שיעור עשירי: איך היא עשתה את זה

מיטל צימבר עזבה את חנות הפרחים שלה כדי להיות אמא, וכשהילדים גדלו החליטה ללכת אחרי החלום שלה, חזרה ללמוד ופצחה בקריירה של עיצוב פנים. איך היא עשתה את זה?

מיטל חזרה ללמוד בגיל 39 ופתחה עסק מצליח. כך היא עשתה את זה (צילום: סמדר כפרי)

מיטל צימבר. עזבה קריירה כדי להיות אמא, וכשהילדים גדלו החליטה ללכת אחרי החלום שלה (צילום: סמדר כפרי)

מיטל צימבר, 39 מהוד השרון, נרשמה לקורס שזירת פרחים באוניברסיטה הפתוחה לפני 14 שנים, ולקחה את זה הכי רחוק שאפשר: עד מהרה פתחה לעצמה חנות פרחים וניהלה עסק פורח, אולם עם הפיכתה לאמא לקחה פסק זמן והתפנתה לאמהות במשרה מלאה.

״במשך שנים הייתי עקרת בית מבחירה, אמא במשרה מלאה, הקדשתי את עצמי לילדים. כשהבנתי שסיימתי את פרק הלידות, הרגשתי פנויה יותר, הקטנה נכנסה למסגרת והרגשתי זה הזמן שלי לעצמי, שאני רוצה לחזור ללמוד, להעשיר את עצמי ולהתפתח״, היא מספרת.

מיטל לא ידעה מה היא רוצה ללמוד ואף לא חיפשה מקצוע חדש, אולם כשהגיעה ליועצת הלימודים, האופציות היו רבות. מתוך ההיצע הרחב של האופציות התעסוקתיות, ולאחר שהתייעצה רבות, בחרה בעיצוב פנים: ״לפני שהתחלתי ללמוד לא הייתה לי העדפה, אבל כשהתחלתי ללמוד הבנתי שזו נבואה שהגשימה את עצמה. הבנתי בעצם שכל החיים עסקתי בזה כך או אחרת: כנערה הייתי משנה דברים בחדר – מזיזה, מעבירה, מחליפה. גדלתי בבית שלאבא עסק לאלומיניום והוא עבד בשיפוצים ואהב לעשות שינויים. בדיעבד הבנתי שגדלתי לזה״.

גם חביבה לבקוביץ, המנהלת המקצועית של הקורס ללימודי עיצוב ותכנון פנים מספרת: ״אמנם לא צריך ידע מוקדם, אבל מגיעות אלינו נשים באמצע החיים, אחרי שכבר למדו וניהלו ו׳עשו את זה׳ ומרגישות פתאום שעליהן להתחיל הכל מאפס, לכן המסלול בנוי כך שיתאים למי שמגיע אלינו: בתכנון דאגנו שיהיו הצלחות קטנות לאורך הדרך, שכל סטודנטית תרגיש מפרויקט לפרויקט ש׳הנה, אני עושה את זה׳. ההתנסות הנרחבת והמעמיקה לאורך הלימודים גם נותנת לה את הביטחון לצאת ולעסוק בתחום ברגע שהיא מסיימת , כי היא כבר יודעת שהיא מסוגלת״.

צילום: נדב פוקט

ואכן מיד אחרי הלימודים, את תחילת דרכה המקצועית החדשה עשתה מיטל בחברת קרמיקה מובילה ובחברת מטבחים כמעצבת שמכרה עיצובים ממוצרי החברות ללקוחות: ״התחלתי מעיצוב מטבחים וחדרי אמבטיה, והגעתי לעיצוב כללי", היא מספרת. לקראת גיל 37, לפני כשנתיים וחצי, החליטה מיטל שהיא יוצאת לדרך עצמאית, פתחה עסק משלה והחלה לקדם את עצמה עסקית ומקצועית. היא מספרת על האתגרים שפגשה בתחילת הדרך: ״כעצמאית הבנתי שאני חייבת להשיג את הלקוחות בעצמי. הלכתי ללמוד על שיווק דיגיטלי,  לפתח את הפייסבוק שלי, לייצר קשרים, להציג את העסק בכל מקום. הצעתי את עצמי לעבודות בכל דרך אפשרית, בלי בושה ומעצורים.

עיצבתי גלויות ועברתי בעצמי וחילקתי אותן בתיבות דואר – זה לא היה קל, קצת קשה לאגו, אבל עשיתי את זה מדי יום כדי שיתחילו לדעת מי אני, שיחפשו אותי בפייסבוק, שיראו דברים שעשיתי. לא הנחתי לזה – במעליות סיפרתי לאנשים שאני מעצבת, בגן של הילדים, בחתונות – אם שאלו אותי ואם לא, בכל שיחה תמיד סובבתי את הדברים כדי לחשוף את עצמי כמעצבת בפני כמה שיותר אנשים״. אנחנו קוראות לזה נטוורקינג.

צילום: אלעד גונן

איך מגיעים לקוחות בתחילת דרכו של עסק?

בהתחלה תמחרתי במחירים די נמוכים, אבל אף פעם לא בחינם. בתחילת הדרך הקשר שלי עם הלקוחות היה ממש קרוב וטוטאלי, נתתי ללקוחות את כל כולי ולכן הם גם הביאו את הלקוחות הבאים, כי היו מרוצים מאוד".

״היום אני מאוד עסוקה ועמוסה בעבודות, אבל אני לא בוררת עבודות, ולוקחת גם עבודות קטנות שמאפשרות לי הכנסה מהירה שמחזיקה את העסק שלי עד שפרויקטים ארוכים מראים הכנסות. אני לוקחת גם עבודות שאני לא בטוחה לגביהן, ולומדת, שואלת ונעזרת – מעשירה את עצמי ומרחיבה את הכלים והיכולות שלי תוך כדי עבודה.״

צילום: נדב פוקט

מיטל משתפת עוד במה שלמדה במהלך השנתיים וחצי האחרונות כמעצבת פנים עצמאית על יחסים על לקוחות כמנוף עסקי: ״בתחילת הדרך נתתי ייעוץ אישי במחיר נמוך, כדי לפתוח לעצמי דלתות. היום אני מקיימת פגישות ייעוץ במחיר מלא, כי אני יודעת שזה מוצר עם ערך מלא ללקוח".

לצד ההכנסה, גם המימד האישי והייחודי שלה בא לידי ביטוי: "היום אני עושה עבודות לאנשים שהם מנכ״לים של ארגוני ענק, בעלי המשרדים הכי נחשבים בארץ, אבל לא מוותרת על זוגות כמונו – כאלה שורצים בית משלהם ושאין להם את היכולת הכספית הגבוהה. אני מתאימה את עצמי ללקוחות ומוצאת את הפתרונות המתאימים עבורם. אני נותנת מעצמי ומייצרת עבור הלקוחות שלי את הבית שלהם, שיהיה להם הכי נוח, הכי נעים עבורם – וזה מאוד מתגמל, הלקוחות מעריכים את זה ומחזירים לי".

צילום: נדב פוקט

מה המוטו שלך לגבי הצלחה בעסק עצמאי?

״צריך לעשות המון למען עצמך, לא להרפות, וגם לדעת לבקש מה שאת צריכה: אני למשל מסבירה ללקוח שאני זקוקה לעזרה שלו למען ההצלחה שלי, מבקשת מכתבי תודה והמלצות וזה עובד, מאחר שהיחסים עם הלקוחות הם כאלה שהם רוצים לעזור לי״

"מעבר לכך", היא מוסיפה, "צריך המון אמונה בעצמך ומיקוד מלא בעסק. בנוסף, את צריכה לכוון למטרות: לפני פחות משנה ממש רציתי פרסום במגזינים שווים, וקיבלתי הצעות מעיתונים שונים של סכומי עתק שלא יכולתי לשלם. מהתסכול שמתי לעצמי יעד – להצליח לפרסם פרויקט בתוך שנתיים ובחינם. עברה פחות משנה ופורסמו עד היום שלושה פרויקטים כאלה, בגלל שהם היו נורא טובים והתאימו למגזין. לפני חודש פנו אלי בבקשה לבוא להרצות על עיצוב פנים, לא האמנתי. אבל את חייבת להאמין שדבר מוביל לדבר. ההצלחה שלך תלויה בזה״.

<< לשיעור הקודם