המסע לטיהור שמו של הנסיך צ'ארלס

אם הייתם עסוקים מדי בקייט ומייגן, בטח לא שמתם לב איך הנסיך צ'ארלס מחמם מנועים לצד אשתו קמילה לקראת היום ההיסטורי בו יומלך

הכל פתאום דביק ומתקתק: 'משא המלוכה לא יהיה כבד מדי לכתפיו של צ'ארלס", מודיעה לנו קמילה, שכזכור לנו, לא זכור לנו ששמענו אותה אי פעם מדברת, ובוודאי שלא בשבחו של אדם שלא לומר בעלה, הנסיך צ'ארלס, שעומד לכהן כמלך אנגליה בבוא היום.

רבותיי, מדובר במסע צלב לניקוי הבארות. המסע להגדרה מחדש של משא המלוכה. זהו מסע יחסי הציבור מהגדולים שידענו. צ'ארלס מתחיל להריח את העברת המשמרת מאימו, המלכה אליזבת' השנייה, וממהר לשנות את תדמית המרושע שהתנכר לנסיכה דיאנה ובגד בה, תדמית שדבקה בו בעיקשות, במהלך עשרות שנים. ויתכן שזה בכלל לא הוא אלא הארמון שחושש מגלי המרירות וההתנגדות שעלולים לגאות כאשר תיאלץ הממלכה להיפרד ממלכתה האהובה, ולקבל עליה את גזירת המלך החדש בדמותו של צ'ארלס. כידוע, יש משפט שגור בפי ה"עם" הבריטי "The King is dead, Long live the King", שזה אומר שאין הפוגה בין פטירתו של מלך אחד לבין המלכתו של המלך החדש. צ'ארלס, בכורה של המלכה, הוא יורש העצר הטבעי.

אבל חברים, יש לנו בעיה.

מאז שצ'ארלס נולד, עוד לפני סיפורי דיאנה, חונכה הממלכה הבריטית שלא לחבב את הנסיך השחצן, המרדן והפלרטטן, שהיה ברור כי נקלע למצבו באל כורחו ואילו הייתה ניתנת בידיו הבחירה, היה עוזב הכל וחי חיי הוללות ופרישות מחיים ציבוריים. כשלא רק הגיע לפרקו אלא עבר אותו הורגש לחץ ציבורי מתון ולבסוף נעתר ונישא בגיל מופלג של 33 לדיאנה ספנסר שהייתה אז בת עשרים תמימה ומאוהבת. הנישואין אפשר לומר, הונחתו עליהם מלמעלה. השאר ידוע ונחרש שוב ושוב בידי העיתונות והרכילות. הוא מעולם לא ויתר על אהבתו לקמילה פארקר בואולז שהייתה גם היא נשואה והוא בגד בדיאנה איתה, בגידה שהפכה מתוקשרת במיוחד בריאיון שנתנה דיאנה לעיתונאי הבי.בי.סי, מרטין באשיר בשנת 1995, שם חשפה את המשולש הבלתי אפשרי בו נאלצה לחיות את חייה "היינו שלושה בנישואין האלה, כך שזה היה מעט צפוף" – אם לצטט אותה במדויק:

"Well, there were three of us in this marriage, so it was a bit crowded"

צ'ארלס וקאמילה צילום מסך

שיא המבוכה נרשם כאשר קלטות, שחשפו שיחות אינטימיות בין צ'ארלס וקמילה פורסמו בכלי התקשורת. הכתובת הייתה על הקיר ונישואי צ'ארלס ודיאנה פורקו 11 שנים לאחר החתונה שהוגדרה 'חתונת המילניום'. הזוג, שנישא ב-1981 בחתונת ראווה שהפגינה את מורשת הארמון לעילא ולעילא נפרד ב-1992 כאשר הגירושין הרשמיים היו בשנת 1996, שנה אחרי הריאיון ושנה לפני שנהרגה בתאונת דרכים בפריז. הנסיכה מווילס, שכונתה 'נסיכת הלבבות' בידי העם, הפכה במותה לקדושה. האבל על מותה של דיאנה הוגדר כמגה-אירוע בהיסטורית הקינה והשכול הקולקטיביים. מותה שינה את פני הממלכה שספגה פגיעה בבטן הרכה והפסיקה להאמין סופית באגדות. הציבור הפך עוין וחשדן כלפי המלכה וכלפי צ'ארלס. תיאוריות קונספירציה רבות נרקמו ופותחו ויהיה משעמם ומכביד לחזור על כולן. בשורה התחתונה, העם חיפש הסברים למותה של דיאנה ששיחק נהדר לידיו של צ'ארלס, אשר לבסוף חבר לקאמילה ולימים נשא אותה לאישה חוקית, לא בלי התנגדויות ודין ודברים עם המלכה וללא ברכתו של הציבור הבריטי.

המוניטין שלו נפגע אנושות: צ'ארלס בגד בדיאנה, שיקר לה כשאמר לה שהרומן שלו עם קאמילה הסתיים, ונישואיו לאהובתו הנצחית שחררו מכלאם את כל השדים שהעם ניסה לשכוח והמחשבה שמותה של דיאנה היה נוח לו לא הרפה ממוחם של ההמונים שמיאנו לסלוח. המשוואה הפכה להיות ברורה – דיאנה קדושה בעוד צ'ארלס שנוא. קאמילה שנחשבה גם מפרקת משפחות וגם גרושה, מצאה את דרכה אל בית וינדזור כ'פרסונה נון גראטה' שכל נוכחות שלה עוררה עיקומי אף מצד העם והתקשורת. למלכה היה קשה לבלוע את הצפרדע הזו ששמה קאמילה והאכזבה מצ'ארלס הייתה מאד פומבית. אם נעשה זום אין אל ההווה, נוכל לגלות שאת כל הבלגן הזה כנראה צריך העם הבריטי לאכול בקרוב מאד כשיומלך צ'ארלס למלך. ולכן, גדולים וחכמים מאיתנו חברו יחד לחשוב איך יוצאים מהבוץ.

הנסיך צ'ארלס צילום אינסטגרם

אמנם בעבר התקשורת חגגה סביב האפשרות שאליזבת' לא תיתן לצ'ארלס לרשת אותה בגלל כל מה שצוין עד כה, לרבות דעת הציבור העוינת אבל למלכה חשוב שהממלכה תמשיך לסמוך על הריבון ויהי מה. בתקופה שוויליאם נישא לקייט, ממש בתחילת דרכם כזוג, היה באזז חזק סביב האהדה לנסיך הצעיר ולאשתו היפה שבהשוואה לקאמילה, נראתה יותר מתאימה להיות "נסיכת העם" והמאמי המלכותית, לא שזה קשה. העיתונות עסקה בהסתברות שהכתר יקפוץ דור ויגיע ישירות לוויליאם ואיזה סוג של מלך הוא יהיה ואיזו אג'נדה תוביל קייט והאם זה יהפוך אותה למלכה או שלא. אם היו לכך שורשים במציאות זר לא יידע. והנה פתאום, טיפ טיפה אחרי נישואיו של הבן הצעיר, הארי למייגן, במאי האחרון (צ'ארלס שליווה אותה לחופה זכה לאהדה על צעד זה), ובין ההודעה על הילוד הצפוי באביב לבין המסע הראשון של הזוג הצעיר באוסטרליה וניו זילנד, נרקם לו מסע יחסי ציבור. וככל יחסי הציבור – גם פה הגיעה שעת כושר בדמות הסחת דעת לשמלות ולגינונים של מייגן ושל הזוג המאוהב.

קמילה וצ'ארלס צילום אינסטגרם

על כנפי ההמולה הזו מבליח לו קמפיין שהיעד שלו הוא להחזיר את צ'ארלס לסדר היום הציבורי תוך שינוי ראדיקלי בדימוי שלו. התירוץ הוא יום הולדתו ה-70 של נסיך הכתר והאסטרטגיה ברורה. קיבלתם חבל ארוך להתאבל על דיאנה. נוכחותה באה לידי ביטוי בגן הוורדים הלבנות שנטעו הבנים בארמון, בטבעות האירוסין של קייט ושל מייגן, וכמעט בכל טקס מלכותי. היד הייתה נטויה אל עבר מחוות אינסופיות לזכר דיאנה החרוטה בלבבותיכם אבל עד כאן. הגיעה העת להציג לכם צד נוסף של הסאגה. הגיעה העת להכיר לכם את הצ'ארלס שלא הכרתם. במסע מאסיבי ואינטנסיבי מאין כמוהו אנחנו נחשפים מכל עבר למהלך טיהור שמו והאדרת אישיותו של לא אחר מאשר צ'ארלס. כתבת שער ב"ואניטי פייר" התייחסה אליו ולקאמילה באהדה והצילומים הענוגים שרטטו אותו כאדם אוהב במיוחד. בנוסף לכך, קליפ שיצר הבי.בי.סי בסיוע ג'ון ברידקאט שסייר אתו במסעותיו ליום ההולדת של הנסיך, חושף אך ורק צדדים ידידותיים ונעימים של יורש העצר כאיש משפחה, כמלך עתידי וכבן זוג.

צ'ארלס וקמילה צילום אינסטגרם

הוא אינו מבקש למהר לרשת את אימו המלכה, יחסיו איתה מושלמים והוא מעריץ אותה. הוא סבא נפלא לכל נכדיו. בנו ויליאם וגם אשתו קמילה נוזפים בו שהוא עובד קשה מדי ולא מפסיק לשחק עם נכדיו האוהבים והאהובים שהרי, הוא סבא למופת ומתואר כמי שמשתטה, יורד על ברכיו ועושה קולות של חיות כדי להצחיק אותם. נכון ההיפך ממה שחשבתם על צ'ארלס הנהנתן והסטרילי? אז ממשיכים. בואו תראו זוויות שונות שמעולם לא כוסו כגון יחסיו עם כלתו קייט (חמים ונעימים) בניגוד לכל מה שחשבתם. קשריו עם שני בניו (מופלאים) וכמובן הזוגיות המושלמת שלו עם קאמילה – מתכבסים שוב ושוב בכתבות לאורכה לרוחבה של הרשת והעיתונות הגלובאלית. הסיבה העיקרית שוויליאם וקייט לא הגיעו למסיבת יום ההולדת של צ'ארלס היתה "מחממת לב" – הם לא רצו לבטל ביקור בבית ספר לילדים מוגבלים. שהרי, לא יכולה הייתה להיות שום סיבה אחרת (אז אל תתחילו). הסיבה שקמילה נאלצה להבריז מחתונתה של הנסיכה יו'גיני הייתה התחייבות לביקור ממלכתי בבית ספר בסקוטלנד, והחשש לאכזב את הילדים שהתכוננו לביקור זה.

הנסיך צ'ארלס ובניו צילום אינסטה

לאן שלא נציץ נגלה שמדובר בהיפך הגמור ממה שחשבנו. קמילה שנתפסה מכשפה פתיינית מדברת על טוב ליבו, עדינותו ובכך גם מפגינה את טוב ליבה ועדינותה ואת יכולות הפרגון והענווה שלה עצמה. הכל מגיע אלינו במנות גדושות ומיועד להפתיע אותנו ולשמוט את שטיח הדעה הקדומה והרעה שכבר גיבשנו – מתחת לרגלינו. באופן אישי אני מודה שאני נאבקת בקושי רב ברצון שלי להיאחז בדעתי השלילית על צ'ארלס הקר והמנוכר וקשה לי (עדיין) להרפות ולקבל אותו לפתע כאיש נחמד חייכן טוב לב, איש נדיב וקשוב לזולת ובודאי שקשה לי לקבל את קמילה המכשפה כאישה שהרכינה את ראשה במשך עשרות שנים רק כדי 'לתת לאנשים לעבור תהליך אבל' וככזו שיודעת מתי להפציע ולהשמיע את קולה. כלומר – עכשיו. בפתח הפיכתה למלכה, אלא מה? לדעתי מדובר במסע פרסום כמו כל מסע פרסום, בין אם מדובר בשינוי תדמית של משקה קל, חברה ליצור מזון שעברה משבר אמון עם הציבור או סתם שינוי אסטרטגיה כדי לקחת את כל השוק ולגייס את אהדת הציבור. תחשבו נטפליקס או פפסי.

אז אני, אישית, שוכבת בשיחים כמו טובי הצפרים, בלי למצמץ, עם משקפת ארוכת טווח, ומחכה לראות מה יוליד יום, מה באמת עומד לקרות ומה זה הרעש החדש הזה, ומה הוא מבקש ממני.

atara
פלנר אסטרטגי. מתמחה בזהות תאגידית ומיתוג. והטמעתו בארגון וסביבתו. או במלים אחרות - למה המקום הזה שקוראים לו 'העולם', צריך אותך ודווקא אותך.