שביעות רצון של עובדים קובעת את התפוקה שלהם, את הלויאליות כלפי המעסיק ואת הביצועים של החברה או הארגון. הדרך להעלות את שביעות הרצון היא לטפח את העובד מרגע הקבלה לעבודה ועד הפרישה. איך עושים זאת בצורה נכונה? הנה כל התשובות
מנהלים מנוסים בדרך כלל יודעים עד כמה חשוב לטפח את העובדים, אבל מפתיע לגלות שרובם עדיין לא מקדישים לכך את מלוא המשאבים ותשומת הלב. אם יוצאים מנקודת הנחה שהדרך לטפח עובדים היא קודם כל לבצע תהליך הערכה באופן קבוע, מגלים נתונים מטרידים: לפי מדגם מייצג של 500 משיבים מעל גיל 18, מחצית מהעובדים במשק בישראל לא עוברים אף תהליך הערכה.
בנוסף, הסקר של חברת גיאוקרטוגרפיה משנת 2011 חושף עובדות ברורות לגבי חשיבות תהליך ההערכה בדרך לטיפוח עובדים. ראשית, שביעות הרצון בקרב מי שעוברים הערכת עובדים באופן לא קבוע היא 84%, בעוד בקרב עובדים שעוברים הערכה קבועה היא מזנקת ל-90%. לעומת זאת, 61% מהעובדים שכלל לא עוברים תהליך הערכה אינם מרוצים ממקום העבודה שלהם.
שביעות רצון כמשאב
אחוז ניכר מהעובדים סבור שביצוע הערכת עובדים יכול להביא לשינוי חיובי בתפוקה ולהעלות את המוטיבציה שלהם. זו הנחה שעולה בקנה אחד עם מאפייני שוק העבודה. שביעות רצון של עובדים קובעת את התפוקה שלהם בטווח הקצר ואת הביצועים של העסק או הארגון בטווח הארוך. בין לבן, שביעות הרצון גם משפיעה על הלויאליות של העובד כלפי מקום העבודה ועל השאלה עד כמה הוא ירצה להשקיע מזמנו וממרצו כדי לתרום לו.
אחרי שמבינים עד כמה חשוב להעביר את העובדים תהליכי הערכה וכיצד שביעות הרצון שלהם יכולה להפוך למשאב חיוני, כל מה שנותר לעשות הוא למצוא את השיטה הנכונה. ההמלצה למנהלים בשנים האחרונות היא לעבור הכשרה ממומחים בעלי רקע של לימודי משאבי אנוש אשר יודעים כיצד לפנות לאדם שמאחורי התפקיד. בצורה כזו צפויים להשתדרג תהליכי הקבלה לעבודה והאופן שבו מתנהלים ביניהם עובדים בתפקידים שונים.
איך מטפחים את העובד?
הדרך לטיפוח העובד עוברת בשמירה על קשר יום יומי עם הצרכים שלו. עובדים חייבים לקבל קו תקשורת פתוח עם מחלקת משאבי אנוש, שכר או תלונות. עובדים שמרגישים שיש להם לאן לפנות ישמחו להגיע בבוקר למקום העבודה ולהישאר אחרונים בערב.
תהליך הערכת העובד הוא רק השלב הראשון במסלול ארוך שבו צריכים להשקיע המנהלים. לאחר הערכה יש לקיים הדרכות עובדים ולשדרג את היכולות שלהם. עובד שלא מתקדם נשאר תקוע במקום, מה שעלול לגרור פגיעה בתפוקה ובביצועים. ניוד וקידום הם מושגי מפתח בטיפוח עובדים כי הם מייצרים תמריצים טבעיים. כמו כן, יש מחקרים שמראים כיצד ניהול וטיפוח של עובדים איכותיים עוזרים לשמר אותם ובסופו של דבר מתגמלים גם את המעסיק.











