התקף חרדה או התקף לב? יחי ההבדל הגדול

לעיתים אנשים מגיעים למיון או למרכז רפואת חירום עם חשש להתקף לב, כאשר בעצם מדובר בהתקף חרדה. חשוב מאוד להבחין בין שני המצבים שיש ביניהם שוני עצום במהות ובסיכון. אחרי שתקראו את הכתבה הבאה, גם תדעו איך לעשות את זה

אדם מחזיק את הלב

ביקור במיון הוא אף פעם לא חוויה נעימה ואין פלא שכולנו מעדיפים להימנע ממנה. עם זאת, יש מקרים שבהם אין ברירה ורק אנשי מקצוע מהתחום של רפואה דחופה יכולים לתת מענה לבעיה. בנסיבות כאלה, חשוב מאוד להכיר את המאפיינים של מחלות שונות ובעיקר לדעת לזהות את ההבדלים ביניהן.

הטעות הנפוצה גורמת לבלבול בין התקף חרדה לבין התקף לב. בפועל, יש הבדל עצום בין האירועים הללו. יתרה על כך, התקף חרדה הוא אירוע שאיתו לרוב אפשר להתמודד גם בבית – בעוד התקף לב מחייב הזמנת אמבולנס באופן מיידי.

 

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה מוגדר בתור אירוע פתאומי של פחד, תבהלה, סטרס ופאניקה. מבחינה פיזיולוגית, הוא מלווה בסימפטומים כגון לחץ בחזה, הזעת יתר, קשיי נשימה ופחד למות. כתוצאה מכך רבים טועים לחשוב שמדובר על התקף לב, בעוד בפועל זו תגובת חירום טבעית של מערכת העצבים.

התקף חרדה יכול להיות קצר או ממושך. השיא שלו אמנם מגיע תוך כמה דקות, אך הוא עלול להימשך עד מספר שעות. מעבר לכך, הוא קיים בכל גיל אך אינו מהווה סכנת חיים.

 

מהו התקף לב?

התקף לב כבר מייצג סכנת חיים לכל דבר ועניין. אם יש באזור דפיברילטור ויודעים איך להפעיל אותו, כדאי לעשות את זה כמה שיותר מוקדם ועד שמגיע האמבולנס.

מבחינה רפואית, התקף לב נקרא אוטם שריר הלב, או MI, והוא בא לידי ביטוי במצב קליני קשה שבו כלי דם ראשיים בלב סובלים מחסימה. החסימה עלולה להיות חלקית או מלאה, אך היא גורמת בכל מקרה לאי ספיקה של דם אל הלב וממנו. מבחינת גורמים, הוא מתאפיין בכאב חד ופתאומי בחזה שמלווה בקוצר נשימה, חרדה ותחושת מחנק.

 

איך יודעים באיזה התקף מדובר?

בדיקות רפואיות תקופתיות יכולות לעזור לזהות את הסיכון להתקף חרדה או להתקף לב. אם יודעים תודות לבדיקות כאלה שנמצאים בקבוצת סיכון ואז מרגישים את אחד הסימפטומים המדוברים, כנראה שעדיף להגיע לחדר מיון גם אם לא בטוחים בסיבה לכך.

באופן עקרוני, בהתקף חרדה מרגישים לחץ מעיק ומבוזר בחזה – בעוד בהתקף לב הלחץ הוא כאב חד שמקרין לפלג הגוף השמאלי העליון. כמו כן, כדאי לדעת שבהתקף לב הכאב מתגבר בעת מאמץ פיזי בעוד התקף חרדה לא אמור להיות מושפע ממנו.

לגבי גיל, התקף לב סביר יותר מגיל 50 ומעלה והתקף חרדה מתרחש גם בגילאים צעירים או אפילו אצל ילדים.

 

אדם מחזיק את הלב