חיים בסרט: 5 טעויות מביכות בסדרות בתי-חולים

סדרות הרופאים הכי מוצלחות בטלוויזיה שלכם משתדלות להיצמד למציאות הקלינית ובכל זאת נופלות לפעמים עם טעויות רפואיות. אספנו לכם את 5 המביכות שבהן, סתם כי זה תרפויטי

כשמדובר בסדרות בית-החולים האהובות עלינו אנחנו מוכנים להבליג על הרבה דברים מופרכים. אנחנו סבבה עם הכמות המופרזת של רופאים חתיכים, אין לנו בעיה שהחלוקים הלבנים נשארים צחורים לאורך כל הפרק ואנחנו לא מתלוננים על זה שאף אחד שם אף פעם לא צריך הפניה או טופס 17. אבל סצינות רפואיות שבינן לבין המציאות הרפואית אין כל קשר? עד כאן. אנחנו עושים לכם סדר ומסבירים איך זה עובד באמת.

האנטומיה של גריי

המלכה המכהנת של סדרות בתי-החולים מקפידה על ייעוץ של אנשי מקצוע כדי להימנע מטעויות רפואיות או מהתנהלות לא מציאותית של רופאים, אבל איכשהו זה ברח לה:

  [youtube tT51LDO9lo4 nolink]
הטעות:
ד"ר ביילי מטפלת בילד שהעדר מערכת חיסונית מאלץ אותו לחיות בתוך בועה (נגיד). ד"ר ביילי מעניקה לו טיפול מאוד ניסיוני שמרפא אותו (לא אמרנו כלום), רק שהיא עושה את זה למרות סירובם המפורש של הוריו. ההורים המאושרים מתרצים ולא תובעים את ד"ר ביילי או את בית-החולים, וד"ר ביילי ממשיכה בענייניה כאילו כלום.

במציאות:
חוק זכויות החולה דורש הסכמה מדעת של ההורים ועבירה עליו עלולה להביא לא רק להשעיה ושלילת רישיונו של הרופא המטפל, אלא גם להגשת כתב אישום פלילי בגין תקיפה. בקיצור, במציאות הכי אידיאלית ד"ר ביילי הייתה לכל הפחות מפוטרת.

.

האוס

הרופא האנטיפת הכי מקסים שצלע אי-פעם על המסך הקטן אולי יודע הכול על המחלות הכי עלומות בעולם, אבל לא על איך שבית-חולים רגיל מתנהל.


הטעות:
ד"ר האוס מטפל בחולה שאיש לא יודע מה יש לה, חוץ מד"ר האוס, כמובן, שכדי לאשש את אבחנתו שהיא סובל מהרעלת עובש (ברור) עושה הכול לבד, כולל MRI, גסטרוסקופיה, ביופסיה של המוח (בקטנה) ועוד לא אמרנו כלום על פריצה לביתה של החולה כדי לדגום את העובש.

במציאות:
אין רופא אחד שמכסה את כל תחומי המומחיות הרפואיים ובטח לא כזה שמבצע את כל הבדיקות, האבחון והטיפול לבדו. כל רופא הוא חלק מצוות מאוד גדול של אנשי מקצוע המסייעים לחולה, כשלכל אחד מהם יש התמחות ותחומי אחריות ספציפיים מאוד.

מרפאה פרטית

 יורשת העצר של "האנטומיה של גריי" לא החזיקה מעמד כמו הורתה, אולי כי היא הדגימה טעויות כל-כך משמעותיות שמחקרים רפואיים טרחו להתייחס אליהן:

הטעות:
כשארצ'ר, אחיה הנוירולוג והחתיך (זה החוק) של אדיסון, נופל לרצפה בהתקף פרכוסים, אדיסון, בעצמה גינקולוגית ומנתחת יילודים, מחזיקה באחיה על-מנת לעצור את התנועות הלא-רצוניות.

במציאות:
לא מונעים את תנועות הפרכוס. טיפול בהתקפי פרכוסים כמו זה שהוצג בסדרה כולל בעיקר פינוי סביבתו של החולה מחפצים מסוכנים, מיקום משטח רך תחת ראשו על-מנת שלא ייחבט והשכבתו על הצד כשפיו פונה כלפי מטה.

.

E.R

המלכה האם של סדרות הרופאים והחלוצה שסללה ל"אנטומיה של גריי" את הדרך, שגם הכירה לנו את ג'ורג' קלוני (תודה על זה) ואת ג'וליאנה מרגוליס כשעוד היו לה תלתלים:

הטעות:
לא רק ב-E.R נופלים בטעות הזו אלא כמעט בכל סצינה בטלוויזיה או בקולנוע בה מראים החייאה: מישהו מאבד הכרה, עובר כמה דקות החייאה, מקבל שוק חשמלי ומיד חוזר לחיים (לא מיד, לפעמים הוא משתעל קצת קודם ומשגר למצלמה מבט המום).

במציאות:
האמת המצערת היא שרובם של מקרי ההחייאה לא מסתיימים בטוב כמו אלו שאנחנו רואים על המסך, ושוק חשמלי לא תמיד ישיב אנשים לחיים. הסטטיסטיקה העגומה של החייאות המבוצעות בבתי-חולים מדברת על כ-10% הצלחה בלבד, אבל את זה לא מראים לנו בטלוויזיה.

.

האנטומיה של גריי

המלכה המכהנת של סדרות בתי-החולים שפתחה את הרשימה גם חותמת אותה עם אחד האירועים הכי דרמטיים בתולדותיה וגם, למה להכחיש, אחד הפרקים הנצפים והזכורים ביותר שלה:

[youtube LE-035LbvGs nolink]

הטעות:
ד"ר איזי סטיבנס חותכת את כבל קוצב הלב של דני דוקט אהובה כדי לקדם אותו ברשימת הממתינים להשתלת לב ולוודא שהוא יעמוד בראשה.

במציאות:
חבלה בקוצב הלב של פציינט לא ממש תקדם אותו ברשימת המועמדים להשתלה ויותר סביר שהיא תהרוג אותו הרבה לפני שהוא יקבל לב. בנוסף, תהליכי ההקצאה של איברים להשתלה כל כך מפוקחים ומבוקרים שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לחבל בהם בצורה כזו. שלא לדבר על המאסר וכתב האישום שהיו אמורים לבוא מיד אחרי הפעולה הזו של איזי סטיבנס, שמקץ כמה פרקים חזרה לשמש כרופאה (רק בשביל לקבל סרטן אחר כך, אבל אנחנו לא מתווכחים עם קארמה).

*** הכתבה נכתבה בשיתוף מומחי "מכבי שירותי בריאות" ***