והנה מגיע עוד גבר, בכיר בתחומו, שיושב בפאנל שמורכב כולו מגברים ומרשה לעצמו לדבר על נשים כמכלול, בצורה לא מכבדת, לא מכובדת ובעיקר חסרת בסיס.
משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, השתתף אתמול בוועידת e-Commerce של כלכליסט ולקח חלק בדיון על עתידם של הקניונים הפיזיים אל מול הקמתם של קניונים וירטואלים.
רוזנבלום ניסה להבהיר לשותפיו לפאנל ולאורחי הועידה שמוקדם להספיד את הקניונים הפיזיים (כתגובת נגד לעובדה שמתחריו בקניוני עזריאלי וביג פותחים קניונים וירטואליים), וכשרצה להמחיש את הנקודה אמר "אין פה אור, כי אחרת הייתי עושה משהו קצת שוביניסטי, ומבקש מכל הנשים לקום. אם ידליקו את האור נעשה את זה, תראו לי אישה אחת שלובשת את הבגד שהשכנה שלה לובשת. סביר להניח שהייתי הורס לה את יום העבודה היום. ולכן הנשים ככל שתתבגרנה ומבנה הגוף משתנה, בטח במדינת ישראל, וסוג האוכלוסין, לא ניתן לקנות את המוצרים באינטרנט. אנחנו הגברים, תראו פה בשורה ממול, יושבים שלושה גברים נחמדים מחייכים, אותה חולצה, לא מעניין אותם, מקסימום יגידו: קניתי את זה באינטרנט, אבל אישה לא תקנה לעולם בגד באינטרנט".
בשלב הזה מנחת הפאנל קטעה את הדובר, ציינה שהיא חושבת שזה קצת יומרני להגיד את זה והסיטה את הדיון למקום ענייני יותר.
אם אני אנסה לנתח את דבריו הלא קוהרנטים של רוזנבלום, הוא כנראה התכוון לומר שלנשים חשוב יותר להקפיד על המראה שלהן, למדוד, לבדוק את ההתאמה של הבגד לגוף ולוודא שהוא מחמיא וזה הולך ונהיה קשה ככל שהאישה מתבגרת, לכן, היא לא יכולה לקנות את הבגדים שלה באינטרנט, לעומת אישה צעירה עם גוף "טוב" שיכולה להרשות לעצמה לקנות בלי למדוד, כי הרי הכל יראה עליה נהדר, או לעומת גבר שנראה תמיד אותו דבר ולכן לא אכפת לו איפה ומה הוא קונה.
וזה עוד בלי שהתאמצתי להבין למה התכוון המשורר כשאמר "בטח במדינת ישראל, וסוג האוכלוסין".
ובכן מר רוזנבלום, גם בלי להקים את הנשים בקהל חטאת בשוביניזם מהסוג הנמוך, המכליל, הפטרוני, המחפצן והמזלזל, גם בנימה שבה הדברים נאמרו וגם בתוכנם.
אבל מעבר לזה, חטאת באי דיוקים
ראשית, אם היית מעיין בסקר מהתקופה האחרונה, כמו למשל זה של דואר ישראל שפורסם אתמול (שני) בכל אתרי החדשות, היית מגלה כי בשנת 2016 הגיעו ארצה 52 מיליון חבילות שהוזמנו ברשת מחו"ל ועברו דרך דואר ישראל (מה שאומר שבפועל מספר ההזמנות שבוצעו עוד הרבה יותר גדול). ההערכות לעתיד הן שעד 2020 מספר החבילות יגיע ל-100 מיליון. עוד על פי הסקר – 82% מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל נוהגת לערוך קניות של מוצרים דרך האינטרנט ומוצרי ביגוד הם הפריטים העיקריים שנוהגים הגולשים לקנות מאתרי אינטרנט מחו"ל (כ-60%).
בשורה התחתונה – ישראל היא המדינה המובילה ב-OECD בהזמנת חבילות ביחס לאוכלוסייה. כל תושב הזמין בממוצע 6 חבילות בשנה החולפת ובעשור האחרון המסחר האלקטרוני צמח ב-170%. בסקר לא צוינה חלוקה בין גברים לנשים, אבל תן לי לנחש שלפחות בכל הנוגע לאופנה, שהיא על פי הסקר המרכיב העיקרי בקניות אונליין, הנשים מובילות.
אחרי שסגרנו את עניין הנתונים, בוא נתייחס ליתר הדברים
למרבה ההפתעה אני דווקא מסכימה איתך שמוקדם להספיד את הקניונים הפיזיים ואת חווית הקניה המסורתית. ישנם לא מעט טיעונים עניינים ומבוססים מחקרית שהיית יכול להשתמש בהם כדי להבהיר את הנקודה. גוף האישה הוא לא אחד מהם.
לנשים שמעדיפות לקנות בגדים בחנויות פיזיות ולא אונליין, יש מגוון סיבות, אבל מבנה הגוף שלהן הוא בוודאי לא הסיבה העיקרית, אם בכלל. יתרה מזאת, דווקא מי שנחשבות כ"פלאס סייז" בישראל, היו מהראשונות לגלות את היתרונות שבקנייה אונליין לאור העובדה שההיצע בארץ למידות גדולות מצומצם ויקר, בעוד באתרים בחו"ל אפשר למצוא מגוון עצום ומשתלם.
מי שאוהבת לקנות אונליין יודעת היטב איך לעשות את זה נכון (ממליצה לך לנסות, יש יופי של הסברים וסרגלי מידות מפורטים), מי שקונה אונליין באופן קבוע היום לא תפסיק לעשות את זה גם אם, רחמנא ליצלן, גופה יישתנה בעוד 10 שנים. מי שלא אוהבת לקנות אונליין, כנראה שלא תעשה זאת בין אם היא בת 16 במידה 36 או בת 60 במידה 50 (ולהפך).
אז אמנם לא נתת לעובדות לבלבל אותך כשהבעת בבטחון את הדברים וכפי שציין אחד משותפייך לפאנל "ירית את כל התותחים הכבדים", אבל אולי כדאי שתתן קצת יותר כבוד לנו הנשים, אלו שממלאות לך את הקניונים, כי בכל זאת, לא רק הגוף שלנו משתנה כשאנחנו מתבגרות, אנחנו גם הופכות להרבה יותר חכמות ויודעות לזהות איפה כדאי לקנות.
ומילה אחרונה מר רוזנבלום. אני לא יודעת איך לומר לך את זה בעדינות, אבל גם הגוף של גברים משתנה כשהם מתבגרים. ההבדל הוא, שעל הגוף המתבגר שלהם לא מנהלים דיון לא רלוונטי בפאנל של נשים.
***











