לחם כוסמין של פיליס גלזר

על סדנא לנשים בלבד שמתקיימת בביתה של פיליס גלזר + 2 מתכונים: לחם כוסמין וממרח "חומוס" שמכינים במהירות מעדשים.

לפני כשבועיים הייתי בסדנא לנשים אותה מעבירה פיליס גלזר בביתה. פיליס,  אותה אין צורך להציג, מספרת בסדנא על הדרכים שיכולות להועיל לנו הנשים לשמור על הבריאות (והיופי), ואני, כשמדברים איתי על אוכל בריא, אני לא הולכת, אני רצה (טוב, נוסעת).

IMG_1902

הסדנא של פיליס מיועדת לנשים בלבד, כי תשמעו סקופ: נשים זה לא גברים! לנו יש צרכים מיוחדים בתקופות שונות בחיים: תסמונת טרום ויסתית (PMS), אחרי לידה, כאבי מחזור, תופעות של גיל המעבר ועוד. כן, אומרים שגם לגברים יש את כל אלה, אבל בואו נודה, רוב הלוקים בתסמינים אלו הן הנשים.

כדי להפיק מהגוף שלנו את המיטב ולשמור על הבריאות לאורך השנים חשוב שנדע איזה רכיבי מזון חשובים במיוחד לנשים ואיך נוכל לקבל אותם מהמזון שאנו אוכלות. כמו למשל האם האוכל שלנו יכול לשפר לנו את רמת הפוריות? האם ניתן להקל על כאבי מחזור באמצעות תזונה? מה לגבי תופעות גיל המעבר? האם יש תזונה מונעת מחלות? מהם הסודות לעור בריא ויפה, אנרגיה וחיוניות?

במהלך הסדנא פיליס נותנת טיפים ומסבירה מהם המזונות בעלי הערך המוסף לנשים, מה מסייע למערכת החיסון ומה תורם לבריאות העור והיופי. חשוב להדגיש שגם גברים וילדים יפיקו מהם תועלת כך שלא צריך לבשל רק לעצמנו.
הנה לקט מהטיפים שפיליס נתנה לנו:
קטניות – מומלץ לאכול 3-4 מנות במשך השבוע. הן מכילות חלבון, איזופלבונים (ISOFLAVONES) וסיבים תזונתיים שנחשבים ליעילים להורדת כולסטרול ואיזון הורמונלי בקרב נשים. האיזופלבונים בקטניות (ובמיוחד בסויה וחומוס) נחשבים למסייעים באיזון PMS ותופעות גיל המעבר.

קייל, מנגולד ותרד – מכילים נוגדי חמצון כלורופיל, לוטאין וקרטנואידים השומרים על בריאות העיניים, ומחקרים מראים שהכמות המרשימה של ויטמין K מסייעת לבניית עצם והפחתת הסיכוי לאוסטיאופורוזיס ושבר במפרק הירך. הירקות בעלי העלים הירוקים מסייעים גם לחילוף תאים ולמניעת נזקי שמש.

IMG_1908

סלמון  – למרות שסלמון בריא לכל אחד, לנשים הוא בריא במיוחד. שמני האומגה 3 מסייעים למנוע דיכאון אחרי לידה, במיוחד אם מרבים לאכול אותו בשליש האחרון של ההריון. חומצות אומגה 3 גם חשובים לעובר – ומסייע לבניית מערכת העצבים והמוח. מעל גיל 40? אומגה 3 שבדגים שמנים יכולים לסייע להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב שעולה עם ירידת האסטרוגן.

אגוזי מלך – מחקרים מראים שאכילת חופן אגוזי מלך ביום תורמת למניעת אוסטריופורוסיס וסרטן השד. מומלץ לצרוך כ-20 חצאים או 30 גרם (185 קלוריות) ליום.

יוגורט סמיך – (כמו יוגורט יווני), מכיל הרבה חלבון ועשיר בפרוביוטיקה. יוגורט, ריקוטה וריויון עשירים מאד בסידן.

פירות יער– אוכמניות, תותים, חמוציות, אסאי, פטל, גוג'י ברי ועוד – מכילים אנתוציאנינים ונוגדי חמצון, עשירים בחומצת פולית ובויטמין C, הפירות הללו נחשבים למחזקים את מערכת החיסון. מומלץ לצרוך 3-4 מנות כל שבוע.

תבלינים ועשבי תיבול: כורכום, הל, קצח, ג'ינג'ר, גלנגל, ציפורן, צ'ילי, פלפל סצ'ואן, ליקוריץ, חזרת, בזיליקום, נענע, טימין, מליסה, למון גרס, מרווה – כל אלה תורמים לחיזוק מערכת החיסון שלנו, כל אחד בדרכו.

מעוניינים לקרוא עוד על שמירה על בריאות העצמות ?  אני ממליצה מאד לקרוא את מה שכתבתי בעבר (זהו אחד הפוסטים הראשונים שלי)
מעוניינים לקרוא עוד על  תזונה מונעת דלקת ? מי שסובלת מכאבי פרקים וכאבים כרוניים, אולי הפוסט הזה יעזור לך.
ובכלל, אלו הכללים שלי לתזונה בריאה ומאוזנת.

IMG_1903

 

טיפים טיפים, אבל מה עושים איתם? כחלק מהסדנא פיליס הכינה לנו במטבחה ארוחה שלמה המבוססת על המרכיבים הבריאים האלה ועוד אחרים. הארוחה היתה מצוינת! השקשוקה הטבעונית (בתמונה למעלה) היתה משגעת! בתפקיד הביצים עיגולי טופו שטוגנו קלות בכורכום. ממרח העדשים היה משגע ולחם הכוסמין גנב מבחינתי את ההצגה. הכנתי אותו גם בבית, זה ממש קל להכין והוא טעים ממש כמו עוגה (הלחם בתמונה הוא הלחם שאני הכנתי בבית).

לא פחות חשוב – משתתפות הסדנא מקבלות את כל המתכונים, כך שאפשר ורצוי להכין את האוכל גם בבית, כי אירוע חד פעמי לא יעזור לנו אם לא מאמצים לפחות חלק מהדברים הנלמדים לקראת ניהול אורח חיים בריא.

IMG_1945

לחם כוסמין עם אגוזי מלך וצימוקים

• 3/4 כוס אגוזי מלך קצוצים גס
• 1/3 כוס צימוקים קטנים, קצוצים אם רוצים
• 4 כוסות קמח כוסמין מלא או קמח 70% מלא
• 1/2 1 כפיות מלח
• 1/4 1 כפיות אבקת סודה לשתייה
• 1 כף דבש או סילאן
• 2 כוסות + 2 כפות חלב (או תחליף חלב כמו חלב אורז)
• מעט שמן זית או קוקוס לשימון התבנית

אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-190 מעלות (אין להשתמש בטורבו). משמנים תבנית אפייה בגודל כ-23 X 13 בשמן זית או שמן קוקוס.
2. בקערה גדולה, מערבבים את החומרים היבשים מלבד האגוזים והצימוקים. יוצקים פנימה את הדבש והחלב בהדרגה. בוחשים פנימה את האגוזים והצימוקים ומערבבים עד לקבלת עיסה חלקה. יוצקים את העיסה לתבנית המשומנת. מיישרים עם מרית לחה לגובה אחיד, עושים חתך ובאמצע הכיכר לאורך (ליציאת אדים).אופים כ- -60 דקות, עד שהלחם שחום וקיסם שהוחדר למרכז יוצא נקי.
3. מוציאים מהתנור, מחכים 5 דקות והופכים את הלחם על קרש חיתוך. אם החלק התחתון
אינו שחום מספיק, אפשר להחזיר את הלחם לתנור (ללא התבנית) לעוד כמה דקות.

IMG_1905

"חומוס" מהיר מעדשים אדומות

לקבלת כ- ¾ 1 כוסות (בערך):
• 1 כוס עדשים אדומות
• 1 וחצי כוסות מים
• 1/3 כוס שמן זית כתית מעולה
• 3-4 כפות מיץ מלימון טרי
• 1 שן שום כתושה
• 1 כפית כמון
• 1/2 כפית פפריקה מתוקה או חריפה
• מלח ופלפל שחור גרוס
להגשה: שמן זית, צנוניות פרוסות, פטריות מטוגנות, כוסברה או פטרוזיליה לקישוט

אופן ההכנה:
1.מבררים ושמים את העדשים במסננת שוטפים מתחת למי ברז. שמים בסיר עם המים, מביאים
לרתיחה כ-3-2 דקות על אש בינונית. מורידים קצף. מסירים מהאש, מכסים ומניחים לנוח כ-12 דקות.
2. מעבירים למעבד מזון, מוסיפים שמן זית, מיץ מלימון טרי, שום, כמון, פפריקה , מלח ופלפל שחור. מעבדים למרקם גרגרי או משחתי כמו חומוס. אין לעבד יתר על המידה או התערובת
תהפוך יבשה (אך אז אפשר להוסיף עוד שמן זית או קצת מים אם רוצים).

כמה מילים ופרטים טכניים על הסדנא:
אורך הסדנא 3 שעות, כולל ארוחה מלאה, חוברת מתכונים והדרכה, כולל שי
מחיר הסדנא: 354 ₪ כולל מע"מ

הסדנה הקרובה של "אנטי-איג'ינג, בריאות הוליסטית ויופי" עם פיליס גלזר.

יום שלישי, 3 למרץ, יום ג' 18-21:00
למידע והרשמה: 03-5221936

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.