עונת המעבר של גיל המעבר

גלי חום, גלי תאבון ושינויים במצב הרוח, הם חלק מתסמיני טרום גיל מעבר. אספנו עבורך 7 טיפים שיעזרו לך לחייך כשהעונה הפרטית שלך מתחלפת

לעבור את גיל המעבר (צילום: shutterstock)

שלב המעבר בין תקופת הפוריות להפסקת המחזור החודשי נקראת "מנופאוזה". אם תופעות הPMS שלך הפכו לקיצוניות יותר בימים שלפני המחזור, והזמינו לחגיגת מצב הרוח הקרבי גם הזעת לילה מוגברת, ואפילו גלי חום קטנים ומציקים, יתכן שאת בטרום גיל המעבר. מיטל אלנקוה, רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם, עזרה לנו להכין עבורכן רשימת טיפים שיעזרו לכן לעבור את תקופת המעבר באופן טבעי ולגמרי בטוב.

כמו גיל ההתבגרות אבל עם קידומת אחרת

מאמצע שנות הארבעים (פחות או יותר, יש כאלו שלפני ויש כאלו שאחרי) מתחיל המחזור החודשי שלנו לקחת הפסקות ארוכות בין המשמרות, ואת מקומו תופסות תופעות פיזיולוגיות ורגשיות שמבשרות לנו על מעבר לשלב חדש בחיים. יש מי שרק תאריך הלידה יזכיר לה שגיל המעבר כבר כאן, ויש מי שתחווה את כל התסמינים, או את חלקם. תקופת המעבר יכולה להמשך בין מספר שבועות ועד מספר שנים. הסימפטומים האופייניים לתקופה זו  עלולים לכלול גלי חום והזעת לילה, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, שינויי מצב רוח, עצבנות, נדודי שינה וסומק בפנים.

מתי זה קורה?

טרום גיל המעבר יכול להתחיל בין שנות הארבעים המוקדמות, ועד שנות החמישים המאוחרות. בשנים האלו מאגר הביציות מתחיל להתרוקן, ואתו רמת הורמוני המין הנשיים, האסטרוגן והפרוגסטרון.

קבלו את רשימת התופעות שאתן עשויות להיתקל בהן ואת הטיפים שיעשו את זה קל בהרבה:

1. מישהו ראה את המותניים שלי לאחרונה?

השמנה בטנית ומותנית היא אחת התופעות המבאסות של טרום גיל המעבר. הורמון האסטרוגן שהולך ואוזל, אחראי בין היתר על פיזור של שומן התת עורי (זאת הסיבה אגב לכרס הגברית), בהיעדרו של האסטרוגן, גם אנחנו עלולות לגלות כרס דומה שהגיעה להתנחל לנו בין המותניים.

מה עושים:

ספורט והרבה. חצי שעה של ספורט, הליכה ותנועה ביום, עשויה להאיץ את חילוף החומרים, ועשויה להקל על התופעה שמשפיעה לנו ישירות על רוחב   המותניים וגובה מצב הרוח מד צעדים על היד או על החגורה, שיזכיר לך לעשות לפחות עשרת אלפים צעדים ביום, הוא תמריץ מעולה ללכת ברגל במקום  להשתמש ברכב בכל הזדמנות שאפשר.

מומלץ להפחית למינימום צריכה של בשר אדום, סוכר, ואוכל מטוגן.

אכילת ירקות טריים ומבושלים. הקפדה על ארוחות מסודרות, והימנעות מאכילה בשעות הערב המאוחרות עשויים גם הם לתרום במניעת הגלגלים על המותניים.

פעם היו פה מותניים (צילום:shutterstock)

2. גלים בגובה רב עד בינוני

גלי חום שמציפים את הפנים ואת הגוף בלי שום סיבה חיצונית. לעיתים גלי החום יגרמו לאדמומיות בפנים, לעיתים תצטרף לחגיגה הזעה. גל החום עלול להתחלף בגל קור.

מה עושים:

–  הימנעות משתיית קפה או הפחתה משמעותית בצריכת הקפה עשויה לתרום להפחתת תופעת גלי החום.

–  קוהוש שחור – מיטל מסבירה שקיימים בשוק תוספי מזון שמכילים תמצית קוהוש שחור שהינו צמח בעל השפעה אסטרוגנית עדינה ועשוי לסייע בהקלה על תופעת גלי החום עצבנות וחרדה הקשורים לתופעות גיל המעבר.

–  מתח נפשי עלול להגביר את תופעת גלי החום. על כן יוגה, שחייה, שיחה עם חברות, כל דבר מרגיע שאתן אוהבות לעשות יכול לתרום להקלה בתופעת גלי החום.

–  הקפדה על שתייה של 10 כוסות מים ביום, עשויה לסייע בהקלה על תופעת גלי החום.

גלים בגובה רב ובינוני (צילום:shutterstock)

3. תעזבו אותי בשקט. אבל למה אתם הולכים?

זוכרות את גיל ההתבגרות, כשאמא, אבא, חברות, אמרו לכן שאתן מתנהגות נורא מוזר, או שאתן נורא רגישות, ואתן לא הבנתם על מה הם מדברים אבל טרקתן את הדלת בעצבים עד שהשכנים חשבו שהאדמה רועדת? אז ככה, רק עם קידומת אחרת. גיל המעבר יכול לבוא לידי ביטוי גם במצבי רוח משתנים.

מה עושים:

  ספורט עוזר לשחרר עומסים רגשיים מאתנו ומשחרר אנדורפינים עבורנו. הקפדה על פעילות ספורט עשויה לעזור גם בהקלה על מצבי הרוח המשתנים. חוץ מזה, ממילא הבטחנו לעצמינו שבשבוע הבא מתחילים. אז עכשיו שבוע הבא.

–  יוגה ותרגול של נשימות עשויים לתרום להתמודדות עם מצבי הרוח הקרביים והמשתנים.

4.  לא רך, לא מלא ברק ולא אמור להיות פה

כשרמת האסטרוגן יורדת, עולה רמת הטוסטוסטרון, התוצאה היא שיער שעושה רילוקיישן: מתדלדל בקרקפת ומתחיל לצמוח על הצוואר, הסנטר ומקומות נוספים שמזכירים לנו שמוצא האדם מהקוף.

מה עושים?

אין הרבה מה לעשות כדי למנוע את התופעה אבל אפשר להתמודד איתה.

–  במידה ומפריע לנו אפשר לטפל באמצעות לייזר, שעווה, אינפרה או כל דרך שתחזיר לך את החיוך לפנים וגם יראו אותו כי כבר לא יסתיר אותו שפם של פלמ"חניק.  ואם כבר, אז תשמרי לך פינצטות לשעת חירום בתיק, ובאוטו. הקקטוסים האלו מחליטים לנבוט מהסנטר בדיוק בזמן הלא נכון.

  הסבתות של ירושלים לעומת זאת, אומרות שהוספת נענע לתפריט בכל דרך אפשרית עשויה לסייע לעצירת את צמיחת השיער המיותר על הגוף, וממליצות לשתות חליטות נענע לאורך כל היום, ולהוסיף נענע לכל סלט ותבשיל. אבל חשוב לזכור שאלו עצות סבתות שלא מבוססות על מחקר.

 

לא רך לא מלא ברק ולא אמור להיות לי על הסנטר  (צילום:shutterstock)

 5. בוקר באמצע הלילה

הפרעות שינה מאפיינות את גיל המעבר ויכולות לגרום למצב הרוח המשתנים להיות קיצוניים עוד יותר, ולפגיעה בריכוז וברמת התפקוד.

מה עושים?

–  בכל הנוגע לקשיים בהרדמות, מיטל מסבירה שניתן להסתייע בתוספי תזונה המכילים צמחים בעלי השפעה מרגיעה כגון מליסה ופסיפלורה, בפרחי באך או בתכשירים הומיאופתים.

הרוקח/ת שלכם יוכלו לסייע בבחירת התכשיר המתאים ביותר עבורכן בהסתמך על מצבכן הרפואי ובהתחשב בתרופות קבועות.

בוקר באמצע הלילה (צילום shutterstock)

6. מי הזיז את הסידן שלי

בריחת סידן עלולה להתרחש בגיל המעבר, ועלולה לגרום לשברים ולפגיעה בעצמות.

מה עושים?

– פעילות גופנית תוכל לתרום למניעה של בריחת סידן. מומלץ לתרגל ספורט שיש בו תרגילי לחיצה ודחיקה כמו פילאטיס, TRX, ותרגילים בעצימות בינונית וגבוהה. תרגילים כאלו יכולים לתרום לשמירה על כמת סידן תקינה גם בגיל המעבר.

פמינול של מדיטק, קוהוש שחור של סולגאר, ורגיעון של הדס (צילום:יח"צ סופר-פארם)

7. הורמונים, הומאופתיה ומה שביניהם

ישנן לא מעט תרופות קונבנציונאליות מסוג HRT. אלו תחליפי הורמון שנועדו לסייע בתופעות גיל המעבר, מפרטת מיטל, הן ניתנות רק לאחר התייעצות ובמרשם רופא הנשים. אם תרצו לעבור את התקופה באופן טבעי תוכלו להיעזר בתכשירים הומאופתיים שלא מכילים הורמונים וסוכר, עשויים לתרום בהקלה על התופעות.

רמיפמין וסידן ציטראט של אלטמן הומאופמינה של לייף (צילום: יח"צ סופר-פארם)

ואל תשכחו:

תקופת המעבר היא תקופה בלבד. הזכירי לעצמך שהתקופה הזו לא תמשך מעתה ועד הנצח, ותצטרף לתקופות אחרות שאנחנו אפילו לא זוכרות למה בזבזנו שם ים של יאוש.

.