לפני ואחרי בבני ברק סיטי
אביטל ז'נט קשת
ידיעות ספרים | מרץ 2015 | פרוזה מקור, ספרי ביכורים | 132 עמ
ליאה היא צברית חילונית שמוצאת את דרכה אל העולם הדתי. גם בעלה , אלבר גילה את יהדותו רק עם פטירת אמו. שניהם ביחד מוצאים את דרכם אל בני ברק, בתחילה בגלל מחירי הדירות הנמוכים יותר משאר ערי הלויין של תל אביב ומהר מאד מוצאים את עצמם חוזרים בתשובה, בלב ליבו של מעוז היהדות החרדית.
חייהם אינם קלים ורצופים קשיים כלכליים , כמו גם קשיי התערות בחברה החרדית הסגורה והמזלזלת. לנצח הם ייחשבו אזרחים נחותים יותר , רק כי בחרו לשנות את אורחות חייהם החילוניים ולדבוק בחסידות כזו או אחרת.
מעגל החיים בבני ברק מתנהל על פי חודשי השנה והאירועים המתרחשים בהם , במקביל לסיפורי ילדותם והבזקים מחיי החילוניות שלה, כמו גם מימיהם הראשונים בבני ברק כזוג ולידת חמש בנותיהם.
ליאה למדה משחק בבית צבי , אבל זהו מקצוע שאין לו מקום בחברה החרדית.
ביד בוטחת , שאינה בוחלת מהלקאה עצמית וביקורת , משרטטת ליאה, המספרת את מצוקותיהם הכלכליות הנפשיות שלה , של בן זוגה האהוב ושל בנותיה השונות כל כך זו מזו.
ליאה מתרפקת על דמות סבתה בלוקסמבורג, אשר היתה אישה חזקה ונשאה משרה בכירה בשוק האירופי. מבחינתה זוהי הדוגמא והמופת של חייה.
במקביל חווה השכונה אירוע לא ברור שהוא סוג של הטרדה מינית של ילדה אחת וליאה רואה בכך אות שעליה להציל את הילדה הזו. החברה המקומית מצקצקת בלשונה, אך אינה משתפת פעולה וליאה מוצאת את עצמה נקרעת בין הרצון לגאול את הקטנה מטראומות עתידיות לבין הדאגה לבנותיה שלה'.
דמויות ססגוניות של נשים, בעיקר, מהמגזר החרדי, מחסידויות שונות, חוזרות בתשובה בשלב כזה או אחר של החזרה וגם חילוניות – כל אלה מקיפים את ליאה ומשפחתה .
בני ברק סיטי היא עולם סגור ונפרד. המילה "סיטי" מרמזת על המכלול שבעיר הזו , הכל נמצא בה ואין לתושביה כל צורך לעזוב את איזור הנוחות הזה שלהם. אמנם קימת שם צביעות אך גם הרבה אהבה, נתינה, גמילות חסדים ועזרה הדדית.
"אני מהגרת בעיר זרה" אומרת ליאה. וכזה טיבם של מהגרים. לעולם לא יהיו שייכים ממש. או כמו שענתה לה חסידת סאטמר על השאלה עד כמה אדם בוחר היכן יתגורר ? " את חיפשת את בני ברק, חיפשת קדושה, מה את חושבת, שאת קובעת איפה תקני דירה? רק הקב"ה מחליט איפה תגורי, ואת , שהיו לך זכויות, עושה, "
מצאתי בספר המיוחד הזה הרבה כנות אמיצה.











