המדריך למייצא/ת המתחיל/ה

ברמה המדינית, ייצוא היא דרך לממן את הייבוא, אולם ברמת הפרט – המעבר משיווק מקומי לייצוא היא דרך להגדלת הרווחים והחשיפה. כמו בכל גידול עסקי, כדאי לשקול את העניין בכובד ראש ולא להכנס לעניין כהרפתקה אימפולסיבית. כדאי לעשות שיעורי בית, ללמוד את הנושא, ולהחליט האם, מתי ובעיקר איפה ועם מי להכנס לתוכנית הזו שנקראת ייצוא.

בחורה עם מחשב נייד

ברמה המדינית, ייצוא היא דרך לממן את הייבוא, אולם ברמת הפרט – המעבר משיווק מקומי לייצוא היא דרך להגדלת הרווחים והחשיפה. כמו בכל גידול עסקי, כדאי לשקול את העניין בכובד ראש ולא להכנס לעניין כהרפתקה אימפולסיבית. כדאי לעשות שיעורי בית, ללמוד את הנושא, ולהחליט האם, מתי ובעיקר איפה ועם מי להכנס לתוכנית הזו שנקראת ייצוא.

לכבוש את העולם, צעד אחר צעד, לקוח אחר לקוח

יפנים לא אומרים לא. כשהם אומרים כן, אבל קצת משתהים, או מסתפקים בכן אחד – כנראה שמדובר בלא. הודים דווקא כן אומרים כן, אבל תנועת הראש שלהם ל"כן" – דומה להפליא לתנועת הראש הישראלית ל"לא".

איחור לישיבה עם אמריקאי יתפרש תמיד לשלילה בארץ שבה זמן הוא כסף, אבל באיטליה כדאי לצפות לאיחור – כי המאחר הוא בעל המעמד הרם ביותר, ובסין אפשר לצפות גם מהמנכ"ל להוציא באמצע הישיבה פח ולירוק לתוכו כי הרי זה דבר ידוע שהשדים ועין הרע שוכנים בגרון ומצטברים בליחה ויש להוציאם מהגוף מהר ככל הניתן באמצעות יריקה.

כל זמן שאת חיה עובדת, נפגשת ומשווקת לישראלים בלבד – עובדות אלו הן בגדר קוריוז, אבל כאשר מדובר על שיווק לחו"ל חייבים להכיר, לכבד ולפעול על פי התרבות והמוסכמות המקומיות שאינן תמיד ברורות מאליהן.

בגלל כל ההבדלים האלו, אם תחליטי להכנס לנושאים של יצוא, עדיף תמיד להתייעץ עם יועצת אמינה, כזו שמכירה לא רק את התרבות והמנהגים אלא גם את החוקים, התקנות ואפילו את קהל הלקוחות טוב יותר מאשר תוכלי להכיר בעצמך. אז לאט לאט, כל פעם מקום אחד, יעד אחד, שפה אחת וסט אחד חדש של מנהגים. הרי לא תרצי לאחר לפגישה עם אמריקאי רק כי לרגע שכחת שאת בעצם לא באיטליה.

זה לא רק המנהגים, זה גם החוקים והתקינה

מילא להבין מה זה כן ולא, מה משמעות היריקה או הזמן, אבל ישנם תחומים בהם חוסר ידיעה עלול להביא אותך למעבר על החוק, לתביעה שלא לדבר על הפסדים. בארצות שונות ישנה תקינה אחרת, חוקי מסחר ומכס שונים, ואפילו לפני ההגעה ליעד – כדאי להכיר גם את התקינה והחוקים הנוגעים לכל הנושא הסבוך של השילוח.

מצד אחד, קל מאד היום להכנס לנושא הייצוא. כל מה שצריך, לכאורה, זה קישור לאינטרנט, ואולי גם אתר בשפה האנגלית עם אפשרויות תשלום בינלאומיות וחוזה עם חברת שילוח אמינה. מצד שני, להכנס אולי קל – להצליח זה כבר עניין אחר. אתר, גם כשהוא באנגלית, דורש שיווק נכון לקהל המקומי, ואם במקרה הייצוא הוא לארץ ששפת האם בה אינה אנגלית – כדאי לתרגם גם לשפה שאותה ממש מדברים הלקוחות הפוטנציאלים שלנו. מצד שני כדאי לזכור כי לפעמים דברים אינם מסתיימים עם המשלוח, לפעמים צריך לתת עזרה, שירות לקוחות, לתת מענה חי – לפעמים בשעות מוזרות – ללקוחות שרוצים לדבר איתנו. כדאי גם לברר את האפשרות לבטח את עצמנו מפני תביעות, משלוחים כושלים ועוד.

בקיצור – לפני שקופצים למים, כדאי ללמוד לשחות

ייצוא הוא דבר מגניב כשהוא מצליח. פתאום אנשים בכל העולם מכירים אותך ואת מה שיש לך להציע. וזה לא רק מגניב – זה גם יכול להוכיח את עצמו כריווחי מאד, אחרי ככלות הכל על כל לקוח פוטנציאלי בארץ יש לך פי כמה וכמה בכל העולם. הבעיה היא שכדי להכנס לייצוא יש עלויות – ואם עושים את זה נכון – אפילו עלויות גבוהות. לפעמים שקופצים כדאי ללכת ללמוד את כל מה שכרוך בייצוא בצורה מסודרת, קורס יצוא מציע את כל אלו – שיטות שיווק בחו"ל, תקינה, חוקי מכס ייצוא וייבוא, הסכמי סחר בינלאומיים, כל נושא השילוח והביטוח וטיפים איך למצוא ספקים ולהוזיל עלויות.

אמא שלי תמיד אמרה שמה שמקבלים זה מה שמשלמים, ואם זה בחינם, זה גם כמה שזה שווה. לייצא זה סוג של הימור – משקיעים במטרה להרוויח, אם יודעים מה עושים ומשקיעים בזה מספיק – אפשר להרוויח בגדול, אבל לא חסרים אתגרים בדרך וכדאי להיות מוכנים.