מעשה באשה נעלה נעלה נעלה – נורית צדרבוים

"מעשה באשה נעלה נעלה נעלה" הוא שיר שהוא סיפור או סיפור שהוא שיר שמתאר בשפה עשירה ומחורזת על מסע חייה של אשה,הבחירות וההחלטות שלה, ומשלבת לצד הטקסט ציורים עשירי צבע, פרי מכחולה.

מעשה באשה נעלה נעלה נעלה נעלה – נורית צדרבוים

נורית ארט הוצאה לאור

ציורים: נורית צדרבוים

2020. 23 עמודים

מעשה באשה נעלה

המחברת מספרת שיר שהוא סיפור או סיפור באמצעות שיר בשפה עשירה ומחורזת  על חייה של אשה, על הבחירות וההחלטות שלה, ומשלבת לצד הטקסט ציורים עשירי צבע, פרי מכחולה.

האשה עוברת מסע במהלך חייה. היא נכנסת לתוך הבית ונועלת את הדלת אך פותחת חלון לאויר צח מוכנה לקלוט דרכו את העולם, ולפתוח לעולם את דלתות נשמתה. בעבר היא ידעה ימים טובים וחלמה חלומות נעורים ושאפה לתקן את המראות שראתה. היא יוצאת החוצה כאשר סוגי נעליים מגדירים את התפתחותה עד שהיא נסוגה בחזרה וסוגרת את דלתות נפשה.

ביתה היה מבצרה אך לאט לאט

 "צֵל דָּהוּי רָכַן מֵעֲלֵיהֶם, רָכַב עַל קֶרֶן אוֹר בְּהִירָה. לְסַפֵּר סִפּוּר אַחֵר. בֵּין זְמַן לִזְּמַן, בֵּין טַעַם לִפְגָם, בֵּין מָשָׁל לְמֻּשְׁלָּם… כְּמוֹ הִנִּיחוּ גֶּדֶר הַפְרָדָה.."

הציורים הם ציורי פנים כשהמיקוד הוא על העיניים ובכל פעם ציור הפנים משתנה ומבע העיניים שונה כמו בביטוי "העיניים הם ראי הנפש".

דרך הציורים ובעיקר דרך העיניים שבציורים ובכפוף לטקסט אנו לומדים על רחשי ליבה ומצב רוחה של האשה. באמצעותן היא מביעה את רגשות השמחה, העצב והייאוש בהם היא נמצאת ברגע נתון בחייה. לעיתים הן ריקות מתוכן וחסרות חיים,כאילו אין כלום מאחוריהן. עיניים עצובות. גם הצבעים הולכים ומתחזקים ובחלק מהציורים יש טשטוש של תוויי הפנים כאילו המחברת מנסה לסגור מאיתנו או להכחיש את המידע הטמון בנפשה של האשה שנמסר באמצעות העיניים.

נורית צדרבוים לוקחת את השפה העברית ומשחקת עם המילים. היא משלבת אותן בטקסט בצורה קצת שונה מכוונתם המקורית. היא משתמשת בביטויים מוכרים שחלקם קלים מאוד להבנה וחלקם האחר דורש קריאה נוספת כדי להבין את המלכוד הלשוני בהם.

בספר "מעשה באשה נָעֲלָה נעלה נעלה נעלה…" יש חידוד לשוני המשחק עם המילים, הכתיב וההגייה, יש שימוש במילים בעלות צלילים דומים, מילים בעלות משמעות כפולה, שימוש בלשון נופל על לשון, מילים בעלות הגייה דומה או אותיות שורש דומות אך במשמעות שונה.

דוגמא:

לְסַכֵּל כַּוָּנוֹת זָדוֹן/ לְסַקֵּל אַבְנֵי דֶּרֶךְ (הגייה דומה)

לְסַפֵּר אוֹדוֹת. לְהוֹדוֹת.

אִשָּׁה נַעֲלָה נָעֲלָה נַעֲלָה נַעֲלָהּ (אותיות שרש דומות – נע"ל – אך משמעות שונה.  נעלה – מורמת מעם, נעלה – נעלה נעליים, נעלה – סגרה במנעול. )

ספר נפלא, מיוחד, מפעים ושנון,שבקריאה ראשונה מסתיר יותר ממה שהוא מגלה ובכל קריאה מחדש נגלה עוד ועוד פן מנבכי נפשה וגורלה של האשה הנעלה. ניכר שמדובר בכותבת מיומנת בעלת שליטה רחבה בשפה, אותה היא מתעלת לאמירה בעלת משמעות.

ממליצה מאד!