ניצנה

ויקטור, גבר ממוצא יווני בן 59, שכמעט כל משפחתו נספתה בשואה , עלה לארץ עם אחותו וקיווה כל חייו להתערות בחברה הישראלית ולזכות ליציבות בה. הוא הפך לקצין בצה"ל, הקים משפחה , רכש בית קטן עם חצר והתקדם בעבודתו.
בסמוך לבית משפחתו הוקם מוסד לנערים חוסים, אשר בו שימשה ניצנה כמטפלת.
ניצנה נקראה כך כאשר ה-1948 נמצאה בחולות סיני תינוקת בדואית נטושה שהחיילים כינוה ניצנה.

 

 

ניצנה

מאת אביחי אורן

הוצאת פרדס

nitz

 

לאחר יותר משלושים שנות נישואים, אשתו של ויקטור מודיעה לו כי היא נוטשת אותו כדי לבלות את שארית חייה עם אחותה הגדולה ממנה, שלא נישאה מעולם.
ויקטור אינו מוצא מזור למצוקתו. לא מידידו הטוב, לא מילדיו שהתרחקו ממנו במהלך השנים ולא מבקבוק משקה הראקי החביב עליו.
רק המפגש עם ניצנה מטלטל את עולמו הסדור והמוגדר ומכניס לחייו תשוקה וציפייה, אך גם סכנה גדולה ולבסוף – אישום ברצח ומשפט מתוקשר.
"ניצנה" הוא רומן מותח המתפרס מימי מלחמת העולם השנייה ביוון ועד שנות התשעים של המאה העשרים בישראל. נושאו המרכזי של הרומן  – ההתנגשות בין הסדר הפטריארכלי הישן שעל פיו חונך וגדל ויקטור, לבין ערכים פמיניסטיים המגיעים מסביבתו הקרובה  וסוגרים עליו. אידיאל הגבר הלאומי שבו דבק מאז הגיעו ארצה, קורס לנגד עיניו  אך הוא מצפה לתפנית שתמלא את חייו במשמעות חדשה.

"אם כך , מהי האידאה עבורי ? בעבור מה הייתי מוכן להיאבק ולא לשלם מחיר עוד מהיום שהגעתי לארץ ועד עכשיו? הרי לא רק מהגרמנים נמלטתי אז אלא גם מאותה חולשת דעת ששררה בדברהם ובהליכותיהם של זקני העדה שלנו, המתאספים לעת ערב בכיכר שלפני בית הכנסת בעירנו. הצורך למרוד בחולשה הזאת היה חזק יותר  מכל צורך אחר. וכשהגעתי לארץ חשבתי שרק פה אוכל להיות גבר אמיתי, גבר מלשון גיבור !

לבי מר עתה , שמא את אשר רציתי לא אגשים לבסוף. החיים היו אפוא חזקים ממני. אני ושאיפותיי נדחקנו לאיזו פינה שאין מוצא ממנה. פינה שבה המעשים חוזרים על עצמם כל העת. איזו בינוניות , חשבתי, והפעם החלטתי לספר על כך לרפאל, שתי כוסיות קוניאק גדושות היו מונחות אז על השולח בחדרי, חדרו של מנהל התחזוקה."

למעשה מדובר כאן בפיתוח חופשי של הרעיון העומד מאחורי מחקריו של ההסטוריון ג'ורג'  ל. מוסה, שעסק בלאומיות המודרנית (סוף המאה התשע עשרה  – המאה העשרים) , כולל הנאציזם ותופעות לאומיות מובהקות באירופה. בספרו "לאומיות ומיניות באירופה המודרנית". עיקר טענתו המהפכנית היא שקיימת זיקה ברורה בין הלאומיות המתרחשת במרחב הציבורי , לגבריות ולמיניות המתרחשת במרחב הפרטי אינטימי,  אף כי הבורגנות דוגלת בהפרדה בין השניים. חלק מהגורמים לקיום הקשר הזה הוא החילון הנרחב שנעשה ברחבי אירופה המודרנית.( מסוף המאה ה-19 ועד אחרי מלחמת העולם השנייה), ועליית המודעות לנושאי המיגדר.
בהקדמה למהדורה העברית של הספר "לאומיות ומיניות באירופה המודרנית" כותב פרופ' משה סלוחובסקי  – העורך המדעי של המהדורה העברית …
"חוקרי הלאומיות לא עסקו כלל בנושאי מיגדר, וחוקרות המיגדר (תחום מחקר שהיה אז בראשיתו, ושהיו מעורבות בו כמעט רק נשים) לא עסקו בלאומיות או בהבדלים בין חברות לאומיות שונות ובגישתן לסוגיות מגדריות"

אביחי אורן לקח את התובנות העולות מתוך הספר הנ"ל ואת דמות הגבר הנגזר מהן והשליך על אופי החיים במדינת ישראל.

ואי אפשר לסיים ללא ציטוט ההקדמה של הפרופ' בת-שבע מרגלית שטרן – ראש התכנית ללימודי מיגדר ופמיניזם  במכון שכטר למדעי היהדות :

"היצירה שלפנינו, "ניצנה", מעלה תרומה חשובה לדיון העכשווי בנושאי מגדר. אחת הסוגיות המרכזיות בדיון זה היא הזיקה בין הפרט המצוי במערכת המשפחתית-אינטימית, לבין התקיימותו במרחב הציבורי. עלילת הרומן נפרשת על פני עשורים אחדים בתקופה המכוננת של החברה הישראלית: ימי הבראשית של  המדינה.

אולם, הפרט איננו נעדר מגדר. המדינה הצעירה גייסה את האזרח-הגבר לצרכיה הלאומיים ולאישה- העזר כנגדו הקצתה תפקידים לאומיים שהיו ייחודיים לה. בעוד שהאזרח- הגבר נהנה ממעמד רם במשפחתו ובסביבתו הקרובה, אשתו נעדרה הילה וסובבה במעגלי עשייה ביתיים ואפורים.  

ארגונה של המשפחה הישראלית בהשראת המדינה, ובחסות האידיאולוגיה שייצגה, יצרו ניכור ואי שוויון בין בניה לבנותיה. אולם, הרומן "ניצנה" מלמדנו, שגם לגבר לא היה מפלט, אף הוא היה שבוי בצורך למלא את המוטל עליו. וכך, על אף שהגבר נהנה ממעמד מיוחד בשנים אלה, בבגרותו ובזקנתו נאלץ להתמודד עם העובדה, שהערכים שעיצבו את חייו השתנו והתפוגגו והוא  נותר חשוף פגיע ומנוצל."

אביחי אורן, מלמד היסטוריה באוניברסיטה הפתוחה ומחברו של הרומן "שלישיית בית הכרם". "ניצנה" הוא ספרו השני.
ספר מרתק ואינטיליגנטי.

 

 

l

מרת נחת
זוכרות את מר שמח וחבר מרעיו, אז אני נשואה למר נחת, ולכן אני נקראת מרת נחת.