רותם לויתן מהמותג RETEMA היא שם חם בתעשיית האופנה המקומית. קולקציית הגמר שלה ב'שנקר' למידות גדולות (42-50) עשתה הדים ובעקבותיה גם קיבלה פניה מנטע ברזילי שביקשה שתלביש אותה לאודישן שלה בכוכב הבא. בהמשך הופיעה ברזילי כשהיא לבושה בעיצובים של רותם מספר פעמים במהלך שידור התוכנית.
בקליקה של המעצבים לויתן ביססה את מעמדה עוד קודם לחשיפה בפריים טיים. היא איירה איורי אופנה ל'קסטרו', 'הודיס' ול'קלווין קליין' והלבישה את שרית חדד, תום יער ומרינה מקסימיליאן-בלומין, אבל נאמבר הזכייה של נטע עם הקימונו המוזהב הוא שהביא אותה לתודעת הציבור הרחב.
לרותם יש אג'נדה ברורה וסטייל ייחודי שבאים לידי ביטוי בקולקציה שלה שפותחת דלת לארון-הבגדים של ה'פלאס סייז' ועושה לו כבוד. היא נותנת לו מקום וקולב ומדף, כמו שמגיע לו ולרובנו, הנשים שאינן דוגמניות ולובשות מידה 40 פלוס. 'פלאס סייז' זה ה- IN החדש, ולויתן מציגה את הבשורה שלה בגאווה וממקום של עוצמה ושיק, לא ממקום מתנצל או מבויש.
"אני זוכרת עצמי כנערה כמה לא קל היה לי למצוא בגדים לטעמי", היא מספרת "למצוא מכנסיים למשל, גי'נס ש'ישב טוב על הגוף' זה בכלל היה מבצע בלתי אפשרי. המדידות בחנויות גרמו לי לא פעם מפח נפש, חוויית השופינג היתה עונש ולא חוויה. הגישה המקצועית שלי היום כמעצבת מתבססת על ההזדהות הזאת עם האי נוחות עם הלא-למצוא, עם הלא-נעים. משם נקודת המוצא שלי"
אפשר גם אחרת
"המטרה שלי, מעבר לאהבת האופנה והסטייל, היא לעשות 'תיקון', להעביר ללקוחות שלי חוויה מתקנת, לתת להן את כל האופציות להרגיש 'שיקיות', אלגנטיות, ספורטיביות, אופנתיות, לתת להן חווית-שופינג נעימה, שתהיה להן יכולת בחירה בדיוק כמו שיש למידות שאינן פלאס-סייז. לתת להן מבחר של חצאיות, שמלות, מכנסיים, טופים, הכל – ושזה יחמיא להן ככה, כמו שהן".
הלקוחות שמגיעות לחנות של רתמה נכנסות לתא המדידה בכיף, עם מבחר פריטים, הן רואות שזה אפשרי, ש'פתאום' כבר לא אומרים להן בחנות: "אין את זה במידה שלך" או "לך זה לא יתאים". רותם מספרת על חוויה שעברה עם לקוחה בחנות שבכתה כשיצאה מתא המדידה והסתכלה על עצמה במראה "זה היה בכי של שמחה, של קבלה-עצמית, פתאום היתה לה חוויית מדידת בגדים חיובית, פתאום היה לה מבחר. זה משהו שבנות/נשים במידות גדולות לא פוגשות ברשתות האופנה ה'רגילות'".
בעידן הקול הנשי המתעצם, בעידן ה- Me too וה- I'm not your toy לגישה של לויתן יש ערך מוסף משמעותי, גדול יותר מאופנה. זו אמירה של סגנון-חיים והשקפת עולם. ה'באז' העולמי של הפלאס סייז מחלחל גם לישראל והיום כבר ברור שיש פה נשים מוכשרות, יפות ודעתניות גם במידות פלאס סייז. לויתן עצמה, אישה יפה, מוכשרת עצמאית וחזקה מייצגת בעצם את הרוב, גם לתפיסתה.
למה נמשכת דווקא לנישה של "מידות גדולות"?
"רוב הנשים בישראל הן במידות 42-44-46. גם הרבה בנות רזות הן במידה 42, אבל מבחינת רשתות האופנה זה כבר 'מידות גדולות', זה די אבסורד. לי, שאני ממש לא שמנה, יש בעיה למצוא פריטים שיתאימו לי ברשתות. הקולקציה שעיצבתי לאחרונה מכילה בעצם את כל מה שהיה לי חסר בארון הפרטי שלי. אני רוצה לתת פתרון ולהביא אופנה לכל אישה שרוצה את החוויה הזו של להרגיש אופנתית. מגיע לנו. לקוחה שמגיעה אלי ופתאום הכל עולה עליה זה עבורה הפתעה, חוויה מתקנת, אושר גדול"
מה הסגנון שאת מציעה?
יש בקולקציה שלי מנעד רחב: לערב וליומיום, Playfull ומחוייט, לעבודה ולמשרד, לבילוי ולאירוע. אני מעצבת כל פריט כך שיהיה אסתטי, נוח וכיפי, ושיתאים לקונטקסט. אני בוחרת בדים נעימים, אוהבת צבעים שקטים. הסגנון שלי לא 'מצועצע'. מה שעיצבתי לנטע לתחרות וגם לקליפ של Toy זה באמירה של Show של במה, סוג של תחפושת באספקט מסוים, זה שירת מטרה מסוימת. אבל בקולקציות ה'שוטפות' שלי אני כמובן מעצבת אופנה, לא תחפושות".
על הקיר בסטודיו שלה כתוב הסלוגן: Let me eat cake שהיה גם סלוגן קולקציית הגמר שלה ב'שנקר', אחת האמירות היפות הנוספות שמביעות את הרוח העיצובית שלה היא DON’T TOUCH MY STYLE. נראה שתמצית הסיפור היא בעצם קבלה: קבלה עצמית וקבלה חברתית. שכל אחת תקבל את הגוף שלה, תקבל את החופש לבחור, את החופש להתלבש בסגנון שמתאים לה ושהיא אוהבת, תקבל מהסביבה לגיטימיות להמשיך להיות מה שהיא ולבטא את האני שלה כפי שהיא בוחרת. וזה בדיוק מה שמייצגות גם נטע ברזילי וגם רותם לויתן.
למותג שלה בחרה רותם לקרוא RETEMA "זה בעצם השם שלי רותם, כפי שהוא מופיע במגדיר-הצמחים, התחלתי איתו בחתימה שלי כמאיירת אופנה, וכך הוא המשיך איתי כמותג שלי" ולפני חודשים ספורים פתחה חנות במתחם נגה ביפו.
למה בחרת למקם את החנות דווקא ביפו?
"חיפשתי מקום שיש בו Vibe מיוחד, סביבה שתהיה עם השראה, סביבה שהלקוחות שלי ייהנו להגיע אליה כחלק מיום-כיף כזה, שיבואו לקנות שמלה, לשתות קפה, לראות אמנות, גלריות. מתחם נוגה/יפו התאימו בול. אני גם עושה כאן סדנאות בימי שישי, שלא קשורות לאופנה בהכרח, זה יכול להיות ציור או תכשיטים או משהו מדליק אחר. אני רוצה לתת ללקוחות שלי חוויה עם ערך מוסף, סוג של מועדון, תוכן, כיף. גם נטע מאוד מזדהה עם זה ומאוד מפרגנת, היא הגיעה לערב הפתיחה שלי כאן, גם שני קליין היתה ועוד רבים וטובים. חשוב לי גם לציין שהמחירים אצלי שווים לכל נפש ונוחים מאוד, בהתחשב בעובדה שזו חנות מעצבים בוטיקית, טווח המחירים ידידותי ונע בין 150 – 690 לפריט".
מידות גדולות זה משהו חם היום ב'עולם הגדול', חשוב לך להצליח גם מחוץ לישראל?
"קטגוריית הפלאס סייז בישראל רק בתחילת הדרך והיא הולכת ומתעצמת ומקבלת במה, זוכה לאייטמים בתקשורת, בלוגריות אופנה עוסקות בפלאס סייז, יש יריד אופנה שנתי למידות גדולות שתפס עוצמה, יש לי כאן הזדמנות מעולה להשתרש ולהצליח. כאן אני מבינה את השפה, את המנטליות את הצרכים של הלקוחה הישראלית, את עולם השיווק המקומי. יש לי אתר-אונליין מצליח (retema.co.il) ואחרי שאתפוס כאן נתח-שוק יציב ומבוסס, כמו שאני מאמינה שיקרה, אשמח גם לצאת 'החוצה' ולגדול שם".
RETEMA, רחוב סגולה 11 יפו. מתחם נוגה (פינת רוחמה 8). ימי שני עד חמישי 10:00 – 18:00. ימי שישי 10:00 – 14:00



















