כשמרימים את מכסה המנוע – מדריך לסוגי מנועים לרכב

בשנים האחרונות, האפשרויות שעומדות לרשותנו כשאנחנו רוצות לקנות רכב חדש הן רבות ומגוונות יותר מאי פעם בעבר. כיום, בחירה של רכב היא לא רק בחירה בין יצרנים ודגמים שונים, אלא גם בין אפשרויות שונות של מנועים וכך למעשה של סוג הרכב. אבל לפני שנוכל לקבל החלטה לגבי הרכב החדש שלנו, אנחנו צריכות להכיר היטב את האפשרויות השונות – לשם כך סיכמנו פה את כל מה שחשוב לדעת על סוגי המנועים השונים.

סוגי מנוע שונים הופכים את עולם הרכב למגוון מאי פעם

עד לפני כמה שנים, כשהיינו רוצות לקנות רכב חדש, האפשרויות שלנו היו יחסית מוגבלות. נכון שיצרני רכב בשפע תמיד היו, ונכון שהיינו צריכות לבחור בין דגמים שונים של מכוניות משפחתיות, קרוסאובר או מיני בהתאם להעדפות שלנו – אבל בשורה התחתונה חוויית הנסיעה והשימוש ברכב הייתה בסך הכל דומה לאחר קנייתו.

בשנים האחרונות המצב הזה השתנה באופן מהותי, כשעולם הרכב עצמו מציע לנו מגוון הרבה יותר גדול, לא רק במבנה וביצרן של הרכב שלנו, אלא גם בסוג המנוע עצמו, כלומר בשיטת הנסיעה שלנו ברכב והדרך שבה הוא מונע. האפשרויות השכיחות ביותר כיום הן של מנוע הבנזין המוכר לנו כבר שנים רבות, מנועים היברידיים המשלבים בין הנעה בדלק לבין הנעה חשמלית, ומכוניות חשמליות המתבססות על הנעה חשמלית בלבד. נכיר בהרחבה את האפשרויות הללו.

מנוע הבנזין – הרכבים שכולנו מכירות היטב

גם כיום, הרוב הגדול של המכוניות בעולם מונעות באופן בלעדי על ידי בנזין, ובמקרים ייחודיים של רכבי שטח ורכבי עבודה – בסולר. אלה הם מנועים הקרויים מנועי בעירה פנימית – במנוע מתבצע תהליך שריפה של הדלק, שמייצר אנרגיה שמנוצלת בסופו של דבר לסיבוב של גלגלי הרכב. היתרונות של הרכבים הללו בהחלט קיימים – מדובר ברכבים שקל מאוד לקבל עבורם שירות והחלפים שלהם זמינים בכל מוסך בארץ, ותחנות הדלק הופכות את השימוש בהן והתדלוק שלהן לנוח וזמין. עם זאת, החסרונות בהחלט קיימים גם כן – בזיהום האוויר שהם מייצרים, בעלויות הגבוהות של דלק ותחזוקה, ובבלאי שנוצר בהם לאורך זמן.

מנוע היברידי – אפשרויות שונות וחסכוניות

מכוניות היברידיות הן מכוניות בעלות מנוע דיזל ומנוע חשמלי שעובדים יחד בהנעת הרכב. לרכבים אלה ישנו מחשב מתקדם, שיודע להחליט באיזה מנוע נכון להשתמש בהתאם לתוואי ומהירות הנסיעה, על מנת לנסוע בצורה היעילה והחסכונית ביותר. מנועים אלה מפחיתים באופן דרמטי את כמות הדלק המנוצלת לנסיעה, והמנוע החשמלי נטען תוך כדי נסיעה דרך עבודת מנוע הבנזין. כך, ישנם רכבים היברידיים שיכולים לנסוע עשרות קילומטרים לליטר דלק. חשוב גם לציין שישנם מספר סוגים של מנועים היברידיים. בעוד ברכב היברידי רגיל, ההנעה החשמלית מבוססת באופן מלא על עבודת מנוע הבנזין, ברכב היברידי נטען ישנה סוללה נטענת, שמאפשרת נסיעה חשמלית מלאה למרחקים מוגבלים, והופכת את הרכב לחסכוני בדלק עוד יותר.

מנוע חשמלי – הרכב של העתיד, היום

רכבים חשמליים נכנסו לחיינו בסערה בשנים האחרונות, ונראה כי העתיד כבר כאן בתחום זה. המנועים של רכבים אלה מבוססים באופן מלא על הנעה חשמלית, עם סוללה ברת טעינה שניתן לטעון באמצעות עמדות טעינה ביתיות. ניתן להתקין עמדות כאלה בחניה (דורש חניה בטאבו), או בעמדות טעינה חיצוניות. הרכבים הללו נחשבים כיום לסמן החדש של קידמה בעולם הרכב. הטעינה החשמלית מאפשרת לנו לנסוע בעלות חודשית נמוכה בהרבה מעלויות התדלוק. החסרונות של הרכבים הללו באים לידי ביטוי בכך שהם לא מתאימים לכל סיטואציה (נדרשת חניה בטאבו), והחלפים והתיקונים שלהם יקרים למדי נכון להיום.

כל מה שנשאר לעשות הוא לבחור את הרכב הנכון. כשאנחנו מכירות טוב יותר את האפשרויות ואת ההבדלים ביניהן, אנחנו יכולות לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורנו.