הרגלים של אנשים מאושרים

אושר ושמחה זה מצב מדבק. הסתובבי עם אנשים שמחים וכיפיים שאוהבים את החיים ולא כאלה שמרחמים על עצמם, דכאוניים ומוצאים את הרע בכל דבר. האפקט של שניהם הוא כמו עישון פאסיבי – הוא ישפיע עלייך גם אם את לא המקור

כשאנחנו חושבים על אושר אנחנו לרוב חושבים על דברים שיגרמו לנו לעונג מידי, ארוחה משביעה, ספר טוב,או יום מנוחה בטן גב בחוף הים. נכון, גם עונג קטן מביא איתו ים של אושר אבל מדובר באושר זמני. מחקרים אחרונים הראו, שבשביל להיות מאושרים באמת מאושרים, עם סיפוק אמיתי מהחיים לאורך זמן, העניין עובד קצת אחרת.

במחקר אחר לדוגמא, של אוניברסיטת פנסלבניה בארה"ב, הפסיכולוג מרטין סליגמן, מיין את האנשים לפי שלוש קבוצות מבוססות על האושר שהם מחפשים וגם חווים.

הקבוצה הראשונה: החיים הנעימים

אנשים אלה מחפשים חיים נעימים ונוחים. הם טובים מאוד בלהתענג על הרגע ולהעריך אותו ומחפשים את הריגוש הרגעי.

הקבוצה השנייה: החיים המעורבים

אנשים בקבוצה זו עובדים קשה על מנת להשיג ולהגשים את התשוקות והרצונות שלהם בחיים. לפעמים הם אפילו יכולים להצטייר כחסרי התחשבות או קרים שחושבים רק על עצמם אך זו דרכם להיות מאושרים – להשיג ולהגשים את השאיפות שלהם.

הקבוצה השלישית: החיים בעלי המשמות

מדובר באנשים בעלי אמונה חזקה שיש משהו מעבר לרגעי והמוטיבציה שלהם היא לעבוד בשביל למצוא את המשמעות של החיים. רק עם משמעות עמוקה עם יוכלו להיות מאושרים. לאחר שמיין אותם לקבוצות, בדק סלינגמן את שלושת הקבוצות והגיע למסקנה שאנשים מהקבוצה של החיים הנעימים חוו מעט אושר, האנשים בקבוצה של החיים המעורבים והחיים בעלי המשמעות חוו הרבה מאוד אושר.

המסקנה המתבקשת היא שכמות האנרגיה שאנחנו משקיעים, כולל הגורם בו אנחנו משקיעים את אותה אנרגיה, הוא בעל השפעה גדולה מאוד על האושר בחיינו.

אז אם אתן רוצות להיות מאושרות, כדאי שתתחילו בעשרה צעדים קטנים אך משמעותיים:

1. אל תחכי לאושר שיבוא . צרי אותו. האנשים המאושרים ביותר הם לא האנשים הבריאים והעשירים ביותר אבל הם אלה שלא ויתרו על האושר שלהם. את אותו מאמץ שאת משקיעה בלא לאכזב אחרים ובלרצות אחרים, השקיעי בעצמך ובאושר שלך.

2. תסתובבי עם האנשים הנכונים. אושר ושמחה זה מצב מדבק. הסתובבי עם אנשים שמחים וכיפיים שאוהבים את החיים ולא כאלה שמרחמים על עצמם, דכאוניים ומוצאים את הרע בכל דבר. האפקט של שניהם הוא כמו עישון פאסיבי, הוא ישפיע עלייך גם אם את לא המקור.

3. חשוב לישון מספיק בלילה. קראת בטח בלא מעט מחקרים ששינה היא חשובה לבריאות, לאיזון הנפשי והפיסי ועכשיו גם מתווסף- לאושר. בשינה התאים מתחדשים, המח עובד על הוצאת המידע מהיום והתארגנות ליום למחרת, האנרגיות מתחדשות והלחץ יורד. תראי בעצמך איך את מרגישה אחרי לילה של שינה טובה.

4. תחיי את הרגע. את חיה בהווה ולא בעבר ולא בעתיד ולכן תהיני ממנו. זה לא אומר להתעלם ממה שקרה בעבר אבל צער, חרטה, ורגשות אשם לא יובילו אותך לשומקום וגם לא לחץ וציפייה לקראת מה שיקרה בעתיד. את לא תוכלי להיות מאושרת כאן ועכשיו אם לא תחיי כאן ועכשיו. עשי הכל להשתחרר מהכבלים של העבר ולהפסיק לצפות לעתיד בכיליון עיניים וזכרי שאת חיה את ההווה.

5. אהבי את עצמך. נכון שהחברים שלך מקסימים? ברור אחרת הם לא היו חברים שלך. ובטח אין לך בעיה להחמיא לחברות שלך ולהעריך אותן. אבל מה איתך? האם את מחמיאה לעצמך? אוהבת את עצמך באמת? קבלי את עצמך ואת מי שאת, העריכי את עצמך בהתאם. הערכה עצמית גבוהה תשפיע על הבחירות הנכונות והנבונות שלך ותתרום למדד האושר.

6.העריכי את מה שיש לך. עצרי רגע, הביטי בכל מה שיש לך בחיים האלה ופשוט אמרי תודה. קבלה אמיתית תשפר את מצב הרוח ותעזור להוריד את מפלס המתח והלחץ בחיים ואת ההרגשה של "אין לי מספיק". מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה על ידי חוקר בשם דיוויס הראה שאנשים שמעריכים את עצמם ואת מה שיש להם באופן יום יומי בריאים יותר נפשית ופיסית.

7. תעשי פעילות פיסית- כמו שינה, גם התעמלות קבועה עוזרת לשחרר הורמונים טובים, להפעיל את הגוף וכמובן תורמת לבריאות הפיסית, הנפשית ומעלה את מדד האושר בהתאם.

8. תסלחי (שזה לא אומר שאת חייבת לסלוח),  במידה ומישהו פגע בך פעם ראשונה, תני לו את האפשרות לתקן את דרכיו ותסלחי לו. בשבילך יותר מאשר בשבילו. לשחרר את הכעס ואת מה שאת מחזיקה כלפיו בפנים. במידה ופגע בך בשנית, זה כמובן הזמן לומר שלום ולא להחזיק אנשים כאלה בסביבתך. ברגע שתסלחי תהיי משוחררת יותר ואופטימית יותר בכך שאת מאפשרת לאדם מולך הזדמנות שניה, אין זה אומר שאפשר לעבוד עלייך או לפגוע בך שוב ושוב.

9. התחברי לרגשות שלך.  אל תנסי להתעלם ממה שאת מרגישה או להסתיר את הרגשות. למדי לשתף אחרים ברגשות בעיקר את עצמך וכך תורידי את רמת החרדה והלחץ ותראי שמצב הרוח משתפר פלאים. מחקר אחד שנערך אפילו הראה קשר ברור בין היכולת לקבל את הרגשות ולשתף אותן לאורך החיים. אנשים שהגיעו לגיל 100 ואף חצו אותו היו אלו שהתחברו בצורה הטובה והכנה ביותר לרגשות שלהם.

10. התרכזי במה שאת כן יכולה לשלוט בו ולשנות במקום להתעצבן על מה שלא תוכלי לשנות. רכזי את כל הכוחות שלך במה שתוכלי לשנות. העזרי באנשי מקצוע, בספרי הדרכה, שני את ההרגלים שמפריעים לך במקום רק להתלונן עליהם.

מדובר בעשר אסטרטגיות מאוד פשוטות שכל אחת יכולה לבצע בכל יום והן תעזורנה לה להרגיש טוב יותר עם עצמה ועם הסביבה, וכמובן להיות מאושרת יותר.

** הכותבת היא חן קרופניק, מנהלת יחסי ציבור