מוטציה ב BRCA – חמשת הדברים שאת חייבת לדעת

אחת מכל 70 נשים תחלה בסרטן שחלה במהלך חייה ובישראל מאובחנות כ- 300 נשים מידי שנה. נכון להיום, אין בדיקת סקר אפקטיבית לגילוי מוקדם של המחלה אך בקרב % 30 מהחולות בישראל קיימת מוטציה בגן BRCA המובילה לעיתים קרובות לאבחון סרטן שד ושחלה. פרופ' טליה לוי עושה סדר עם 5 עובדות שחייבים לדעת על המוטציה, הסיכונים הכרוכים בה וכיצד ניתן להישמר

פרופ' טליה לוי
  1. הבעיה היא לא בגן אלא במוטציה – לכולנו יש את הגנים .BRCA גני BRCA הם למעשה מכלול של גנים המתקבצים תחת השמות 1BRCA ו-2BRCA שתפקידם לתקן נזקים שעלולים להיווצר בDNA . הבעיה מתעוררת במקרים בהם קיימת מוטציה באחד מהגנים, התיקון ב DNA לא אפקטיבי ונוצרות מוטציות בתוך התא שעלולות להוביל לגידולים סרטניים כגון סרטן שחלה ושד בנשים, סרטן שד וערמונית בגברים וסרטן לבלב ומלנומה בקרב שני המינים. נראה שהסרטנים הנפוצים ביותר בקרב בעלי מוטציה ב BRCA הם סרטן שד ושחלה; אישה שנושאת את אחת מהמוטציות נמצאת בסיכון של 80% לפתח סרטן שד ובסיכון של 20%-40% לפתח סרטן שחלה בהתאם לסוג המוטציה.

 

  1. אפשר לגלות נשאות למוטציות 1BRCA ו 2BRCA בקלות בבדיקת דם פשוטה- נשים וגברים ממוצא אשכנזי נמצאים בסיכון גבוה במיוחד. נמצא שכ- 2.5% מהאוכלוסייה היהודית אשכנזית נושאת 3 מוטציות ידועות בגנים BRCA2 וBRCA1 . מוטציות ידועות אחרות קיימות בשכיחות נמוכה יותר גם באוכלוסייה יהודית מעדות אחרות.  בגלל אחוזי הנשאות הגבוהים בקרב אשכנזים בדיקת הדם לנשאות המוטציה הוכנסה לסל הבריאות בינואר 2020, לכל אישה ממוצא אשכנזי, ללא קשר לתחלואה אישית או משפחתית. הבדיקה זמינה בקופות החולים אפילו ללא צורך בהפניה של רופא המשפחה או רופא הנשים.

 

  1. תיזמון ביצוע הבדיקה- לביצוע בדיקה גנטית לנשאות מוטציות ב BRCA יש מגוון השלכות על חייה של האישה וההחלטה לעבור את הבדיקה היא אישית, לאחר שנשקלו כלל הסיכונים והיתרונות האפשריים. כך למשל, ההמלצה הרפואית היא לבצע כריתה מלאה של השחלות והחצוצרות בטווח הגילאים 45 -40 . יש נשים שיעדיפו לבצע את הבדיקה בסמוך לגיל זה כדי לא לחיות בידיעה שהן נושאות את המוטציה. עם זאת בעיני, למרות הקושי הכרוך בכך, ידע הוא כוח וכדאי לבצע את הבדיקה בשלב מוקדם יותר כיוון שהידיעה על נשאות המוטציה מאפשרת מעכב קפדני יותר לסרטן השד שיכול להציל חיים. כך למשל נשים הנושאות את המוטציה זכאיות לבדיקות אולטרסאונד ו MRI של השד כבר בגיל 25 (בניגוד לנשים אחרות שזכאיות למעקב שד החל מגיל 50).

 

  1. נשאות מוטציה בגן BRCA לא בהכרח מובילה לסרטן- חשוב לציין שהעובדה שאישה נושאת מוטציה ב BRCA אינה מחייבת שהיא תפתח סרטן במהלך חייה. בשל המורכבות של המטען הגנטי וההשפעות הרבות של תהליכים שונים בתא על הדנ"א קשה עד בלתי אפשרי לדעת מי תפתח סרטן ומי לא. לכן, ההמלצה לבצע מעכב קפדני וניתוח מניעתי לכריתת השחלות והחצוצרות היא גורפת לכלל נשאיות מוטציות ב BRCA, כמו גם שקילת כריתת שדיים מניעתית .

 

  1. מוטציה ב BRCA לא בהכרח תעבור לצאצאים של הנשאים – המוטציה היא אמנם גנטית, אך כמו בכל תחום אחר בגנטיקה, הסיכוי שהיא אכן תעבור לצאצאים של הנושאים אותה אינה ודאית ועומדת על 50%. זוהי סיבה נוספת לביצוע הבדיקה לנשאות המוטציה לפני גיל 40 כיוון שנשים שיודעות שהן נושאות את המוטציה ונמצאות בשלבי ילודה והקמת משפחה יכולות לעבור טיפולי הפריית מבחנה , להחזיר לרחם רק את העוברים שלא נושאים את המוטציה וכך להבטיח שילדיהן לא יצטרכו להתמודד עם הקושי שבנשאות הגנטית של מוטציות BRCA.

לבסוף, אישה שמתבשרת שהיא נושאת מוטציה בגן BRCA תיאלץ להתמודד עם מגוון אתגרים בפן הפיזי והנפשי. עם זאת, יש תקווה וחשוב להדגיש שהרפואה המודרנית נותנת מענה  במגוון רחב של פתרונות עבור נשים אלו. מעבר לכך, גם עבור נשים שיאובחנו לבסוף בסרטן כתוצאה מהמוטציה בגן קיימות אפשרויות טיפול שיוכלו לשפר את איכות ואורך חייהן באופן משמעותי. כרופאה אני רואה את הקושי של המטופלות שלי ותפקידי להחזיק להן את היד לאורך כל הדרך. ההחלטה אם ומתי לבצע את הבדיקה לנשאות גנטית של מוטציות ב BRCA היא כאמור אינדיבידואלית, אך בעיני נכון שדווקא נשים צעירות שחולמות על עתידן יבצעו את הבדיקה ובמידת הצורך גם את המעקב והניתוח. חובתנו לקחת אחריות ולקבל את ההחלטות הבריאותיות הנכונות- זה בידיים שלנו.

פרופ' טליה לוי

הכותבת היא פרופ' טליה לוי, מנהלת היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית המרכז הרפואי וולפסון