מבלי ששמנו לב החופש הגדול הגיע ,ועמו הצורך לדאוג שהילדים לא ירבצו כל-היום מול המסכים .
הימים הראשונים של החופש הם מהנים לילד (לא משנה מה גילו,והיכן לומד).
הוא מרגיש שיצא מעבדות לחירות ,ומתמלא בתחושת אופוריה שבו כל דבר אפשרי .
הדבר בא לידי ביטוי בכך שהוא הולך לקייטנה, לברכה, נוסע לחו"ל או לאילת עם חברים ,עוזר מעט בעבודות הבית .
אך בחלוף שבועיים-שלושה ,הוא עלול להרגיש תחושת שובע ומיצוי ,והדבר מכביד בעיקר על ההורים אשר צריכים להפיג שעמום זה.
חשוב לזכור,כי שעמום היא לא בהכרח תופעה שלילית (היא מהווה חלק מהתפתחותו של הילד) המרמז על-כך שנוצר מעין "ואקום" בחיי הילד.
פעולות שעשוי לעשות הילד במקרה של שעמום
רוב הילדים נוטים שלא להעסיק את עצמם ,מכיוון שהם לא יודעים עדיין מהם תחומי ההתעניינות שלהם ,וכן הם לא עצמאיים מספיק לקבוע להם סדר-יום קבוע.
לכן, עשוי הילד במצב של שעמום להסתכל בטלוויזיה, לבלות שעות רבות עם המחשב או הסמארטפון .
אם הילד הוא חברותי ,הוא יכול לפתח את הכישורים החברתיים שלו באמצעות יצירת קשר עם "אחרים משמעותיים".
פעולות שעשוי לעשות ההורה במידה והילד משתעמם
רצוי שההורה והילד יחשבו ביחד על פתרונות אפקטיביים שהילד יוכל ליהנות מהם,או לחלופין שהילד יביא רעיונות וההורה יאשר אותם.
חשוב לעודד יצירת קשר עם חברים ,ולעשות פעולות משותפות.
כך, למשל, ההורה יכול להציע להביא את הילדים לסרט, או לחלופין להחזיר אותם מבית-הקולנוע.
אם הילד לא רוצה לקשור קשרים חברתיים ,הדבר צריך להדליק נורה אדומה ,כי התפתחותם של כישורים חברתיים מוביל להתפתחות פסיכולוגית תקינה.
חשוב לציין כי לפעמים הילד מסמן טריטוריה בכך שהוא אומר "משעמם לי" ,לכן רצוי להניח לו ולא להתעמת עמו (כפי שנוהגים הורים לעשות).
הפתרונות למניעת שעמום
1: חשוב לתכנן שבכל יום יהיה הילד במסגרת ,וכן שיהיה לו זמן פנוי שבהם הילד יכתיב את הפעילות .
אסור למשל שיקרה מצב בו לילד יש שבועיים עמוסים,ולאחר מכן,שבועיים ריקים מפעילות .
2: חשוב להתחשב בעולמו הפנימי של הילד .
כלומר: אם הילד אוהב ספורט ,חשוב שהוא יעשה ספורט .
3: חשוב להעדיף פעילות בקבוצות קטנות: חשוב שקבוצה קטנה של ילדים תעסוק בתחום שמעניין אותה כגון: ציור,פיסול, קארטינג ,כדורגל ,ועוד.
4: חשוב לתכנן את חופשת הקיץ לפרטי פרטים,ולשתף את הילד בהחלטות: ההנחה אומרת שכאשר הילד רואה את הוריו מתארגנים ,הוא מקבל תמריץ להתארגן בעצמו.
5: קיומה של התנסות רבה עד כמה שניתן בעולם הממשי: חשוב שהילד יעשה פעולות משותפות עם חברים ולא יישב כל היום מול המחשב או הסמארטפון.











