ילדכם אוחז את העיפרון באופן מסורבל? הילדה מתקשה לגזור? הגננת מספרת שילדכם נמנע ממשחקי הרכבה ויצירה ושיש קושי במוטוריקה העדינה? התורים לאבחון בריפוי בעיסוק בקופת החולים משתרעים לאין סוף?? יש מה לעשות ! מוטוריקה עדינה איננו בהכרח שם נרדף לבעיה, אלה אוסף מיומנויות שניתן לשכלל בעזרת פעילויות פשוטות משותפות בבית.
בפוסטים הקרובים אדריך אתכם, צעד אחר צעד, כיצד לסייע לילדכם לפתח מיומנויות מוטוריות עדינות תוך זמן איכות כייפי אתכם, ההורים. בפוסט הנוכחי נלמד ממה מוטוריקה עדינה בכלל מורכבת ואשתף ברעיונות לפעילויות משותפת.
ילדי הגן משתמשים בפעילות שלהם בחפצים שונים כגון פטיש, מספריים, צבעים, קוביות, חרוזים – תחילה כדי להתנסות בהם, ואח"כ כדאי להשיג מטרה.
מידת הצלחת ילדכם בפעולות השונות ואיכות הביצוע שלהם תלויה במידת השליטה במיומנויות הבסיסיות בתחום המוטוריקה (תנועה) העדינה. על מנת לפתח יכולת מוטורית עדינה טובה, יש לפתח כל אחת ממיומנויות היסוד המהוות בסיס לתנועה.
מיומנויות היסוד הן:
- הפרדת תנועת האצבעות – היכולת לבצע פעולות בעזרת כל אצבע בנפרד ובתיאום ביניהן.
- מתח שרירי – היכולת להפעיל את כמות הכוח הנכונה והמתאימה לאחיזת חפץ ולביצוע פעילות.
- קואורדינציה של היד – היכולת לבצע פעילות מתואמת של תנועות הכתף, הזרוע, שורש כף היד והאצבעות בהתאם למשימה.
- רוטציה – היכולת לבצע תנועה סיבובית של שורש כף היד כגון פתיחת מכסה, סיבוב ידית.
- אחיזת "פינצטה" – היכולת לבצע פעולות עדינות בעזרת האגודל והאצבע.
- אחיזה נכונה – היכולת להתאים את האחיזה לצורת החפץ, לגודלו ולאופן הפעולה הנדרשת- למשל אחיזת פטיש באמצעות כל כף היד, אחיזת עפרון באמצעות שלוש אצבעות, דפדוף בשתי אצבעות (אצבע – אגודל).
- יד דומיננטית – התמחות של יד אחת לפעילות עקבית, מיומנת ומדויקת יותר ביחס ליד השנייה בפעילויות כגון אכילה, ציור, הרכבה.
- יד עזר – התמחות של היד השנייה בתמיכה וסיוע לפעולת היד הדומיננטית, לדוגמה: בגזירה היד הדומיננטית תאחז את המספריים ויד העזר תאחז את הדף.
- תיאום בין שתי הידיים – היכולת לעבוד בשתי הידיים כאשר שתיהן מבצעות בו – זמנית את אותה פעולה (כגון: מחיאת כפיים, תפיסת כדור) וכן היכולת לבצע פעילות כשכל יד מבצעת פעולה שונה אך מתואמת בו זמנית עם היד השנייה (כגון השחלת חרוזים, גזירה, כתיבה).
- חציית קו האמצע – היכולת להעביר את היד מעבר לקו האמצע, הקו הדמיוני החוצה את הגוף לאורכו, ולפעול בצד השני של הגוף. לדוגמה: שילוב ידיים, שריכת שרוכים.
- תיאום עין יד – היכולת לתאם את המידע המתקבל מין הראיה עם הביצוע המוטורי. תיאום זה מותנה בתפקוד תקין של שרירי העין ושל היד. זוהי היכולת למקד את המבט בחפצים שבמרחב, לכוון לעברם את היד ולהמשיך לפעול בתיאום בכדי לבצע משימה כלשהי בדייקנות.
הפרדת תנועת האצבעות
הפרדת תנועת האצבעות הנה היכולת לבצע פעולות בעזרת כל אצבע בנפרד ובתאום ביניהן. בתחילת דרכו, התינוק אוחז את החפצים כאשר כל האצבעות משתתפות בפעולה. אחיזה זו הנה אחיזה גסה ואינה מאפשרת ביצוע פעולות מדויקות. כאשר יכולת הפרדת תנועת האצבעות מבשילה, הילד יכול לבצע פעולות ספציפיות עם מספר אצבעות כגון אצבע – אגודל (אחיזה בחרוז) או אגודל – אצבע – אמה (אחיזת עפרון) ולא עם כולן יחד.
ילד שמתקשה לבצע הפרדה של תנועת האצבעות עשוי לאחוז את העיפרון באופן לא יעיל, להתקשות בפעולות כגון השחלת חרוזים קטנטנים ולגזור במספריים.
רעיונות לפיתוח מיומנות הפרדת תנועת האצבעות:
- ציור בצבעי אצבעות – כל אצבע מציירת בנפרד, כאשר שאר האצבעות כפופות לכיוון כף היד.
- ניקיון חלונות – לחיצה על בקבוק מתיז בעזרת האצבע והאמה בלבד.
- פלסטלינה/ בצק/ חימר – יצירת "נחשים" מהחומר והטבעת חורים לאורך הנחשים, בכל פעם עם אצבע אחרת.
- נגינה – חליל, פסנתר, חצוצרה…
- פעילות בעקבות סיפור – מומלץ לקרוא יחדיו ולהציג את הסיפור "איפה גברת זרת" מאת שולה מודן. סיפור מותח עם סוף שמח…
כל אחד מהילדים יקבל בובה לאחת האצבעות ויהיה שחקן אורח באחת המערכות. לאחר מכן אפשר להכין בובות אצבע מחומרים זמינים בגן ובבית: גליל מבריסטול יעטוף את האצבע ויהווה את הבסיס לבובה. פרטי פנים, חלקי גוף וביגוד ניתן להוסיף בעזרת מדבקות, גפרורים, שאריות בד, צמר ועוד…
בפוסט הבא אשתף רעיונות נוספים לפיתוח מיומנויות היסוד של המוטוריקה העדינה.
ליעוץ נוסף, טיפול ואבחון בריפוי בעיסוק מוזמנים ליצור קשר 054-4903073












