עמוק בבוץ

ההודעה הגיעה ביום חמישי אחרי הצהרים…מי רוצה להוביל את הריצשבת? יד קלה מדי על הטלפון ענתה – יאללה, לוקחת על עצמי.

בינינו…ידעתי בדיוק למה אני עושה את זה. אם לא הייתי מתחייבת, מי היה מוציא אותי מהמיטה ב5:15 ? כמו שמישהו חכם אמר פעם – תקשיבי לגוף שלך. הגוף שלי אמר לי, מוקדם מדי, אני עייף מאד, תסתובבי לצד השני ותמשיכי לישון. אבל לא הקשבתי. התחייבתי להיות שם.

האמת? לא היה נורא, מזג האוויר היה טוב, נעים וקריר, הבעיה היחידה שהתגלתה אחרי שנכנסנו לשטח הייתה בוץ. מה פתאום בוץ? מאיפה הוא הגיע? לא ירד גשם בימים האחרונים? לא כזה שמצדיק עוד 2 ס"מ ו1 קילוגרם בכל נעל…אחרי שהשקעתי את כולם בבוץ, עשיתי חישוב מסלול מחדש, אחורה פנה קדימה צעד, חזרה והמשך בכביש. מקווה שאין כמה חברים שממש לא מחבבים אותי כרגע אחרי הבוקר…ואם כן, מקווה שיעבור לכם בקרוב.

running48_3

בשבוע שעבר כתכתי קצת על חינוך, מה שלושת המוסקטרים – הגמד, הענק ואני, חושבים שצריך ללמד בבית הספר ומה לא. היו הרבה תגובות ועשיתי עוד חושבים ומחקר קצר ברחבי הרשת.

ילדיי הם בני דור הZ המכונה לעתים iGeneration מפני שזהו הדור הראשון שנולד והתבגר לתוך מציאות טכנולוגית שונה וחדשה. ה iGeneration  נולד לתוך עולם אינטרנטי, עם גישה מהירה ונוחה לכל מידע שהוא רק צריך ורוצה למצוא. השימוש שלו באינטרנט אינטואיטיבי, חלק גדול מבני הדור קיבלו את הטלפון החכם כבר בשנות בית הספר הראשונות שלהם. חלק גדול מחייו (חיי חברה ולימודים) מתקיים ברשת ולכן זהו הדור שמבלה הכי הרבה בתוך הבית. קשה למצוא אותם משחקים בחוץ, בפארקים וברחובות. זהו דור שמבין בצורה שונה את שימוש ברשתות החברתיות ומנצל אותן לצרכיו ויכול להרוויח לא מעט כסף ממנו (פרסומים בInstagram, סרטונים בYouTube).

הם לומדים ורוכשים ידע בצורה אחרת מזו שאנחנו (ההורים שלהם) הורגלנו אליה. הם לומדים ע"י חיפוש קצר ולא מעמיק, כל הידע בידיים שלהם והם יודעים למצוא אותו. הם לא אוהבים או צריכים לשנן – כי הידע נמצא שם ולא צריך לזכור אותו לפרטיו. צריך לדעת מה ואיך לחפש. הם מחפשים למידה קצרה ואינטנסיבית ולא ארוכה ומייגעת. התוצאות צריכות להגיע במיידי ולא אחרי כמה שנים. הם מעדיפים ללמוד את הנושאים שהם רוצים ומתחברים אליהם ולא מה שמכתיבים להם. הם יצירתיים ושונים והרבה יותר מהירים מהדורות הקודמים.

איך בית הספר מתמודד איתם? האם תוכניות הלימוד כבר הותאמו לצרכים שלהם? חלק, חלק ממש קטן צועד איתם. לדעתי, הלמידה צריכה להיות כבר היום שונה לגמרי, עם פוקוס על נושאים אחרים ודרכי לימוד שונות. השיעורים צריכים להתנהל עם מחשבים ניידים ומועברים דרכם, המורים צריכים להפסיק ללמד בצורה פרונטלית וע"י השימוש במחשבים הם יכולים להשקיע יותר זמן בקשר האישי ביניהם לבין כל תלמיד ותלמיד. אפשר לעשות שימוש בלומדות וגרף הלמידה של כל תלמיד יציין למורה איפה הקושי של כל תלמיד ואיך ניתן לתמוך בו ולעזור לו.

חדשנות זו לא מילת גנאי וצריך להשתמש בה בעיקר בבתי הספר – שם גדלים הדורות הבאים. הפער בין מה שהם עושים בבית היומיום – משחקים ומנהלים את החיים שלהם דרך המסכים לבין הצורה הפרונטלית בה הידע מועבר אליהם בבית הספר, הינו גדול מדי ואינו מתאים להם. ברור לי שלכתוב תוכניות למידה חדשות ולהנגיש אותן בצורה מיידית זו בקשה לא פשוטה ממשרד החינוך והעובדים בו, אבל, אולי צריך לקחת כמה מבני הדור החדש שיעזרו בבניית מערכי שיעור חדשים, לומדות, פיתוח דרכי למידה חדשות שיתאימו ל iGeneration  וידברו אליהם בשפה שלהם…

running48_2

הענק, לדוגמא יכול להעיד. כותב אורח בבלוג…קבלו את הענק :

היי, אני הענק. ואני רוצה להוכיח ששיעורי הבעה עוזרים (סוג של):

רוב החומר שאני לומד כל יום כל היום כמעט ("אם הוא לומד" כמו שאמא קופצת לי לאמצע הפסקה) לא רלוונטי לי בכלל. עזבו את זה שזה לא מעניין אותי ואת 99% מתלמידי ישראל, אני יכול להגיד שאם מעבירים לנו את החומר בצורה מעניינת כמו סרטונים, מצגות, kahootים, החומר נקלט יותר טוב בראש ואנחנו גם נהנים בשיעור – למרות שיש הרגשה שמערכת החינוך ממש לא רוצה שזה יקרה. לדוגמא שיעורי היסטוריה. לכאורה אמור להיות מעניין אבל אני רוצה לשאול את כל מי שקורא אותי ברגע זה, מי זוכר מה היה היחס של החשמונאים להלניזם? או מה היו המאפיינים של התנועה הציונית? אולי מישהו יודע מה האירוע המדגים של התקופה הראשונה של מלחמת העצמאות? אם אתם זוכרים או שיש לכם זיכרון ממש טוב או שאתם עוסקים בחומר הזה כל היום. אני חייב לציין לטובה את המורה שלי להיסטוריה שיודעת איך לדבר עם ילדים בגילנו ויודעת למצוא חומרים מעניינים כדי להעביר את הנושאים האלה בצורה הכי מעניינת שהיא יכלה. (אולי היא תקרא ותתן לי 100 במגן? על חמידות יתר מגיע לי לפחות 100) אם הייתם נכנסים לשיעור היסטוריה הייתם מוצאים את כל התלמידים מקשיבים למורה ואשכרה יודעים לחזור על מה שהיא אמרה… מפתיע , נכון? אז כנראה שמערכת החינוך צריכה לעבור חינוך מחדש כי זה באמת אבסורד שבעידן של היום אנחנו עדיין לומדים בצורה מיושנת. אה ועוד משהו, נראה למישהו פה הגיוני שבבגרות במדעי המחשב אין מחשב אחד? זה כמו ללמוד תכנון בהתכתבות….אנחנו כותבים תשובות …מילא אנחנו כותבים אותן, אני רוצה לראות את הבודקים באמת עוברים על הקוד ולא מקמפלים אותו כדי לראות שהוא נכון או פשוט מסתכלים על המחוון כי אם אין התשובה במחוון אז היא לא נכונה…

running48_6

מה דעתכם? איך אנחנו הולכים לשנות את צורת הלמידה מעכשיו? כדי לא לשקוע עמוק בבוץ (כמו אמא הבוקר).

#לאן_את_רצה_TantiRoza

tantiroza
Tanti Roza הייתה סבתא שלי, אישה מדהימה, אמא ענקית, רצה למרחקים ארוכים, פשיניסטה ואופה המון. אני....אישה גבוהה, אמא ענקית, רצה למרחקים ארוכים, מנהלת אפליקציות (מערכות מידע), פשיניסטה ואופה המון....מה ייצא מזה....הזמן יגיד.