
צפיתי במופע המעניין ומעורר החשיבה "בין בגדים" בתיאטרון קליפה.
המופע מועלה במסגרת הפרויקט החדש של תיאטרון קליפה 'אנחנו לא לבד' המורכב מ-7 קטעי סולו בהם מתנהל דיאלוג בין המופיע למלאכת כפיים.
מתוך העיסוק במלאכות שונות, נחקרת איכות פר פורמטיבית אחרת, שונה מזו הנהוגה במופע או הצגה ומונחית על ידי פעולה יצרנית של המופיע.
משינוע חפצים אקראיים ובניית אתר טיכסי, דרך כיפוף ויישור לום ברזל, אל קדרות ועבודה על אבן ריחיים, ועד לקיפול בגדים -כל מה שעוזר להתמודד עם העצמי, עם הלבד ועם עידן המייתר כמעט לגמרי את עבודות הייצור ועבודת הגוף.
מקבץ יצירות זה ממשיך ומעמיק את מחקרה רב השנים של הקבוצה בתיאטרון פיזי ובשלל גווניה של אומנות ההופעה מול קהל ויחסי מופיע-צופה.
על המופע

"יש לי חולצת טישרט דקה שאני אוהבת לישון איתה.
בבוקר אני מקפלת אותה ומכניסה אותה בחזרה לארון, בין שאר החולצות,
ובלילה אני מוציאה אותה שוב".
במופע "בין בגדים" יוצרת הפרפורמרית דיאלוג בין גוף ובגדים, דרך תנועות ופעולות של חשיפה והסתרה.
על הבמה נוצר מרחב לבחון נושאים כמו אינטימיות, אירוטיות ויחסים עם בגדים.
לכל פריט לבוש יש השפעה אחרת על הגוף, על שימור צורת הגוף, על התנועה שלו, ועל העדרה.

כבר מהרגע הראשון, תנועות האמנית מתבצעות בצורה מדויקת ונוזלית, הכוריאוגרפיה משתמשת בצורות פעולה שונות, כולל חשיפה והסתרה, כדי להעביר מגוון רחב של רגשות.
כל תנועה והתקשורת עם הבגדים נושאת בה במשמעות, והבד מהווה כלי עוצמתי לסיפור.

בעזרת בגד, מפוח וגוף נוצרות תזוזות עדינות שמשפיעות כאן ושם וכאן. לרגעים הבגד מפעיל ומניע את הגוף, ולרגעים הגוף מניע ומשנה את צורתו של הבגד.
האמנית יוצרת שיח בין גוף לבין הבגדים, ומציבה בבמה מרחב מופלא לחקירה של נושאים עמוקים כמו הקרבה, הארוטיות והקשר שלנו עם ביגוד.
עיצוב הבמה ותאורה מינימליסטיים משלימים את המופע בצורה מצוינת.

המוקד נמצא על האמנית עצמה ועל האינטראקציה שלה עם הבגדים, ומאפשר לקהל להתמסר לחוויה בצורה מלאה.
היעדר התכנים המפריעים, מדגיש את ההשפעה של כל תנועה, ומשפר את ההשפעה הרגשית של המופע.
ראיון עם גל לוינסון
איך הכול התחיל?: "מתישהו כשהורדתי מכנסי גינס ישנים קשיחים הבחנתי בדרך בקיפולי הבד. ריתק אותי האם ניתן להוריד את המכנסים לאט…
לצד הדימוי של אישה מורידה מכנסיים , נכנסו לי עוד דברים על הקשר שבין בגד לגוף. הבאתי לסטודיו מפוח והתחלתי להסתכל איך הדברים זזים ומשתנים.
יש בגדים שמשפיעים על אופן העמידה שלנו כמו שילוב של גינס ומגפים ישפיע על היציבה והתנועה, יש הבדל בין נעילת נעלי עקב ונעלים שטוחות..
התחלתי לחקור להניע בגדים ולראות את הבגדים נעים ואת הגוף שלי זז.
גם ביום יום התחלתי לרשום הרבה תיאורים של יחסי הגוף עם הבגדים.
לדוגמה תנועה של לבישת חולצה, היד מוכנסת לתוך השרוול עם אצבעות מוצמדות ואחר כך האצבעות נפרסות.
לכאורה תנועה טריוויאלית אבל אם מתבוננים לעומק יש לה משהו טקסי.
חשוב לזכור גם שלכול תנועה שבין גוף לבגד יש איזשהו משקל תרבות.
אם אני מסתכלת על חומר פוגש חומר יש המון פיוטיות במפגש הזה."
" הבגדים מאפשרים לי קצת משחק עם הגוף שלי גם בצורה של הנעה אותם וגם ללבוש אותם עלי…"
איך את מקטלגת את המופע "בין בגדים"?
"בהכשרה שלי אני באה מעולם המחול, זו נקודת היציאה שלי המופע הזה הוא מחול בגדים וגם פרפורמנס כי נעשות בו הרבה פעולות יומיות."
איך המופע "בין בגדים" משתלב בפרויקט "אנחנו לא לבד"?
"המופע בוחן אינטימיות בני לביו הבגדים ויש גם את ההיבט של מפגש עם יוצרים נוספים וצפייה בשאר הפרוייקטים".
סיכום
"בין הבגדים" הוא חקירה מרתקת ומעוררת מחשבה של הקשר המורכב בין הגוף האנושי לבין הבגדים שמכסים אותו.
המופע חוקר את הפרטים העמוקים של הקרבה, על ידי שימוש בביגוד כהארכה מטאפורית של הזהות האישית.
השינויים הקטנים בשפת הגוף והקשר שבין הקטעים השונים במופע יוצרים אווירה אינטימית עמוקה, שמזמינה את הקהל להתבונן בקשרם האישי עם הבגדים שמקיפים את גופם ולתת פרשנות אישית.
שליטתה המופלאה של האמנית בתנועותיה והכוריאוגרפיה המרהיבה מייצרים חוויה אינטימית וויזואלית מרהיבה.
המופע הזה הוא חובה לצופים המעריצים מופעים שמעמיקים את הגבולות של סיפור סטנדרטי ומזמינים להתבונן במסתוריות של הזהות והקרבה.
הצצה קצרה:
יוצרת ומבצעת
גל לוינסון
ליווי אמנותי: עידית הרמן
על היוצרת
גל לוינסון רקדנית ואמנית, ילידת שנת 1991. חיה ועובדת בישראל ובספרד.
התגוררה בירושלים, באר שבע, מצפה רמון, דימונה, עתלית, תל אביב ומדריד. יוצרת במסגרת תיאטרון קליפה ומשתפת פעולה עם אמנים שונים, ביניהם לילך פנינה ליבנה, דניאל שופרא ומעין דנוך, תיאטרון החנות, ורקדנית לשעבר בלהקת המחול של ניר בן גל וליאת דרור. בעלת הכשרה מקצועית מעולם המחול. בשנים האחרונות שיתפה פעולה עם אמנים מעולם הפרפורמנס, תיאטרון חפצים ואמנים פלסטיים, במסגרת לימודי תואר שני ב-Performing Arts & Visual Culture, במוזיאון ריינה סופיה במדריד. יצירותיה של גל משלבות בין הדיסיפלינות השונות באמנויות, כאשר נקודות המוצא שלה היא מחקר סביב שאלות הגוף של היוצר.
תיאטרון קליפה | רחוב הרב קוק 37, תל אביב
*המופע כולל עירום
רכישת כרטיסים באתר תיאטרון קליפה clipa.co.il
צילום: נירה פרי
,שלכם ובשבילכם
נירה פרי
בלוגרית לייף סטייל, מאמנת המתמחה באימון נשים








