
מה זה אבחון דידקטי ומתי הוא מתאים?
אבחון דידקטי הוא תהליך מקצועי של זיהוי ומיפוי מיומנויות למידה בסיסיות כמו קריאה, כתיבה, הבעה והבנה בעל פה ובכתב וחשבון. מטרתו המרכזית של האבחון היא לזהות לקויות למידה, העומדות בבסיס הקשיים הלימודיים. במסגרת האבחון נבדקים מנגנונים קוגניטיביים כמו תפיסה חזותית, מרחבית ושמיעתית, יכולות חשיבה, עיבוד מידע, זיכרון וקשב, וכן אסטרטגיות למידה ויעילותן. האבחון מאפשר להתאים את אופן הלימוד ותנאי ההיבחנות לצרכיו, קשייו ויכולותיו של התלמיד.
האבחון רלוונטי החל מגיל 6 ומתאים לילדים ובוגרים. הוא נערך על ידי מאבחנים בעלי תעודת מאבחן דידקטי או מאבחן לקויות למידה המוכרים על ידי משרד החינוך. לרוב מדובר בבעלי תואר שני בלקויות למידה או תואר ראשון מתחומים טיפוליים כמו ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. ניתן לעבור את האבחון במסגרות שונות במימון מלא, חלקי או פרטי, בכפוף לתנאים שונים כמו מצב כלכלי, הגורם המפנה והיסטוריית אבחונים קודמים.
אבחון דידקטי יכול להתאים כאשר יש סיבה להניח שמקור הקשיים הוא לקות למידה, ולא גורמים רגשיים או סביבתיים. למשל, תלמיד בכיתה ד' שמשקיע שעות בלימודים אך עדיין מתקשה לקרוא בצורה שוטפת לעומת ילד שהוריו בתהליך גירושין, הוא מוסח בכיתה וקשייו כנראה נובעים ממצב רגשי זמני. במקרים של חשד להפרעת קשב וריכוז או שמקור הקשיים נראה רגשי, ייתכן שאבחון פסיכודידקטי יהיה מתאים יותר.
מה נבדק באבחון דידקטי?
אבחון דידקטי כולל כלי הערכה שונים בהתאם לקשיים הלימודיים של המאובחן. אבחון השפה הוא אבחון הבסיס, שבודק בראש ובראשונה אם קיימת לקות למידה. מיומנויות למידה נוספות – מתמטיקה ואנגלית, יכולות להיבדק בנוסף בהתאם לצורך. אלה המוקדים הנבחנים בכל אחד מהכלים:
- שפה: אבחון הליבה מתמקד בכישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, אך מעבר לכך גם ביכולות קוגניטיביות נרחבות יותר. האבחון מועבר בשפת האם של המאובחן.
- מתמטיקה: כלי הבודק את קיומה של לקות בסיסית במתמטיקה (דיסקלקוליה). הבדיקה כוללת יכולות חשיבה מתמטית, רמת ידע ביסודות המתמטיקה, ביצוע חישובים והבנה מרחבית, כל זאת בהתאם לקבוצת הגיל.
- אנגלית: מיועד לתלמידים החשים קשיים בלימוד האנגלית. הכלי בודק את השפעת לקות הלמידה שזוהתה באבחון השפה על לימוד האנגלית, תוך בדיקה של רמת הידע, אוצר המילים, כישורי הקריאה והכתיבה והבנת הנקרא, הכל בהתאם לקבוצת הגיל.
במה האבחון יכול לעזור?
בסופו של התהליך, המאבחן או המאבחנת מעניקים דו"ח מפורט הכולל המלצות מותאמות אישית. ההמלצות ויישומן משתנות בהתאם למסגרת הלימודית הרלבנטית:
. בתי ספר: האבחון יכול לזכות את התלמיד בהוראה מתקנת – תכנית התערבות ממוקדת בתחום שבו הילד מתקשה. למשל, תלמיד עם קשיי כתיבה עשוי לקבל המלצה להוראה מתקנת שמתמקדת באיות ובתכנון כתיבת טקסטים. כמו כן, האבחון יכול לזכות בהתאמות בתנאי היבחנות, כגון, תוספת זמן בבחינות, קריאת השאלות בקול רם, או מענה בעל פה במקום בכתב.
- מוסדות על-תיכוניים (אוניברסיטאות, מכללות ומכינות): אבחון מוכר יכול לזכות בגישה לשירותי מרכז התמיכה במוסד (ליווי והדרכה מותאמים אישית) ובהתאמות בתנאי היבחנות, הן בהליך הקבלה והן במהלך הלימודים.
אבחון דידקטי הוא כלי מקצועי שמאפשר להבין את דרך הלמידה הייחודית של התלמיד או התלמידה ולזהות את הקשיים הספציפיים עמם הם מתמודדים. באופן מיידי, זיהוי הקשיים מספק הסבר מדוע הלימודים מאתגרים – וזה כשלעצמו יכול להקל על התסכול ולחזק את הביטחון העצמי. לטווח הארוך, אבחון מוקדם והתערבות מותאמת יכולים לעשות הבדל משמעותי במסלול הלימודי, בתחושת המסוגלות ובחיי היומיום.










