השפעת פעילות גופנית על גופינו

אם תסתכלו בהנחיות של אינספור רופאים, או אפילו באלה של משרד הבריאות או ארגון הבריאות העולמי, תמצאו בוודאי התייחסות רבה לחשיבותו של אורח חיים פעיל ככל האפשר

בחורה עם מחשב נייד

אם תסתכלו בהנחיות של אינספור רופאים, או אפילו באלה של משרד הבריאות או ארגון הבריאות העולמי, תמצאו בוודאי התייחסות רבה לחשיבותו של אורח חיים פעיל ככל האפשר. כדי להיכנס מעט יותר לעובי הקורה, חשוב לשאול שאלה חשובה אחת, והיא מהן הבדיוק ההשפעות החיוביות של פעילות ספורטיבית על גופינו. כפי שתראו מיד, ניתן למנות לא מעט כאלה.

הכול מתחיל בפיזיולוגיה של הגוף

מבחינת הפעילות הגופנית, המשוואה ברורה: ככל שמתמידים בה, כך יתרחשו ביתר יעילות תהליכים פיזיולוגיים חיוביים בגוף האדם. הסיבה העיקרית לכך היא הפרשת אדרנלין, גלוקגון והורמונים אחרים, בעת הפעילות, כמו גם הגברתה של פעילות מערכת העצבים הסימפתטית. יש לכך מספר היבטים מעשיים, לרבות:

  • העלאת הדופק, נפח פעימות הלב ולחץ דם, מה שתורם מאד לזרימת הדם בגוף. לאורך זמן, פעילות גופנית משפרת את סיבולת לב הריאה של האדם, כלומר, סיפוק החמצן לגוף על ידי הלב והריאות בעת ביצוע פעילות גופנית.
  • הרחבת כלי הדם והקטנת לחץ הדם.
  • הגדלת כמות האנרגיה בגוף.
  • העלאת רמת הכולסטרול ה"טוב" בגוף (HDL)  והורדת כמותו של הכולסטרול ה"רע" (LDL).

כל אלה מסייעים, בטווח הארוך, לשמור על גוף בריא, ומשפרים בעשרות מונים את פעילות המערכת החיסונית בגוף. הדבר מקטין עד מאד את ההסתברות לכך שמחלות כרוניות שונות יתפתחו בגוף: כאן, נכנסות לתמונה מחלות דוגמת יתר לחץ דם, מחלות לב, טרשת עורקים, סוכרת ואפילו סרטן.

ספורט, משקל הגוף ומה שביניהם

פעילות גופנית נכללת בתכניות הדיאטה כמעט בכל המקרים, ובצדק גמור. למעשה, הדעה הרווחת כיום היא שכל דיאטה תהפוך לחסרת תועלת כשהיא לא מלווה באורח חיים פעיל וספורטיבי ככל האפשר. הסיבה העיקרית לכך היא שפעילות מסוג זה מגדילה את קצב חילוף החומרים בגוף ומסייעת להורדת משקל: זאת גם מכיוון שהשרירים עצמם, שמתחזקים כאשר מקפידים על ספורט, צורכים יותר אנרגיה, ועקב כך מביאים לשריפה מאסיבית של שומנים.

אין צל של ספק כי פעילות גופנית, ולו מכיוון שהיא מביאה לחיזוק השרירים ולהורדת משקל הגוף, תורמת למראה מחוטב ואטרקטיבי הרבה יותר שלו. חיזוק השרירים גם מקטין את הסיכויים לשברים במקומות שונים בגוף, כמו גם את הסבירות למחלת האוסטיאופורוזיס.

חשיבותה של קואורדינציה

קואורדינציה, בהקשר הנוכחי, היא התיאום ושיתוף הפעולה בין איברים שונים בגוף האדם, לכדי ביצוע מטרה מסוימת. מבחינת הפעילות הגופנית, ניכר שבכוחה לשפר היבטים שונים של הקואורדינציה, וזאת עקב יישום הטכניקות השונות לביצוע התרגילים, והתיאום הנדרש בין האיברים השונים, או אפילו בין העין ליד.

חדר כושר מקצועי יציע בוודאי אינספור כלים לאימון הקואורדינציה, ברוב המקרים בדמותם של מכשירים אירוביים או אנארוביים. גם חוגי מחול אירובי, וסוגי ספורט מגוונים, יכולים בהכרח לסייע בכך.

ומה עם המצב הנפשי?

הנקודה האחרונה שצריך להדגיש היא שפעילות גופנית בהחלט יכולה לתרום גם למצב הנפשי של האדם. עקב העובדה שמשתחררים במהלכה אנדרופינים, האחראים על מרכז ההנאה במוח, הספורט תורם להעלאת מצב הרוח. הוא גם אידיאלי במניעת מצבים דוגמת דיכאון או לחץ.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.