שעות משפחתיות של כיף, תרבות ומדעים במוזיאון המדע ומוזיאון המוזיקה בירושלים

 

 

 

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.00

 

מי אמר שבחופש הגדול צריך רק לחפש פעילויות של כיף לילדים. סיור במוזיאון המדע ומוזיאון המוזיקה  בירושלים הוכיח שניתן גם לספק הצצה למדעים ולתרבות עברית בדרך חווייתית ומהנה ביותר.

מוזיאון המדע בירושלים

התחלנו את היום בביקור במוזיאון המדע בירושלים. כבר בפתיחה ראוי לציין שביקור במוזיאון המדע יכול לספק תעסוקה לילדים לחצי יום לפחות כך ששווה לפנות זמן עבור הפעילויות שבו, בוודאי עכשיו שמתארחת תערוכת "על הקצה" במוזיאון. במוזיאון ישנן תערוכות קבע רבות ומרובות העוסקות בנושאים כמו: "עדשות ומראות", "כוחות", "חשמל" "אופטיקה" ועוד… הילדים יכולים לעבור בין החדרים והתחנות השונות ולהתנסות בכל מיני כלים בדרכים רבות ומגוונת וללמוד תוך כדי על תופעות הטבע.

הילדים יוכלו ללכת במבוך מראות, ללמוד על כוחו של אוויר להתנסות בבניה בחול ועוד…

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.27.02 (1)

תערוכת "על הקצה"

התערוכה הבינלאומית המגיעה מפריז, מורכבת ממגוון אטרקציות והפעלות שונות. במסגרת החלפת תערוכות בין מוזיאון המדע בירושלים לעמיתו בפריז. מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד מארח לפרק זמן מוגבל את התערוכה הבינלאומית 'על הקצה' שהוצגה לאחרונה במוזיאון המדע בפריז Universcience, ועוסקת בלקיחת סיכונים.

פתיחה – 22.6.2018 – נעילה 10.12.2018

התערוכה החדשה לכל המשפחה עוסקת לראשונה בישראל בנושאים של סיכון ו/או סיכוי ומתקיימת כאמור במסגרת עונת ישראל-צרפת 2018 בה יתקיימו חילופי תרבות בין מוסדות, אמנים וגופי תרבות שונים. בפריז תתארח התערוכה "אשליות מבלבלים את המח" של מוזיאון המדע ירושלים.

  • "אמיצים על עצים" הילדים יוכלו לטייל בגובה על גשר תלוי
  • "אאוץ'"- הילדים יוכלו "לתקוע" מסמר ביד ללא אבדן טיפת דם אחת
  • יש מופעים והדגמות משעשעות
  • "חדר סיכון ואתגר" בו הילדים נדרשים לפתח עצמאות
  • "סיור למשפחות אמיצות"- לב התערוכה, מגוון משחקים המאתגרים אותנו בנוגע לסיכויים וסיכונים, האם לקחת סיכון וללכת עד הקצה או לא להמר. הילדים יזכו להכיר אמצעי בטיחות שונים ומגוונים ומצד שני גם יוכלו לקחת סיכונים שונים (דוגמת הליכה על קורה בין שני בניינים גבוהים).
  • רולטה חשמלית קבוצתית
  • הליכה על חבל דק
  • סרטונים שיבחנו האם אתם נוטלי סיכונים ויעניקו הערכה אישית ושלל פעילויות נוספות המתאימות לכל המשפחה

 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.06 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.08 (1)

לצד התערוכה תוצגנה שלוש תערוכות נוספות. שתיים מהן תוצר שיתוף פעולה עם האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל:

בראש טוב: תערוכת קסדות מעוצבות על ידי סטודנטים לעיצוב תעשייתי בצלאל. הקסדות עוצבו במהלך קורס המתקיים בשנה השנייה ללימודים בו מעצבים הסטודנטים מוצרים נדרשים.  הסטודנטים התבקשו לעסוק בעיצוב אמצעי הגנה לראש מפני אימפקט (מנחים: ערן לדרמן דב גנשרוא וחיים פרנס ).

 

Safety ציוד מגן: תרגיל מידול אחת הדרכים המקובלות לניהול סיכונים הוא שימוש באמצעי מגן – מוצרים ששומרים עלינו מפגיעה בתחומים מגוונים כגון ספורט, עבודה, רפואה ועוד. בתערוכה מוצגים חפצים מקטיני סיכון – מוגדלים בפרופורציה ענקית! דגמי מוצרים מוגדלים אלו נעשו כחלק מהכשרתם של הסטודנטים בשנה הראשונה ללימודיהם במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, במסגרת הקורס "ארגז כלים" – קורס בסיס שעוסק בקשר שבין מתן צורה לטכנולוגיה, והקשר בין תכנון לייצור. מנחים: חיים פרנס ודב גנשרוא. (התערוכה תפתח ב-7.8.18).

 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.08 (2) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.09 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.27.02

"לא טרף קל" – כיצד מתמודדים בעלי חיים עם טורפיהם? תערוכת צילומי טבע מרתקים הסוקרת מגוון מנגנונים ותגובות המאפשרים לבעלי חיים להתמודד עם סכנת הטריפה דרך הפחתת הסיכון שיתגלו, יותקפו וילכדו בידי טורפים (אוצר: דמאון שוסטרמן. ייעוץ מדעי: ד"ר דרור הבלנה, האוניברסיטה העברית).

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.25.40 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.07 (3)

מסמרי שיער, אאוץ', אמיצים על עצים ועוד שלל פעילויות בתערוכה:

'מסָמְרֵי השיער': הדגמה מדעית משעשעת סביב מוצג ואן דר גרף המצליח לסמר שיער, להעיף אביזרים באוויר וכל זאת באמצעות חשמל סטטי (לכל המשפחה).

סדנת בנייה 'אאוץ'!': כל מבקר בתערוכה יוכל "לנעוץ" מסמר באצבעו ללא טיפת דם אחת….. בנייה ברוח MAKE  אותה יקחו למזכרת (מגיל 4 ומעלה).

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.09 (1)

בסביבה חדשה וייחודית מבית היוצר של מוזיאון המדע, 'אמיצים על עצים' – מוזמנים הילדים להיות 'על הגובה'. בחצר המוזיאון יוצבו שלושה מבנים מוגבהים שיאפשרו לילדים להסתכל רחוק, לבדוק את הגובה, לצעוד על גשר תלוי, לפחד ולהתגבר על הפחד, לטפס למשש להעז ולהיזהר (מגיל 4 ומעלה. הפעילות תיפתח ב21.7.18).

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.09 (2) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.25.43

סיכון ואתגר בספרי ילדים – פעילות חווייתית

ספרי ילדים רבים מכילים מסרים ערכיים גלויים או סמויים, ואחד המימדים הערכיים המרכזיים בספרים אלה נוגע לנושא הסיכון: האם כדי לפתח עצמאות יש לקחת סיכון? מה קורה כשאנחנו חורגים מהגבולות שסביבנו, הפיזיים ("פילים לא רוקדים בלט") או החברתיים ("בנצי הפיל")? כיצד להתמודד עם המתח בין "להיות מי שאני" לבין הרצון להעז, להתחדש ולהשתנות?

במסגרת הפעילות ייפתח חדר קריאה במוזיאון ובו ספרי ילדים רבים העוסקים באופן ישיר או עקיף בנושא הסיכון. לכל ספר יינתן רקע המסביר את העמדה של הספר בנושא סיכון (זהירות, אתגר, או סיכון מחושב) ונותן רעיונות להורה כיצד לבצע קריאה משותפת.

*הפעילות בשיתוף המעבדה להתפתחות חברתית, במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, בראשות פרופ' אריאל כנפו-נעם.  

'טיול בסיפור'– בנוסף לחדר הקריאה לילדים ולהורים, יוכלו הילדים "לטייל" בחדר שיעוצב בהשראת הספר "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" ספר הילדים הקלאסי שבו מציג ד"ר סוס את הצדדים החיוביים והשליליים של לקיחת סיכון ותעוזה. "כשיקרה דבר, אל תפחד, אל תזיע, תמשיך ותלך ותראה שתגיע". הספר מעודד את הקוראים לחשוב גם על הסכנות שבדרך ולהיות מודע אליהם. את המורכבות של לקיחת סיכונים, מסכם ד"ר סוס במילים הבאות: "תתקדם בזהירות, בתבונה, זה לא קל. החיים הם חכמה של שיווי משקל."

*בניית קונספט עיצובי והקמה של טיול בסיפור: יסמין שטיינמץ, עפרי אלישע ודותן שמר.  המיצב בהשראת ד"ר סוס בהוצאת כתר ספרים. תרגום לעברית: לאה נאור.

סיור מודרך למשפחות 'אמיצות' – מוזמנים לצאת למסע מרתק בעקבות סיכויים וסיכונים ברחבי התערוכה. תגלו מה עדיף – ללכת על בטוח או להמר? ואיך זה מרגיש ללכת על הקצה? תוכלו לבדוק עד כמה אתם סומכים על עצמכם ועד כמה על אחרים. בפעילות   להפחית סיכונים בעזרת ציוד מגן מיוחד. תעזו להצטרף?

(פרטים נוספים במודיעין, נפגשים בכניסה לתערוכה)

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.25.48 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.07 (2) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.25.46 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.07 (1)

מופעים:

'מופע החנונים' מופע קרקסי קומי ומרגש לכל המשפחה, ללא מילים ובשיתוף הקהל. צמד "החנונים", הזוג המוזר, מגיע לכבוש את לבבות הקהל. תצחקו יחד איתם ובעיקר עליהם,  תחסירו פעימה מהאקרובטיקה המרשימה ואולי תזכו לעוף איתם על הבמה…

מופע הבסקולה" – מתקן הבסקולה הישראלי – נאמבר אקרובטי חדש שלא נראה כמותו בארץ עם מוסיקה קצבית, הרבה אנרגיה והמון וואו!!!

*(המופעים  יתקיימו לסירוגין בחודש יולי בימי שלישי ושבת ובאוגוסט מדי יום. תתקיימנה מספר הופעות מדי יום).

מעוף השמיים – סרט בתלת מימד

 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.26.10

מי שכבר החליט לבקר במוזיאון, מומלץ ביותר להוסיף 10 ₪ ולצפות בסרט "מעוף השמיים" בתלת מימד, לראות את בעלי הכנפיים השונים וכמעט לגעת בהם. הילדים יתלהבו.

היכולת לעוּף היא אחת הנפלאות הגדולות בעולם הטבע. מיליוני יצורים ממריאים מעל ראשינו כיום, תוך שימוש במגוון מדהים של טכניקות כדי להתגבר על הכבידה ולשלוט בסביבתם האווירית. אבל כיצד עשו בעלי החיים את המעבר המדהים מהארץ לאוויר?

'מעוף השמיים' עושה שימוש במידע מדעי עדכני ובאפקטים טכנולוגיים כדי לחשוף ולהציג את הסיפור של האבולוציה של התעופה בקרב בעלי החיים.

(קריינות בעברית. 20 דק'. בתשלום נוסף מעל גיל שנתיים: 10 ₪).

 

שעות פתיחה בחודשי יולי אוגוסט בלבד:

יולי – ראשון – סגור                                                       אוגוסט

ב' – ה'  10:00 – 18:00                                              א' – ה'  10:00 – 19:00

שישי – 10:00 – 14:00                                     שישי –  10:00 – 14:00

שבת – 10:00 – 17:00                                     שבת –  10:00 – 17:00

 

מחירון:

ילדים עד גיל 5 – חינם, ילד/מבוגר 45 ₪, כרטיס משפחתי ( הורים/סבים וכל ילדיהם/נכדיהם) 160 ₪

מחירים במהלך חופשת הקיץ  1.7.18 – 31.8.18:  ילד/מבוגר 60 ₪, כרטיס משפחתי 220 ₪

הנחות למחזיקי כרטיס תושב 'ירושלמי', חיילים, כוחות הביטחון, נכים, גמלאים, מועדוני לקוחות

התערוכה הינה פרי אוצרות בינלאומית של שלושה מוזיאוני מדע: Universcience (צרפת), Heureka (פינלנד), Ciencia Viva (פורטוגל) והצגתה מתקיימת במסגרת אירועי עונת ישראל – צרפת 2018.

מוזיאון המוזיקה העברי

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.27.21

מדובר בפנינה תרבותית, לפני שאגע במוזיאון חייב לציין את המיקום המיוחד שלו באזור המקסים של נחלת השבעה. ניתן לצאת לטיול קצר עם הילדים באווירה נעימה. וככלל, המוזיאון הינו חלק מכיכר המוזיקה, אזור חדש ומיוחד בירושלים הכולל מסעדות ואירועי תרבות מוזיקליים שונים.

מדי יום מתקיימים במוזיאון סיורים מוזיקליים שונים בשבעת חללי המוזיאון. קיימת פעילות משחקית אינטראקטיבית והתנסות בכלי נגינה מגוונים. גולת הכותרת- סיור וירטואלי בבית המקדש בעזרת משקפי מציאות מדומה.

יולי-אוגוסט, בין השעות 09:30-20:00 חמישי עד 21:00 שישי עד 14:00

בכל יום מתקיימים במוזיאון סיורים מוזיקליים לכל המשפחה בשילוב תלבושות ודמויות היישר מארצות הגלות. בנוסף יוכלו המבקרים להנות מהדגמות בכ-250 כלי נגינה נדירים וייחודיים שהגיעו מהתפוצות ומוצגים במוזיאון, שירים, ניגונים וסיפורים מרתקים.

המבקרים מוזמנים גם לסיורים העצמאיים בעזרת 'סבא לוי', המדריך הוירטואלי מלווה את מבקרי המוזיאון. את סבא לוי יוכלו המבקרים להכיר באמצעות הטאבלט הניתן בכניסה למוזיאון איתו מסיירים המבקרים בחללי המוזיאון ומוזמנים להצטרף למשחקים האינטראקטיביים הקיימים בכל חלל לדוגמה: בחלל מרכז אסיה: מוזמנים המבקרים להשתתף במשחק אינטראקטיבי בסגנון 'גיטר הירו' ולהנות מהתנסות בכלי נגינה עתיקים כמו זורנה כורדית, זארב פרסי, רובאב בוכרי, פאנדור קווקזי ועוד.  (טאבלט לילד מגיל 10 ומעלה בלבד)

בחלל המוקדש למסורת המרוקאית ולהשפעות ספרדיות – מרוקו אנדלוסיה – יהנו מהבקרים מסרטון המציג את התרבות המקומית וכלי הנגינה הייחודיים לאזור זה ולהצטרף למשחק אינטראקטיבי המבוסס על "סיימונס" משחק זכרון.

בחלל המאפיין מוזיקה מאזור עיראק סוריה מצרים והודו ימצאו המבקרים ברקוד שיזמין אותם להצטרף למשחק טריוויה אינטראקטיבי העוסק בסגנון המוסיקלי הייחודי לארצות אלו.

בחלל המוקדש לשירה והמוזיקה של ארצות אירופה ואשכנז מוצג ספר דיגיטלי ענק המעניק חוויה ייחודית ופרטים על דמויות מפתח שהשפיעו על המוסיקה היהודית וגם סרט בהנחיית 'סבא לוי'.

 

בחלל ארצות הבלקן מוזמנים המבקרים לבדוק את מיומנותם בכלי נשיפה אופייניים לאזור ע"י משחק תחרותי אינטראקטיבי ולהינות מתצוגה מרהיבה הכוללת בוזוקי, קאנון, מנדולינה וצלילי טברנה שמחים.

רוצים להיות אקטיבים ולנגן בעצמכם? בואו להתנסות בכלי הקשה אלקטרוניים, הכרת כלי הנגינה אפריקאים כמו פעמון דון דון, תוף גינאה, נבל אתיופי שופרות תימנים ועוד בחלל אפריקה ותימן.

 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.51 (1) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.50 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.50 (1) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.27.45 (1) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.51 WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.53

ובגולת הכותרת של המוזיאון, החלל העברי, המוקדש לקיבוץ הגלויות ולעבר המוסיקלי המיוחד של ארץ ישראל וירושלים, יוכלו ליהנות המבקרים מסיור בדגם בית המקדש הוירטואלי באמצעות משקפי מציאות מדומה (במוזיאון 16 עמדות) מה שהופך את הביקור במוזיאון לחוויה מרגשת וייחודית. במהלך הסיור ילמדו המשתתפים על הסגנונות מוזיקליים שונים אשר השפיעו על המוזיקה והשירה שהיו נהוגים בתפוצות בהם חי העם היהודי.

 משקפי מציאות מדומה     המוסיקה צילום איתי נדב (002)

משקפי מציאות מדומה    מוזיאון המוסיקה צילום איתי נדב

סיירנו בשבעת חללי המוזיאון והילדים נהנו לצפות בכלים המוזיקליים  הרבים והייחודיים

ניתן לבחור בשני סוגי סיורים במוזיאון: הראשון, סיור עצמאי בליווי טאבלט בעזרתו ניתן לעצור מול הכלים המעניינים אותנו ולהאזין בעזרת הטאבלט לצליליהם.

הסיור בו אנחנו בחרנו ולדעתי המוצלח יותר הוא סיור בליווי מדריך (סיור שלוקח בערך שעה), המדריך כמובן מספק הסבר על התקופות והחשיבות של כלי המוסיקה הייחודיים לתרבויות השונות ובנוסף הבונוס הוא שהמדריך מוריד מן הקירות מספר כלים ומאפשר לילדים שבקבוצה לנסות להפיק מהם את הצליל הייחודי. אין ספק שזו חוויה מדהימה לכל הילדים.

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.54 (2) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.54 (1) WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.52

רק סיור בין כלי המוזיקה הנפלאים מספיק להסב הנאה לילדים אך ראוי להוסיף ולציין את החדר המיוחד המוקדש לחוויה העברית. בחדר ניתן לצפות בעזרת משקפי מציאות מדומה בכלי נגינה עתיקים של העם היהודי וליהנות מסיור וירטואלי מרגש בבית המקדש.

WhatsApp Image 2018-08-15 at 18.28.52 (1)

סיורי סליחות

במוזיאון מתקיימים בחודש אלול, חודש הסליחות, סיורי סליחות חווייתיים. הזדמנות של פעם בשנה לחוות מסע ייחודי, הכולל הופעה מוזיקלית ברוח הסליחות, בליווי סיפורים ופיוטים נוסח הימים הנוראים בירושלים.

סיורי הסליחות במוזיאון יכללו הכרת עשרות כלי נגינה עתיקים ונדירים המוצגים במוזיאון בסיור ב-7 חללי המוזיאון והכרת המורשת המוסיקלית של התפוצות מהם הגיע העם היהודי, 'שיח וסיפור נשמה' – מהי משמעותה של הסליחה ומקורות המנהג. ולקינוח מופע מוזיקלי חי במוזאון המשלב כלי נגינה מיוחדים, שירים עתיקים וחדשים ופיוטי סליחות.

 

הסיורים יתקיימו בין ה-12/08/18-17-09/18 (א' באלול עד ח' בתשרי התשע"ח)

הזמנת סיורים בתיאום מראש בלבד בטלפון 02-5406505

כ-75 דקות בשפות: עברית, אנגלית, צרפתית ורוסית

עלות : 70 ₪ לאדם. סיור מודרך כולל הופעה חיה בכלי נגינה עתיקים וייחודיים!

פעילות הסיור מותנית במספר נרשמים מינימלי. ניתן לתאם סיורים לקבוצות סגורות מראש.

 

מוזיאון המוזיקה בעיני הוא אתר חובה למבקרים בירושלים, גם לילדים וגם למבוגרים

 

מוזיאון המוזיקה העברי – רחוב יואל משה סולומון 10 נחלת שבעה.

מחירים: רגיל – 50 ₪ אזרח ותיק/ ילד מגיל 5 ומעלה – 40 ₪

 סטודנט 35 ₪ חייל 30 ₪

לפרטים נוספים ותיאום הגעה מראש בלבד בטלפון 02-5406505

 

 

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.