השנה השני והחברה לא הצליחה עדיין לפתוח ולו סניף אחד חדשייתכן שהצבנו רף גבוה מדיאנחנו מדגישים שזה ייתכן ולא בהכרח משום שזה יכול לנבוע מבעיות אחרות בחברה כמו מחסור בכוח אדםבעיית אשראיבעיות לוגיסטיקה וכו’זוהי בעצם נורת אזהרה שנדלקת ואומרת לכם לבדוק אם יש לכם בעיה שמונעת מכם לממש את היעד או שפשוט הצבתם יעד לא ריאלי כדי שתוכלו לתקן את היעד לרבעון או לשנה הבאה.

2 – העלאת מוטיבציה ושיפור ביצועים

על פי שיטת ה-OKR היעדים צריכים להיות מנוסחים בצורה מעוררת מוטיבציה ותוצאות המפתח צריכות להיות מאתגרות אך לא מאתגרות מדיכדי מצד אחד לדחוף את עובדי החברה קדימה ומצד שני לא להביא אותם לידי ייאוש.

במובן זההדוגמא שהבאנו למעלה לא כל כך טובה. “להגיע לפריסה ארצית בשנה הקרובה” זה ניסוח די טכני ולא מלהיב והוא גם מרמז לכך שהמיקום לא משנהאבל אם אנחנו רוצים לפתוח סניפים במיקום טוב עם פוטנציאל גבוה הניסוח צריך להיות: "להגיע למקומות חדשיםמרגשים וחיוניים בשנה הקרובה". עכשיו זה יעד שעושה חשק לעבוד.

לצד זאתחשוב מאוד לשקף בזמן אמת את תוצאות המאמצים של העובדיםמכיוון שזה מעודד אותם לרצות ולהצליח וגם מאפשר להם לראות כמה זמן נשאר להםאילו מאמצים הצליחו ואילו לאוכמה נדרש עוד להשקיע כדי להגיע ליעד.

3 – זיהוי בעיות (כמעט) בזמן אמת

כפי שהזכרנו מקודםאי עמידה ביעדים מאותתת לנו על בעיה בתהליך והיא מאפשרת לנו לזהות את הבעיה בשלב מוקדםכבר ברבעונים הראשונים ולא לחכות לסוף השנה ולהיות מופתעים.

בדוגמא שלנואפשר לזהות כמעט תוך כדי תנועה שצפוי להיות עיכוב בפתיחת אחד הסניפים החדשיםנגיד שאנחנו מסתכלים על ביצועי החודש השני של רבעון ואנחנו רואים שלא היתה בעיה במציאת חנות להשכרהאין בעיה בקצב התקדמות השיפוצים אבל יש בעיה בקצב התקדמות הגיוסשנמצא רק ב-30% מתוך 90% ונשאר רק חודשמהר מאוד אפשר להבין היכן הבעיה נמצאת ולמצוא לה פיתרון בזמן רלוונטי ולא כשזה כבר מאוחר מדי ונגרם נזק.

זה אולי נשמע טריוויאלי אבל כמעט תמיד עסקים מגלים שיש בעיה הרבה אחרי שהיא נוצרת והם לא יודעים מה המקור שלהכתוצאה מכך המון זמן וכסף נשפכים על התהליכים הלא נכונים והבעיה לא נפתרת.

איך זה יכול להיות ששיטה כל כך פשוטה יכולה לעשות שינוי כל כך גדול?

קודם כלזה מוכח. אם החברות המצליחות בעולם נהנות ממנה, אין ספק שהיא תביא גם את העסק שלך להצלחה.

דבר שני, יש בשיטה הזאת היגיון פשוט. כולנו מבינים שניהול חכם של יעדים  יכול לחסוך זמן וכסף, לייעל ולדייק תהליכים עסקיים אבל זה לא אומר שזה קל ליישום.

שיטת ה- OKR היא מצד אחד שיטה פשוטה עבור חישוב הלוואה לוח שפיצר ומצד שני מתוחכמת והיא  דורשת הקפדה על מספר עקרונות כדי ליישם אותה בצורה נכונה ומועילהנזכיר בקצרה כמה מן העקרונות הללו:

  1. להגדיר יעדים שאפתניים אך לא בצורה מופרזת.

  2. לא להתפזר – הגדירו רק 2-5 תוצאות מפתח לכל יעד.

  3. נסחו את היעדים בצורה מעוררת מוטיבציה ומלהיבה.

  4. OKR איננה שיטה להערכת עובדים אלא להערכת יעדים ותהליכים.

  5. כדאי לתחקר את ה-OKR כל סוף רבעון ולעשות תיקונים לרבעונים הבאים.