
רכב השטח הראשון יוצר בשנות ה-40 של המאה הקודמת כדי לספק מענה להובלת חיילים אמריקאים לשדה הקרב בשטח בלי שום קושי. הוא יכול להתמודד עם כל מכשול שיש בדרכו בזכות כח ההנעה הכפולה 4X4, בין אם זה סלע שכל ניעה שלו הוא חצץ או בול עץ שווה ערך לקיסם שיניים. גם אחרי מלחמת העולם השניה שהייתה דאז באותם שנים, יצרני הרכב השטח הלוא הוא ה-JEEP התלהבו ממנו והמשיכו בקו היצור שלו גם לשוק האזרחי. הרכבים האלה היו מעטים לעומת הרכבים הפרטיים.
למה ארצות הברית שידלה את הגברים לקנות את הרכב הזה?
אם נתסכל אודותיו, אנחנו יכולים לראות שהוא רכב בעל נוכחות חזקה על הכביש. כשגבר ממוצע מניע את הרכב הוא שומע את הקול האדיר שיוצא מהמנוע, הוא מתלהב ממנו ורוצה ישר לנהוג בו. נהג הרכב יכול למצוא עצמו נוהג בכביש, לנסוע במהירות בכל סוג ואופי של שטח פתוח, למשל: בדיונות, אדמות טרשים או מדבריות. העובדה הזאת נותנת לגבר להרגיש מספר דברים: החופש שאליו הוא כמה, השליטה שהוא משתוקק בנוסף גם את ההנאה של חוסר המגבלה. כל האלמנטים האלה יוצרים תחושה שכל העולם בכף ידו, ללא שום התנצלות. יתרה מכך נוצרת בו תחושת התמכרות. הנהג מתמכר להתרגשות, לאדרנלין המבעבע בדם בזמן אחיזת ההגה. כל נסיעה ברכב זה לשטח הפתוח, נותנת תחושה כאילו זה הפעם הראשונה. להבדיל מהימורים, סמים או אלכוהול, ההתמכרות הזאת היא דבר טוב. היא משחררת לנהג את המתחים של היום יום, מפיגה את הלחצים ומרכזת אותו בדבר אחד והוא העונג. הנהג חוזר לאשה שלו מאושר, שלו, נעים ובעיקר יותר סבלני. הרכבים האלה נקנו על ידי גברים והסמל סטטוס שלו הוא גברתני. זאת מכיוון שאחרי מלה"ע ה-2 ארצות הברית באותה תקופה דגלה במעמדות והייתה מאוד פטריאכלית, היא חגגה את ניצחונה במלחמה וניסתה לשמר ולחזק את המעמד הגברי בכל מני דרכים, אחת הדרכים היה שידול קניית רכבים המסמלים כח ועצמה גברית. יתרה מכך הנשים באותה תקופה "שרתו" את הגברים. הגבר היה מביא את הכסף והאישה הייתה דואגת לבית ולחינוך הילדים. הגבר הנכיח והנציח את מעמדו על ידי הרכב הזה. הדעה הסקסיסטית הקדומה צברה את כוחה גם אחרי עשרות שניים.
תחרות אחרת בשוק
במשך השנים המותג הגנרי הביא את קהל לקוחותיו לידיעה שהוא אחד ואין יחיד בקבוצת רכבי השטח. יחד עם זאת החלו חברות אחרות כבר בסוף שנות ה-90 להתחרות. מונחים כמו קרוסאובר ורכב SUV התחילו להיות בתודעה הציבור הלקוחות. הגברים החלו לנסוע לתערוכות רכבים כדי להתרשם ולהתמכר מחדש. התחרות התחילה להתעצם עוד יותר כאשר המותג הגנרי הבין שהוא לא היחידי וניסה לשפר את עצמו אל מול הרכבים המתחרים. במרוצות התקופות הג'יפ והיצרנים שבאו להתחקות אחריו עברו להיות רכבים הימברידים וכמו כן גם רכבים חשמליים. היות וזה מקטין את זיהום האוויר, יש לא מעט חברות עסקים שאימצו את אידיאולוגיה ועברו לרכב חשמלי. אמנם לא כל האנשים יכולים להרשות לעצמם להתהדר עם האידיאולוגיה והחדשנות הפורצת דרך בגלל הכסף. אבל יש אנשים מלאי ביטחון שמאמינים שהרכבים האלה ישנו את צבע הכבישים והירוק של הסביבה יכול להתקיים. זאת ועוד ככל שהיה יותר רכבים חשמליים וההיצע והביקוש יהיו שווים בדיאגרמה של בסיס הכלכלה. אולי על פי זה יש לשער שהרכבים האלה עברו בשנים הנוכחיות פאזה אחרת, יותר ליברלית ופחות דיכוטומית. מנסה למוטט את עניין המעמדות.











