האם נשים מצליחות בעסקים רק בגלל המראה שלהן?

חבל שגם בימינו התפיסה היא שנשים מצליחות בזכות המראה החיצוני שלהן ו/או תכונות "מכשפיות" שונות…

לאחרונה סיימתי לקרוא ספר שהעניק לי הצצה לצורת מחשבתם של הגברים והצליח לזעזע את כל אמות הסיפין הפמניסטיות שלי.
הספר- "חיים חדשים" שכתב ישראל אדיר מגולל את סיפור חייה של מזל- ילדה תימניה שנולדה למציאות של קושי כלכלי בתקופת המעברות והצליחה, בכוחות עצמה, להפוך לאחת מהנשים המיליארדיות והמצליחות בעולם בתחום שוק ההון.
11-2012f
על פניו נשמע סיפור מעורר השראה- לא כך? אבל, לאורך כל הספר משתמש הכותב במוטיב המראה החיצוני המרשים שלה, כדי להדגיש את הכוח וההשפעה שיש לה על גברים רמי דרג. אין כמעט סצינה שמדברת על הצלחה עסקית, בלי שמוזכרת השפעתה החיצונית על הגברים זבי החוטם. זה צורם תמיד, בטח כאשר הסופר הוא בעצמו בכיר בתעשיית ההיטק וההון סיכון בישראל. הנה כמה דוגמאות:
IMG_0816 IMG_0821 IMG_0824
ולא רק זה. מזל לא בוחלת בשום אמצעי כדי להצליח, לרבות עבודה בזנות כדי להשיג כסף וליצור קשרים. הבחירה שלה לעבוד בזנות דווקא לא היתה נוראית בעיניי, כי אני מאמינה שכל אדם רשאי לעשות מה שבא לו עם הגוף שלו וניכר כי היא עשתה הכל מרצונה. אבל הדרך שבה מוצגת הזנות כמשהו חיובי, חם ונעים (ממש כמו בסרט אישה יפה) עלול להיות מסוכן, בעידן שבו הסחר בנשים לצורך זנות, ההתעללות והכפייה, שוברים שיאים סטטיסטיים.
גם הבעובדה שבשלב מסוים בקריירה שלה מחליטה מזל לשנות את שמה לקרן נוף כי זהו שם שמתאים יותר לעסקיה, יש מן הפגם ומן האמירה הסמויה שרק אשכנזים (או בעלי שמות כאלה) יכולים להצליח בעולם העסקים הגברי והנחשק ולמישהי בשם "מזל" אין שום סיכוי כזה.
בכלל, הספר מלא בסטריאוטיפים- למזל יש כוחות של קריאת מחשבות, היא מעדיפה קריירה על פני משפחה והורות, מדברת בהתנשאות ובכלל- לדעתי זו הדמות הראשונה שממש הצלחתי לשנוא במהלך הקריאה.
אני בטוחה שהכוונה של הסופר לא היתה שלילית, אלא חיובית והוא רצה להראות שנשים הן עם חזק וברוך כשרונות. אבל הדרך… חבל!

Ya'arit Trabelsi
אמא + לא כל כך קטן, בעלת עסק לניהול תוכן וייעוץ שיווקי, מג'נגלת בין הדברים שחייבים לדברים שצריכים בשביל הנשמה