כשהגרוטסקי הופך שובה לב

הספר "שמלות כלות" – ספר מאוייר למבוגרים אודות כלה שקבעה מועד לחתונתה עוד לפני שמצאה חתן – מציע פורמט ייחודי לסיפור אגדה גרוטסקי, כאשר בשילוב בין הטקסט (שהם סמיט) לאיור (איתן אלוא) הוא הופך לאובייקט שובה לב

.

ספטמבר  2015. שלושה בוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל מציגים בגלריה בנימין את "חילופי דברים" – תערוכת איור שעוסקת ביציאה מהמרחב של דיפדוף בספר. בין המציגים גם איתן אלוא, שיצר ספר מתקפל – קונצרטינה – שאופן התליה שלו בחלל הפכה אותו אובייקט פיסולי תלת מימדי ומגדיר טריטוריות, כאשר במקום שהקורא ידפדף בספר הוא מוזמן לנוע סביב והספר “מפעיל” אותו. עבודתו של אלוא –  פרשנות איורית לסיפור "שמלות כלות" אותו כתבה שהם סמיט – נפרשה בתוך חלל התערוכה על גבי כחמישה מטרים, ובגין הפורמט הגדול ואופן הצבתו התאפשר למבקרים להכנס באופן ממשי לתוך הסיטואציות המאויירות שובות הלב.

חילופי דברים - תצלום מירב רהט

הקונצרטינה של אלוא לצד עבודות חבריו לתערוכה "חילופי דברים" בגלריה בנימין, אוצרת: מירב סלומון

אחת התגובות השכיחות של מי שחוו את המפגש עם העבודה בתערוכה היתה: "וואו, זה מדהים, אתה חייב להוציא את זה כספר…" והנה, קצת יותר משנתיים אחרי התערוכה, יוצאת לאור בימים אלה מהדורה מוגבלת של 1,000 עותקים בגודל ידידותי למשתמש, שנכרכו והודבקו בעבודת יד. רגע לפני ההשקה שמתי ידי על עותק אחד והנה הצצה אל הקסם שקורה בו ביחסים בין איור וטקסט:

26240784_571158199888667_9076722920097702504_o (1)

צילום: שחר פליישמן

הסיפור של שהם סמיט הוא אגדה גרוטסקית על כלה (פוטנציאלית) שמחכה שהאביר על הסוס (פיג'ו) הלבן יפול עליה מן השמיים – כי מגדת עתידות הבטיחה לה – ועל אמה, שעסוקה בעיקר בעצמה. הסיפור מתאר יומיים הזויים בחיי הדמויות עד לסוף המפתיע. אלוא, שמגיב באיוריו לטקסט, מעצים את הטירוף הנוכח בעלילה, מעניק לדמויות של סמיט אינטרפרטציה תרבותית עכשווית, שוזר סביבן עולמות אסוציאטיביים הנקשרים בסיפורי אגדה מוכרים, ויוצר רצף איורי בעל נוכחות עצמאית בפורמט המתפרץ מתוך גבולות הספר אל המרחב.

איור למבוגרים הוא הזדמנות להתפרע, לרמז לסוגיות תרבותיות וחברתיות, להנכיח סיטואציות מהמציאות הממשית לתוך הסיפור האיורי ולהציע לקהל, לצד העצמת הטקסט, גם קריצות אל מקורות השראה.

דמות האם, האלמנה – מכשפה עכשווית – משלבת לתוכה מגוון דמויות מרושעות ומנכסת נוכחות של אלילות תקופתיות כאשר הלבוש שלה הופך למסמן. פעם היא עכבישת ענק לבושה בדפוס מנומר; פעם היא דיווה המתפעלת מעצמה בפרטי לבוש המתכתבים עם אייקונים סיגנוניים של תרבות פופולארית: לבושה בקווים המעצימים את המופע הנשי בשמלה זורמת היא מתחקה אחרי השמלה הדרמטית שלבשה ג'ניפר לופז לטקס הגראמי 2000 (עיצוב של ורסצ'ה), בלבוש מפוספס היא מתכתבת עם תלבושות שעיצב אוסקר שלמר בתקופת הבאוהאוס ועם האוברול שעיצב בהשראתו קנסאי ימאמוטו עבור דיווד בואי, ברגל חשופה הנפרשת קדימה היא מאזכרת שמלות שטיח אדום שיצרו באזז והפכו מזוהות עם הכוכבות-דיוות המופיעות בהן.

11

.

6

1-1

למעלה מימין  Erté  (תצלום מכאן: http://erte.ru/sculpture/31.php) ; ליידי גאגא בשמלה של מארק ג'ייקובס בגראמי 2016 (תצלום מכאן:http://footwearnews.com/gallery/grammy-awards-2016-grammys-red-carpet-shoes/) ; אוסקר שלמר מתוך הבלט הטריאדי (תצלום מכאן: http://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/draagonvriendelijke-jurken-van-das-triadische-ballet); דיוויד בואי בחליפה של קנסאי ימאמוטו (תצלום מכאן: https://www.morrisonhotelgallery.com/photographs/7x53DD/David-Bowie-Watch-That-Man-I)

.

דמותה של הכלה – דמות פאסיבית, נלעגת משהו, השוגה בחלומות, מאופיינת לאורך הספר דרך סימונים של אכילה ריגשית. ההצגה המגכיחה שלה מועצמת כאשר היא "פולשת" לטריטוריה של אמה ודמותה השמנמנה מוצגת בבגדים תחתונים המתכתבים עם הצדף האייקוני של ונוס העולה מן הים.

איתן אלוא 2

הבחירות הצבעוניות של הספר נגזרו מסט החוקים שבחרו היוצרים בתערוכה המשותפת בגלריה בינימין (בגינה נולד הפרוייקט), בה כולם היו צריכים להשתמש בפלטה צבעונית שהוגדרה מראש – פלטה המסתדרת לא רע עם תרבות הפופ והפוסט מודרניזם הנוכחים בדפוסים ובפרטי הריהוט המלווים כרקע את החללים בהם נעות הגיבורות.

במהלך האיורי אלוא בנה לדמויות תפאורות, הוסיף לעלילה דמויות משנה (חיות מחמד) ותיבל ברמיזות אל עולם אגדות מוכר. עיניים מרחפות וחיוך מיסתורי/מרושע משהו של חתול שחור מזכירים את חתול הצ'שייר (עליסה בארץ הפלאות). פניה הצוחקות של האם באיור הסוגר את הספר המזכירות בו זמנית את דמותו של הג'וקר, נבל העל, כמו גם את דמותה של אורסולה מכשפת הים – מרשעת העומדת לא רע בפני עצמה.

איתן אלוא 3

הסיפור הציני/גרוטסקי של שהם סמיט אינו "פוליטיקלי קורקט" וכך גם האיור של אלוא המעצים את תחושת השיגעון המתרחש ברצף הנפרש בפני הקורא/מסתכל. בשילוב בין היוצרים, הנשזרים יחד למהות אחת חדשה, הגרוטסקי הופך שובה לב והרצף הסיפורי-איורי המתפרץ מתוך הספר הופך אובייקט של תשוקה.

ההשקה של הספר* תתקיים ביום שישי הקרוב, 9.2. בשעה 12:00 ב"סיפור פשוט" ופתוחה לקהל הרחב. ראו עצמכם מוזמנים:

27545726_1825875007431167_266233355798841189_n

.

.

* ניתן לרכוש את הספר בחנויות מוזיאונים וספרים נבחרות ובאתר "שמלות כלות": smalot.eitanel.com

.

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com