עוגת ״לחם קופים״ במילוי תפוחים

מתכון לעוגת שמרים ריחנית ורכה שכולם שמחים לבצוע ממנה כדורים ולזלול.
הפעם היא ממולאת בתפוחים מסוכרים. המתכון פרווה, מתאים לטבעונים, שניתן בקלות להפוך לחלבי.
מתכון מצולם ומפורט, שלב אחר שלב.

אני לא יודעת למה העוגה הזאת נקראת לחם קופים. ברור שאפשר לבדוק בקלות בגוגל, אך למה לבדוק אם אפשר לדמיין? אני למשל רואה בדמיוני חבורה של קופים על חוף אי קסום בתאילנד ותיירים שמגיעים עם עוגת שמרים חמה שמורכבת מכדורי בצק שמנמנים ואווריריים עטופים בסוכר. הקופים מסתערים על העוגה וכל אחד מהם בוצע לעצמו כדור עטוף בסוכר וזולל בהנאה. כן, כי הכי כיף לבצוע ולזלול. בלי סכין, בלי צלחת. בדיוק כמו שאנחנו עשינו עם המאפה הריחני הזה שהכנתי. אולי בכל זאת דארווין צדק?

כפי שכתבתי, העוגה נקראת ״לחם קופים״ אך במקרה הזה נכון יהיה לקרוא לה ״לחם שפנים״, כי המתכון הזה חדש לחלוטין (!) ובני משפחתי שטעמו אותו היו שפני ניסיון.

אני מודה ומתוודה, עבדתי קשה כי להתאים את המתכון למי שמקפיד על אורח חיים בריא, והוא אינו כולל מרכיבים מהחי ולכן מתאים גם לטבעונים שבחבורה (מה לא עושים בשביל הילדים…).
חלק מהמרכיבים כאן הם חדשים עבורי או בכלל חדשים על המדף, ואני אתן הסברים ומסקנות מחוויית ההתנסות בסוף. מי שרוצה מתכון חלבי, שמתי בסוגריים את החלופה הזו.
לא די בזאת שהכל כאן חדש, החלטתי גם שלכבוד השנה החדשה אני אכניס לכל כדור בצק גם תפוחים מתוקים שספגו יין אדום והשתכרו קלות (או כלוט).
המרגיע הלאומי: העוגה מורכבת ממספר שלבים, אך כולם ממש קלים. אני מסבירה כל שלב ויש תמונות. אז אחרי כל ההקדמה הזו ניגש למתכון.

המרכיבים:
לבצק העוגה:

2 כוסות קמח רגיל
2 כוסות קמח כוסמין מלא (אני השתמשתי ב״סוגת״) – הסברים בהערות למטה.
1 כף שמרים יבשים
1/2 חבילה משפר אפייה (״שמרית״) – הסברים בהערות למטה.
1/2 כוס סוכר
1 + 1/3 כוס משקה שקדים ״אלפרו״ (אפשר לחליף במשקה סויה, מיץ תפוזים או בחלב מכל סוג שרוצים) – הסברים בהערות למטה.
50 גרם שמן קוקוס (אפשר להחליף ב- 70 גרם חמאה מומסת)
1/2 כפית מלח

למלית התפוחים:
3 תפוחים קלופים וחתוכים לקוביות קטנות של 1 ס״מ
3 כפות סוכר חום בהיר
1/2 כוס יין אדום
1 מקל קינמון

לציפוי כדורי הבצק:
1 כוס סוכר חום בהיר (דמררה) מעורבב עם מעט סוכר חום כהה
1/2 כוס שמן קוקוס
1/2 כוס שמן קנולה

סירופ לזיגוג על העוגה:
1/2 כוס סוכר
1/2 כוס מים

אופן ההכנה:

הבצק:
נכניס למיקסר את כל מרכיבי הבצק, ללא המלח ונלוש בעזרת וו לישה (בצורת ספירלה), 3 דקות. נוסיף את המלח ונמשיך ללוש עוד כ-10 דקות עד שמתקבל בצק אחיד שנפרד מהדפנות ומתלכד למעין כדור סביב וו הלישה.

ניצוק מעל הבצק מעט שמן ונצפה אותו היטב מכל הצדדים. נעטוף את הקערה בניילון נצמד ונניח להתפחה כשעה שעה וחצי.

כך זה נראה, לפני ואחרי:

נוציא מהקערה, נלוש מעט ביד להוצאת האוויר, ונחתוך את הבצק ל-30-36 כדורים קטנים. לא חשוב שיהיו בגודל אחיד. יכולות להיות סטיות קטנות.
זה נראה כך:

המלית:
נכניס את כל המרכיבים לסיר ונבשל על אש קטנה כ-20 דקות אחרי הרתיחה הראשונית, עד לריכוך התפוחים. נצנן לטמפרטורת החדר ונסנן. נסיר את מקל הקינמון.

הזיגוג:
נבשל את הסוכר והמים עד לקבלת סירופ. כ-5-7 דקות אחרי הרתיחה הראשונית. נצנן את הסירופ.

הרכבת העוגה:
נשמן היטב תבנית אפייה קוגלהוף (אפשר כל תבנית או סיר פלא עם חור באמצע).
נניח בשורה את חומרי הציפוי כדי לעבוד בזריזות בשיטת ״הסרט הנע״ :
– קערה עם 2 סוגי השמנים (קנולה וקוקוס)
– קערה עם סוכר חום
– תבנית האפייה המשומנת

ניקח גוש בצק ונשטח אותו עם היד לעיגול. נניח כפית ממלית התפוחים השיכורים במרכז העיגול ונאסוף את השוליים ליצירת כדור. נהדק היטב שלא יפתח.
נטבול את הכדור הממולא בקערת השמן ומיד בקערת הסוכר ונניח בתבנית כש״חיבור״ של הכדור כלפי מטה.
נניח כך את כל הכדורים, שכבה אחרי שכבה.

נכסה בניילון נצמד ונניח לתפיחה שנייה למשך 40-50 דקות.
נסיר את הניילון הנצמד נאפה בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך 40 דקות.
נוציא את המאפה התפוח והריחני מהתנור, נניח לו להתאושש 5-10 דקות ונזלוף עליו בעדינות מהסירופ המתוק.

נקרר לטמפרטורת החדר ונהפוך ע״ג צלחת הגשה.
זה הזמן לנהוג כמו הקופים ולבצוע כדור אחרי כדור ולהתענג עם כוס קפה, תה או סתם כך. האמינו לי, ניסיתי לחתוך בסכין… לא כדאי. כל הכיף זה לקבל כדור ולנגוס בו.

הכי חשוב חברים: שתהיה לכולנו שנה מתוקה. שנת בריאות פיזית, נפשית ורוחנית. שנת שלום וביטחון אישי ולאומי. שנת יצירה, הצלחה והגשמה. במילים פשוטות: שתהיה שנה טובה!

הערות:
קמח כוסמין מלא של ״סוגת״ עשוי מגרעיני כוסמין (סוג של דגן) שנטחנו בשלמותם ולכן בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. בסדרת הקמחים שהושקה לאחרונה, בשיתוף השף ארז קומרובסקי, גם קמח פסטה וקמח רב דגנים. אהבתי (וגם בני הבית אהבו) את התוצאה שהתקבלה. הקמח הזה יכנס לרשימת הדיירים הקבועים במזווה.

משפר האפייה הטבעי של ״שמרית״ הוא תוסף המיועד לשיפור מרקם הבצק (בזכות ויטמין C שנמצא בו) ושמירה על טריות מאפי שמרים לזמן ממושך יותר. אכן, המאפה נשאר טרי למשך כמה ימים (מה שנשאר ממנו…)

משקה שקדים הינו מוצר חדש של ״אלפרו״ שנותן מענה לטבעונים ולכל הרגישים לחלב ולסויה. ניתן לבשל ולאפות איתו ולמרות שהוא משקדים, הוא בעל ערך קלורי דומה לחלב. אצלי הוא כבר בארסנל הקבוע. לשייקים, מאפים, פולנטה ועוד…

אהבתם את הפוסט הזה? אם אתם רוצים לא לפספס פוסטים נוספים של ״חיים וטעים״, פשוט לחצו על כפתור ״עקבו אחרי״ למעלה משמאל, הכניסו את כתובת המייל שלכם וקבלו הודעה למייל בכל פעם שאפרסם כאן משהו חדש.

שנה טובה!
בתיאבון!
חיים וטעים!

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.