עצות פשוטות לטיפול בבחילות

בחילה היא תחושה לא נעימה. היא עולה מהבטן לאזור הוושט ונשארת שם. לעיתים, במקרים חמורים יותר יש אפילו תחושה של הקאה. לרוב אם מקיאים חולפת תחושת הבחילה וההקלה היא מידית. אך זה לא תמיד ניתן לביצוע או שאפילו מעדיפים להימנע מכך. ישנן דרכים מגוונות להתמודד עם הבחילה בקלות ובעזרת מרכיבים שיש לרובנו בבית.

למה יש לנו בחילה?

הבחילה יכולה להיגרם מסיבות שונות. אם אינך בהריון, הבחילה יכולה להיגרם עקב מזון מקולקל, מחלה שמתפתחת מחיידקים או נגיפים בקיבה. כמו כן, היא יכולה להיות תגובה לתרופה מסוימת, להיגרם מטלטולים בנסיעה ברכב או על אונייה, שתיית אלכוהול מרובה יכולה לגרום גם כן לתחושת בחילה ואפילו מיגרנה חזקה במיוחד יכולה לגרום לתחושת הבחילה.

בחילות הריון הן סיפור אחר לגמרי, והן נגרמות עקב השינויים שמערכת העיכול עוברת בעיקר בשליש הראשון של ההיריון. אבל לא רק. אם עשית חישוב לפי מחשבון הריון וכבר עברת מזמן את השליש הראשון, את בעיצומו של הטרימסטר השני או אפילו בשלישי, את עדיין יכולה לחוות בחילות ולא רק בבוקר, אף־על־פי שקוראים לתופעה בחילות בוקר.

איך אפשר להקל על התחושה?

ישנן תרופות סבתא רבות ומגוונות לטיפול בבחילות, בין אם בחילות הריון ובין אם מסיבות אחרות, ורובן אכן מקלות ועוזרות להעביר את התחושה ולהרגיע את הבטן. לפניכם מספר עצות מועילות שיסייעו לכם להבעיר את תחושת הבחילה:

  1. שכבו במנוחה. אם מתחילה תחושת הבחילה, שכבו בשקט ללא תזוזה, הניחו רטייה קרה על המצח ותנשמו עמוק, הכניסו אוויר מהאף והוציאו מהפה. עדיף ליד חלון פתוח כך שיכנס אוויר צח. נסו להרגיע את הגוף ואת הבטן ולהעביר את התחושה החוצה תוך כדי נשימות.
  2. אם אתם נוטים לסבול מבחילות לאחר האוכל, עדיף שלא לשכב אלא דווקא לעמוד כדי שהאוכל לא יוכל לעלות למעלה ויוכל להתעכל ביתר קלות. עדיף להימנע ככל הניתן מאכילת מאכלים מטוגנים או מתובלים מידי שעלולים להכביד על הקיבה.
  3. המשקה הטוב ביותר והמומלץ ביותר להרגעת בטן עצבנית ובחילה לא נעימה הוא תה ג'ינג'ר טרי. הג'ינג'ר לכשעצמו הוא חריף מעט, אך בתוך מים חמים הוא משנה את טעמו והמשקה שנוצר ממנו מרגיע את הבטן.
  4. שתייה מרובה מומלצת בכל מצב ועדיף מים. בזמן בחילה אפשר להוסיף למים מיץ לימון סחוט, נענע או קוביות קרח. אפשר גם להחליף את המים בקוביות קרח. יש מי שממליצים על שתיית קולה מוגזת, לא קולה דיאט, להרגעת הבטן והקיבה.
  5. אם אתם מאוד רעבים אך חשין בחילה עזה אפשר לנשנש קרקרים או צנימים. אלו מזונות עשירים בעמילן ובמלחים שעוזרים בספיגת החומציות בקיבה ומקלים על הבחילה. אפשר גם לאכול מלפפון ירוק קר מהמקרר שגם הוא עוזר להסדרת החומציות בקיבה.
  6. אם אתם סובלים מבחילות באופן כרוני ניתן לטפל בהן גם באמצעות דיקור סיני.

תרופות מרשם

תרופות סבתא קיימות מאז ומעולם. לעיתים השימוש בתרופת סבתא כזו או אחרת מקלה על הבחילה ואפילו מעבירה אותה לגמרי, ולעיתים ממש לא. אם ניסיתם להקל על הבחילה ולא הצלחתם יש תרופות שיכולות לעזור. מומלץ להתייעץ עם רופא טרם נטילתן. גם בזמן הריון בחילה היא לא גזירה משמים, ואם את סובלת מהן באופן קבוע, רופא יוכל לעזור לך ולתת לך מרשם לתרופה שניתן ליטול גם בזמן ההיריון.

לסיכום, כמעט כל אדם מרגיש בחילה במהלך חייו. זו אומנם לא תחושה נעימה אך יש דרכים לטפל בה והיא לרוב תחלוף תוך זמן קצר יחסית. בחילה שאינה אפיזודה חולפת מצריכה לרוב התייחסות וטיפול מעמיקים יותר וכדאי לפנות לרופא להתייעצות והמשך טיפול.