מסייה שוקולד

הוזמנתי להקרנת טרום בכורה של הסרט הצרפתי החדש, מסייה שוקולד. קראו מה חשבתי עליו.

הוזמנתי לטרום הבכורה של הסרט המקסים "מסייה שוקולד".
זהו סרט רגיש ומושקע, המבוסס על סיפור אמיתי. הסרט הצליח מאוד בצרפת וזכה לכמות מדהימה של צופים:  1.68 מיליון צופים, בארבעת השבועות הראשונים. מאוד נהניתי מהסרט ואני ממליצה עליו.
מסייה שוקולד Mandarin Cinema - Gaumont-Photographe Julian Torres-257

קרדיט צילום: Julian Torres

על מה הסרט?

הסרט מגולל את סיפור החיים יוצא הדופן והסבוך של הליצן שקיבל את כינוי הבמה "שוקולד" (מגולם על ידי עומר סי, הזכור לטובה מהסרט "מחוברים לחיים"). שוקולד היה ליצן בקרקס, והאדם השחור הראשון שהופיע על גבי במות בצרפת. שמו האמתי היה רפאל פדייה, והוא  נולד בקובה ב-1860 (*קראו למטה עוד על הסיפור האמתי של גיבורי הסרט). הוא קיבל במהרה ביקורות חיוביות וזכה לאהבת הקהל. הוא הפך במהרה לכוכב גדול, אך בסרט רואים שמאחר והוא בעצם היה האמן השחור הראשון שזכה להופיע בצרפת בסדר גודל כזה, הוא נאלץ להתמודד עם קשיים רבים.  שוקולד כיכב בסרטיהם  הראשונים של חלוצי הקולנוע (הצרפתיים גם הם) – האחים לומייר והיה לאיש השחור הראשון שכיכב בפרסומות בצרפת.

*הסיפור האמתי

שוקולד נולד בשנת 1868 בקובה להורים עבדים תחת השם רפאל פדייה. לאחר מות הוריו הוא נמכר לעבדות והגיע לאירופה. הוא התמקם בספרד, שם גילה אותו ליצן בשם טוני גרייס שהחליט להשקיע בו ולטפח את היכולות הגופניות ויכולות הבימה של רפאל, והכניס אותו למופעי בידור. לאחר תקופה גרייס החליט לפטר את רפאל, ואז גילה אותו הליצן פוטיט. פוטיט היה ליצן בקרקס בפריז, אנגלי במקור, בן למשפחת להטוטנים. הוא ראה את רפאל והתלהב, ומיד הציע לו לשלב כוחות במופע משותף. שיתוף הפעולה ביניהם נמשך כעשרים שנה, והתבסס על דמויות קבועות: ליצן לבן (פוטיט) שכועס על הליצן השחור (שוקולד) ומנסה לחנך אותו.
על הבמה הם הציגו מכות מדומות, נפילות וחבטות, אך מאחורי הקלעים מדובר היה בשני אמנים עדיני נפש ונחמדים לסביבה. הם זכו לתהילה ולהצלחות קופתיות והמופע שלהם תועד בקנה מידה מפתיע ביחס לתקופה, בתמונות סטילס וגם בסרטים הראשונים.
לאחר שנים של הופעות משותפות נפרדו דרכיהם והשניים לא שיחזרו את ההצלחה המטאורית שהייתה להם כצמד בימתי:  פוטיט ניסה להקים קרקס עצמאי וכשל,  ושוקולד ניסה להשתלב במופעי תאטרון כשחקן אך גם כן לא הצליח. הוא נפטר בגיל 49 מתופעות הקשורות להתמכרות לאלכוהול. 
אהבתי את הסרט מאוד. המשחק נהדר, של כל השחקנים, האווירה מקסימה ומצליחה להעביר את המורכבות של התקופה הזו של חילופי המאה בצרפת.

מידע נוסף

צרפת 2016, 110 דקות, תרגום בכתוביות לעברית ואנגלית.  הסרט יוקרן בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ מיד אחרי פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה- 13, החל מיום חמישי, 7 באפריל, 2016.
לצפייה בקדימון:
[youtube bPoMmYJbx8w nolink]