\
תצוגות גמר של תלמידי בתי ספר לאופנה הן תמיד עניין מרגש עבורי
כך היה כשהייתי בת 12, בתצוגה הראשונה בחיי – התצוגות אז התרחשו על מסלול שנבנה במיוחד בחצר מכללת 'שנקר' – כשהתצוגה שלחה אותי הביתה אל בלוק הציור, ואל צבעי המים היקרים מאד של אמא שלי, בהם ציירתי אשה דקיקה פרושת זרועות ומציגה בגאון קפטן (caftan) בגוון סגול עמוק, אם זכור לי נכון
כך היה כשצעדתי על מסלול התצוגה כדוגמנית, עדיין בחצר מכללת 'שנקר', בסוף שנת הלימודים הראשונה שלי, בתצוגת הבוגרים של אותה שנה
כך, בתצוגה שבה הצגתי אני את קולקציית הגמר שלי, בה אני גאה עד היום
בשבוע שעבר היתה לי ההזדמנות להתרגש בתצוגת בוגרי 'המרכז האקדמי ויצו חיפה', כשאני מסקרת אותה בפעם הראשונה כבלוגרית אופנה
האנגר 11 בנמל תל אביב אירח אלה לצד אלה בני משפחה תומכים וגאים, מעצבים בני דורות שונים, סטודנטים, אנשי התעשיה, אנשי עיתונות ומדיה ונציגים רבים מצוות ההוראה המפרגן של האחות הגדולה, מכללת 'שנקר'
הסטודנטים התבקשו לעצב קולקציות בהשראה ישראלית, כמחוות נגד למצב הלא קל של תעשיית האופנה הישראלית בשנים האחרונות, שהופכת מאתגרת יותר ככל שמעמיק הייצור של רשתות ההלבשה בסין
21 סטודנטים-בוגרים מצאו מקורות רבים ושונים להשראה מתוך ההוויה הישראלית, ויצרו קולקציות בנות 5 או 6 מערכות לבוש מלאות
\
* * *
\
מספר קולקציות הרשימו אותי במיוחד
בקולקציה 'ארץ הארגמן' הפגישה ענבל חיון את הצבע שהופק כאן מחלזונות לפני מאות שנים, עם צבע הדם הנשפך כאן זה עשרות שנים, בנסיון להגן על פיסת הארץ הקטנה הזאת
דמם של חללי המלחמות וקרבנות הטרור
האקססוריז המנצחים בתצוגה, בעיני, הם זוג ספק-תיקי-יד ספק-זרי-אבלות, עשויים פרחי גרברה אדומים

\
\
אורטל יחזקאל יצרה את הקולקציה שלה, 'דיסטרביה' בהשראת ציוריו של הצייר ניצול השואה שמואל בק, על הכובד שבהם והאי-הנוחות שהם יוצרים בצופה
היא יצרה 5 מערכות מחומרים מגוונים בצבעים לבן-קרם, וצהוב חלמון-חרדל
סרגה צעיפים עבים, ליבדה מעילים מפוסלים, ויצרה את הפריט המרשים בתצוגה, בעיני: שכמיה לבנה מקסימה חובקת כתפיים וגו

\
\
מרינה קרבצ'נקו, שיצרה את דגמי הקולקציה שלה, 'chosen' מתוך בדיקת המושג 'העם הנבחר' אותו היא מנגידה מול אינדיבידואליות והעזה, הציגה בדגמיה גיאומטריה פנטסטית בגוונים חזקים של שחור, לבן ואדום
משך את תשומת לבי תכשיט פנים-גוף מיוחד שחצה את הפנים והגו בקו ישר ודק

\
\
רעות מן, בקולקציה 'שלושה דורות של צבר', שאבה השראה מציורי הצבר בעציץ של עסאם אבו-שקרה, והציגה קולקציה נעימה לעין, בצבעוניות עדינה
בקולקציה הזו מצאתי את המערכת שהיא לטעמי, המערכת הקולית והלבישה של התצוגה – סטיילינג מנצח שהייתי יותר משמחה ללבוש בעצמי

\
\
סוניה קירשין מציינת 100 שנות תעופה ישראלית, ומקדישה את הקולקציה לנשות הטייסים בחיל האויר
פריטי לבוש רכים ונשיים בגוונים כסופים נוצרו בהשראת סרבלי טייסים ובטל-דרסים
הרשימה ביותר רקמה קווית גדולה בשחור של דמות ראש טייס, על מעיל באורך מלא
ציער אותי מאד (עד כדי צמרמורת) השימוש בפרווה אמתית של שועל ארקטי

\
\
* * *
\
שתי הקולקציות המצטיינות:
רעות קליפה הפגישה 'בין קודש לחולות' – בין תל אביב, לדבריה בירת התרבות של ישראל, לבין הבירה הרשמית ירושלים
תל אביב שלה מיוצגת על-ידי מערכת אחת יפהפיה בצבעוניות ישראלית במובהק, ובדפוס שכולל דימויים תלת-מימדיים של צמחי קקטוס, בתוספת עבודת יד מרשימה ורקמת חרוזים להדגשה
ירושלים מיוצגת בארבע מערכות בצבעי שחור ולבן
בלטה שמלה ארוכה לבנה שקופה ועליה דפוס שחור קווי של צמחי צבר
והרשימה מערכת במשחקי שקיפויות בשחור-לבן-כסוף, בעלת ייצוגים גיאומטריים של סמלי שלוש הדתות

\

\
\
אלה איוונוב, בקולציה 'אלוונטינה' – עיוות של שמה הפרטי של המעצבת – מסמלת בדגמיה את המהפך שעברה מהחינוך האוקראיני הנוקשה שקיבלה עד גיל 13, אל תחושות השפע וריח הקלמנטינות שמסמלים עבורה את המעבר לישראל
הקולקציה יפהפיה, עשירה בצבעים, ברקמות יד ובאפליקציות בטכניקה יהודית מסורתית – עבודה מרהיבה, שהעלתה גוש של רגש בגרוני

\

\
\
* * *
\
קולקציית הגמר היא, עבור סטודנטים רבים לעיצוב, הזדמנות כמעט אחרונה להפגין יכולות בעלות גוון אמנותי, מיומנויות של עבודת יד, והשראה ללא מגבלות מסחריות
את התצוגה פתחו דגמים נבחרים של תלמידי שנה ב ושנה ג, שם ניכרים כשרון ויכולת, המשאירים טעם-של-עוד לקראת קולקציות הגמר שלהם בשנה הבאה
\
\
\
\
* * *
\
[youtube RVxnG5DvOc4 nolink]
\
אני מאחלת לבוגרים ולבוגרים לעתיד הצלחה בענף היפה והמאתגר הזה
צילומים: איציק בירן (יח"צ)















