לשון הגוף

בחורה עם מחשב נייד

לשון הגוף

עיסוקה המרכזי הוא תנועה וגוף *  שימשה כרקדנית מקצועית בלהקת המחול הקיבוצית ובהלהקת בת שבע * היתה ממקימי בית הספר  לאומניות בתל אביב *  בו גם ריכזה כ- 15 שנה את מגמת המחול והרימה ערבי יצירה ומחול * כתבה עיבודים תנועתיים ל- 100 סיפורי ילדים מהארץ ומהעולם.

 הניסיון רב השנים וההתנסויות במחול ותנועה, כמו גם הרצון להעשיר את חווית הלימוד הביאו אותה לכתיבת הספר "סיפור בתנועה" (בהוצאת "אופיר ביכורים"). המציג מפגש בין עולם התנועה ועולם ספרות הילדים. זוהי מרתה רייפלד-שור, רקדנית ומורה לתנועה ויוגה בשיטת איינגאר, שמציינת כי : "השילוב בין שני תחומי הדעת מביא לשכלול היכולת התנועתית, לשמחה, להנאה, ולנגיעה במגוון עשיר של רגשות ואיכויות המצויים בכל אחד"

מרתה רייפלד-שור, נשואה ואם לשלושה, בת קיבוץ נצר סירני, רקדה והופיעה בלהקת המחול הקיבוצית, להקת "בת שבע" ו"תיאטרון התנועה" של רות זיו אייל. שימשה כרכזת מגמה ומורה למחול בבית הספר לאמנויות תל אביב, בסמינר הקיבוצים ובמכללת "אורות ישראל", וכן יצרה מופעי מחול שהועלו ברחבי הארץ. בעלת תואר Med ליצירתיות בחינוך, וכיום מלמדת כמורה מוסמכת בשיטת "איינגאר יוגה".

בימים אלה משיקה מרתה את ספרה סיפור בתנועה (בהוצאת "אופיר ביכורים") המציג מפגש בין עולם התנועה ועולם ספרות הילדים, ומציע מגוון רעיונות והצעות לשילוב בניהם, המעשיר את החוויה של הילד ואת יכולתו לבטא את עצמו ואת רגשותיו. הספר עוסק בשורה ארוכה של נושאים, בהם שאלות של זהות ודימוי עצמי, רגשות, יחסים, חגים ומועדים ועוד.
"סיפור בתנועה" מיועד לאנשי חינוך, הורים, פסיכולוגים, אנשי תנועה ומחול וכל מי שמטפל בילדים ושואף להעשיר את עולמם.

מרתה :"השילוב בין שני תחומי הדעת מביא לשכלול היכולת התנועתית, לשמחה, להנאה, ולנגיעה במגוון עשיר של רגשות ואיכויות המצויים בכל אחד. שילוב זה מעצים את תחושת ההזדהות, מאפשר תהליכי עיבוד והפנמה עמוקים יותר, ויוצר חוויה עשירה, עמוקה ומגוונת בין המילה הכתובה לבין התנועה".

לרקוד את החיים. עולמה נסוב סביב התנועה והגוף, כשבכל פרק זמן הוא קיבל אופי ותוכן מעט שונה בהתאם לגיל ולמה שהעסיק ועניין אותה באותה עת. אחרי שירותה הצבאי התקבלה ללהקת המחול הקיבוצית בה רקדה כעשר שנים בתקופתה של יהודית ארנון וזכתה לעבוד ולהופיע עם כוריאוגרפים שונים ברחבי הארץ ובחו"ל. עם עזיבתה את הקיבוץ התקבלה ללהקת בת שבע, ומאוחר יותר עם הקמתו של ביה"ס אמנויות בתל אביב הוזמנה ללמד בו ולימים ריכזה את מגמת המחול 15 שנה. העבודה בביה"ס יצרה עבורה ההזדמנות להעלאת ויצירת ערבי מחול ומופעים שהיוו את הגרעין לכתיבת הספר ובחלקם אף מתועדים בו.

מרתה : "זכורה לי החזרה הראשונה למופע המחול "הענק וגנו" על הבמה, בבית הספר לאמנויות, כשלראשונה הופיעה דמות הענק כצל גדול ומאיים ולפתע לא היה שום צורך במילים. לא היה צורך להסביר לילדים מה לעשות ולאן ללכת. הם פשוט הגיבו בתנועה ריקודית וספונטנית, מלאת הבעה והזדהות. חיבור ישיר, מתבקש וחד-משמעי של סיפור ותנועה. המיטיב להתבונן יכול היה "לקרוא" את שפת הגוף".

הרצון להרקיד. הצצה חטופה במבחר הספרים המצויים על מדף הספרים האוניברסאלי מפגישה אותנו עם שמות ספרים כמו : גופנפש, "לשון הגוף", "אתה התנועה", "לגוף סיבות משלו" "הגוף המטאפיזי", "יחדיו בתנועה",  "הגוף הזוכר" ועוד.  ספרים אלה מעידים על החיפוש אחר יצירת הקשר בין הגוף המתנועע ובין התנועה כאמצעי לביטוי אישי, ועל הרצון למצוא שפה נוספת ליצירת קשר בין האדם לבין עצמו ובינו לבין סביבתו.

לאחר שנים רבות של עיסוק בתנועה ומחול עם ילדים, מבקשת מרתה באמצעות ספרה החדש להנגיש את חווית הלימוד ולהופכה לחווייתית ומעניינת ככל האפשר. אותם חיפושי דרך מצויים בבסיס הרעיון לכתיבה, ריכוז ושימור של כל אותן התנסויות מתוך אמונה שהן יכולות להועיל ולתרום למתעניינים בתחום. "הספר נכתב שנים רבות אחרי שסיימתי את התואר ליצירתיות בחינוך בלסלי קולג'. והיום יכולה לראות בחשיבה הבינתחומית שאפיינה את הלימודים כטריגר נוסף לכתיבת הספר. הבחירה הייתה אישית ,ספרים אותם אהבתי ושאיתם עבדתי בעבר, ספרים שהפעילו את הדמיון התנועתי שלי ויצרו בי רצון לרקוד ולהרקיד ועל סמך הספר "מדריך מפה לספרי ילדים" של יעל דר, איתה למדתי בעבר ועל דעתה סמכתי בניתוח החומר הספרותי.

שפת הגוף. בנותייה של מרתה הן בוגרות מגמות מחול בביה"ס יסודי ותיכון, אך כיום אינן עוסקות בריקוד באופן מקצועי והשתתפותן בספר היא בעיקר בתמונות הנמצאות בו. מרתה מציעה לבחון את הקשר בין הסיפור והתנועה משתי נקודות מבט :  מבחינת התנועה, נדרש אימון רב ושיטתי והדגש מושם בתרגול היומיומי בעיקר על הצד הגופני הפיסי, במובן הזה החיבור לטקסט ותוכן גורם לילדים ליותר הזדהות ועניין ומוסיף עוד מימד שמעבר לטכניקה. מבחינת הסיפור, היכולת לנוע, לפעול ולהיות אקטיבי מחייה ומעשירה את החוויה שיוצר הסיפור. וזו דרך נוספת להעברת תכנים תוך כדי פעילות ומעורבות אישית.

"לצאת" במחול. מרתה מציינת כי לכתיבת הספר היו מס' מטרות.  מרתה : "הספר עוזר בראש ובראשונה באספקט הגופני תוך הגברת המודעות ושכלול היכולת התנועתית של גופנו. ובאופן עקיף לעזור גם בהיבטים של דימוי וביטחון עצמי ובחברות ושיתוף פעולה עם חברים".

עולם הכתיבה. כתיבת הספר בפועל קרתה אחרי שכבר הפסיקה ללמד מחול ותנועה ועברה לעבודה עם מבוגרים. אבל הדיאלוג ובחינת הרעיונות תמיד היו שם לאורך כל שנות ההוראה לילדים ולמורים. "האירוע המיוחד שליווה את כתיבת הספר היה המפגש עם ספרה של ד"ר יעל דר 'מדריך מפה לספרי ילדים', שבו מומלצים 100 ספרי ילדים מהארץ והעולם ולכולם כתבתי "עיבודים" תנועתיים. ואז, נפגשתי עם חברה קולגה ד"ר נירה על-דור והיא החזירה אותי לרעיון ההתחלתי שהיה לי לפני ראשית הכתיבה והוא התמקדות במספר נושאים שחשוב לי לעסוק בהם ולהמחישם בעזרת ספרים בודדים ונבחרים בלבד, וזה חידד והקל בארגון החומר הרב וביצירת המבנה הנוכחי של הספר.

הספרים שנבחנו בספר זה מוגדרים כספרות ילדים אך ניתן לעבד את המסרים הסמויים בהם וליצור פעילות תנועתית המכונת אף לגיל מבוגר יותר.