״שמתי לב שכל הזמן שואלים אותי איך לעשות את זה ואיך עשיתי את הפרויקט ההוא. בלי שתכננתי הפכתי להיות מרכז מידע במשרד לענייני שיווק דיגיטלי ורשתות חברתיות״ מספרת ענת, בת 42 ממשגב כיצד הגיעה לתפקידה החדש, ״ולאט לאט הבנתי שאת מה שאני יודעת יש אנשים שרוצים ללמוד. אז הלכתי ללמוד בצורה מסודרת במסלול לשיווק דיגיטלי ומדיה חברתית, והחלטתי שבמקום רק לנהל פרויקטים אפתח גם קורסים שיעזרו לנשים ואנשים לרכוש את הידע שנחוץ להם״.
פעם מורה היה זקן השבט, מי שרכש ניסיון רב שנים, או אדם בעל תארים מרובים ויוקרה מקצועית, אולם רוח הדברים השתנתה. הידע הדרוש היום כדי להשתלב בשוק העבודה הוא ידע חדש, רענן ועדכני, ורבים מהמורים הנחשבים ביותר, במיוחד בענפים מקצועיים, הם דווקא צעירים, בעלי ניסיון מן השטח, יצירתיים ובעלי מעוף.
״הלימוד הנכון היום הוא לא דרך עצות או דעות, אלא דרך מחקר מעמיק על המשחק הפנימי של אנשים, מספר איתן עזריה, המנהל המקצועי של הקורס לאימון מנטלי (coaching) בתכנית ללימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה. "דרך הזיהוי של מעכבי הפוטנציאל ומאיצי הפוטנציאל שלהם – הגורמים שמעכבים אותם ואלה שיכולים לעזור להם לפרוש כנפיים, להכיר את היכולות הטבעיות שכבר קיימות בהם. הסטודנטים בקורס לומדים זאת על עצמם כבר מהמפגש הראשון, כדי שיוכלו לזהות מהר את הצרכים של מי שעומד מולם, ולהעניק את הכלים הנכונים. הפרקטיקה היא שם המשחק – מתחילים לעבוד מהיום הראשון. לומדים כישורי אימון מנטלי ומקבלים רפלקציה בכיתה, וזה משכלל את היכולות מהר מאוד".
אם תמיד אהבת את מה שאת עושה ותמיד נהנית ללמוד אותו לעומק ולהרחיב את הכלים והידע שלך לגביו – יש סיכוי שהדבר הבא עבורך יהיה להתחיל ללמד בתחום.
״בפעם הראשונה שעמדתי מול הקבוצה שלימדתי קצת רעדו לי הברכיים. אמנם ידעתי שאני סופר בקיאה בחומר, ידעתי בדיוק על מה אני הולכת לדבר, ידעתי מה הם צריכים ללמוד כדי להצליח, היה לי ברור מה סדר הדברים, אבל פתאום הבנתי שזו אחריות נורא גדולה ללמד אנשים״, ממשיכה ענת. ״ההקלה הגיעה כשפתאום הבנתי שאני עומדת מול כמה עשרות זוגות עיניים שלא בוחנות אותי, אלא ממש ממתינות למוצא פי. ללמד אנשים משמעו לתת להם כלים להיות מסוגלים ליותר, להעניק להם ידע שיעזור להם להשתפר ולהתקדם במקצוע ובחיים. זה ממלא בסיפוק בכל יום שאני עומדת מול קבוצה.״
״במיוחד בלימודים מקצועיים חשוב לדעת שלומדים מאנשים שמגיעים עם ניסיון מהשטח״, אומר ליפז ויניצקי, מנהל מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה, ״בלימודים אקדמאים לרוב נחשבים התואר והמחקר, אבל בלימודים מקצועיים יש ערך רב לידע שמגיע מהשטח, מהניסיון המקצועי שמורה יכול לתרום לסטודנטים. ולכן יש לתת חשיבות גדולה מאוד לסגל ההוראה בבחירת מוסד לימודים״.
״במקום שבו שאני מתגוררת הזדמנויות התעסוקה די מוגבלות. הגעתי לפסגה מבחינת מה שיש לשוק להציע לי באזור מגוריי, הייתי בכירה במשרד הכי נחשב באזור, אבל די מיציתי ולא רציתי לחפש עבודה בתל אביב, כי הנסיעות היו פוגעות ביכולת שלי לתפקד גם כאמא בבית. החלטתי לקחת את הידע הרב שלי ולפתח לעצמי עסק שמטרתו להעביר את הידע לנשים שרוצות להתקדם בקריירה שלהן – כשכירות או כעצמאיות, והתחלתי ללוות מנהלות חשבונות ונשים שבחרו לפתוח עסק עצמאי או זקוקות לבניית תכנית להבראת או הצמחת העסק״, מספרת מעיין, בת 38, מדרום הארץ, רואת חשבון שעשתה הסבה מקריירה מקצועית לקריירה במנטורינג.
״ידע הוא המוצר הכי נדרש בשוק. ידע וניסיון. מעבר לכך, לא כל אחד יכול להיות מורה או יועץ – נדרשים סבלנות ויצירתיות כדי לספר סיפור ולהעביר את התוכן באופן מעניין, כמו גם קשב ואכפתיות לסטודנטים, יכולת העמקה והרחבת האופקים. כשמדובר בהכשרה ולימודים מקצועיים או ליווי מקצועי נדרש גם המון ניסיון מעשי ויכולת טובה להסביר ולפשט תהליכים כדי שיהיו מובנים לעומדים ממול. את צרכה לדעת לפרוט את העיסוק שלך לכלי עבודה שתתני בידיהם של התלמידים שלך. מי שמתאימה ובנויה להדרכה תגלה שזה מקצוע שמחזיר כל כך הרבה ערך והכרת תודה. קשה לי להסביר עד כמה העברת הידע מתגמלת. אם מישהי קוראת את הדברים ומרגישה שיש לה המון ידע בתחום המקצועי שלה והיא מרגישה שכבר אין לה לאן למנף אותו, אם יש לה את התכונות הדרושות כדי להיות מסוגלת ללמד – אני ממליצה להתחיל לעסוק בהדרכה, הוראה, ייעוץ ויפה שעה אחת קודם. בפרק השני של הקריירה, אין מתנה גדולה יותר שתוכלי להעניק לעצמך״.