המדריך לאבות לתקופת ההיריון

בין אם זו הריון ראשון ובין אם אתם כבר הורים מנוסים, יש הרבה דברים שהאבא לעתיד יכול לעשות כדי להקל על זוגתו בהיריון ולהתכונן טוב יותר להתרחבות המשפחה

במקריות משעשעת הודיעו באותו שבוע יונית לוי ותמר איש שלום, מגישות החדשות המובילות של ישראל  שהן בהריון. לשניהן יש בני זוג מפורסמים וידועים, מה שהופך אותם ל"פוואר קאפלז" מהחזקים בישראל – יונית נשואה למגיש הטלויזיה הפופולארי עידו רוזנבלום, שהיה גם זה שהודיע ברשת על ההריון וכתב כי "3 זה ה-2 החדש". תמר איש שלום נשואה לנדב אייל, עורך חדשות החוץ של ערוץ 10.

איך נערכים להתרחבות המשפחה?

אם תשאלו גברים מה היתה נקודת המפנה בחייהם, רבים מהם ישיבו כי זה היה היום שהם הפכו להיות הורים. אין ספק שעבור גברים רבים הבשורה כי הם עומדים להפוך בעוד מספר חודשים לאבות בפעם הראשונה, השניה או השלישית, מתקבלת בהתרגשות רבה.

אך לפני הלידה, ישנם קרוב ל- 9 חודשים בהם מקובל להגיד "אנחנו בהריון". לא "אשתי בהריון", אלא "אנחנו", ולמרות שהגבר פיזית אינו בהריון אין ספק שגם הוא יוצא למסע חדש ומרתק שאמור להכין אותו להיות אב ובמקביל להיות בן זוג תומך, מבין ומכיל. אז לטובת עידו ונדב, וכל האבות שבדרך, וכמובן לטובת הנשים שלהן, להלן מדריך שימושי ויעיל:

הולכים יחד לבדיקות  (צילום: שאטרסטוק)

נסה להיות שותף, ולא מביט מהצד

לקיחת חלק פעיל בהריון של אשתך ייצר ערך מוסף חשוב ואמיתי עבור שניכם ויכול לשנות את החוויה והזכרונות של תקופה זו מקצה לקצה. זה יהיה פיספוס להעביר את התקופה המיוחדת הזאת על תקן צופה. מדובר בחוויות שחלקן יהיו חדשות עבורך, אך מצד שני גם תמצא את עצמך לא אחת מתרגש, מופתע, לומד דברים חדשים ובעיקר מרגיש שההריון מקרב ומחזק את הקשר שלך עם בת זוגך. לראות את התינוק שלך בפעם ראשונה על המוניטור אצל רופא הנשים זו חוויה שתזכור לכל החיים. כדאי לך להצטרף לביקורים אצל הגניקולוג, לבדיקות בקופת החולים, לסיור הכנה בחדר לידה ועוד.

החלטות שנוגעות להריון וללידה כדאי לקבל יחד

השתדל לא לתת לאשתך לחקור וללמוד לבד את כל מה שנוגע לטריטוריה של ההריון והלידה. כדאי שגם אתה תיקח על עצמך משימות לימוד –  יש לא מעט החלטות שצריך לקבל בהריון, וזה יהיה נפלא אם תחליט שאתה מוביל את חלק מתהליכי קבלת ההחלטות ומסייע באיסוף המידע; החל מאיזה קורס הכנה ללידה לקחת, איזה בית חולים מועדף, איזה חדר ילדים או עגלה. כל אלו החלטות שמצריכות בדיקות, השוואות של מידע ונתונים ולעיתים הן מתישות, אז למה לא לחלוק את העבודה?

זה הזמן לקרוא והרבה

קיים כיום שפע רב של מידע מקצועי זמין ונגיש שיכול לסייע בהכנה ללידה ולימוד על ההריון ומה שצפוי בו. המידע קיים בספרי הדרכה, באתרי אינטרנט, בפורומים ובפייסבוק. הקדיש זמן ללמוד ולהעשיר את הידע שלך בתחום. חשוב שתדע מה עובר על בת הזוג שלך ומה עובר על התינוק בכל אחד משבועות ההריון, תוכל גם לסייע בטיפים, בעצות מועילות ותראה כיצד ניתן להקל על האשה ככל שההריון מתקדם, ואליו מתלווים תסמינים שונים. זה גם מאד יעזור להפחית דאגות וחרדות שאולי יעלו במהלך ההריון.

אל תפחד

בין אם זו הפעם הראשונה או שאתה כבר אבא מנוסה, אולי זה מלחיץ קצת להיות נוכח בלידה, לחתל תינוק, או להתמודד עם בכי בלתי פוסק. אל תיתן לחששות לשתק אותך. להיפך, התייחס לאלו כהזדמנויות לתת לאהבות, לזוגיות ולמי שאתה לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. אין כמו בעל תומך בחדר לידה, או אבא שמרים תינוק בוכה על הידיים ומרגיע אותו. אתה תראה שאלו רגעים שיגרמו לך להרבה מאד סיפוק ואושר.

אבא לעתיד מדבר עם התינוק (צילום: שאטרסטוק)

תרום לבניית הקשר עם התינוק במהלך ההיריון

הקשר עם התינוק לא מתחיל ביום לידתו, או רק כשהוא מתחיל לדבר או ללכת. התינוק שומע אותך ולומד לזהות את הקול שלך עוד כשהוא בבטן. תוכל לדבר אלי, לשיר לו, ללטף את הבטן ולהרגיש את הבעיטות הנעימות. אלו הם גם רגעים מרגשים כזוג ואתה תראה איך מיום ליום אתה נקשר יותר ויותר לקטן שבדרך.

קבל באהבה את השינוי הצפוי בקשר שלכם

נכון שהמשפחה מתרחבת והקטן שנולד פתאום יהיה בעדיפות ראשונה. קבל זאת באהבה, ולא ממקום של תסכול או כעס, אל תיתן לזה להוביל למריבות או ויכוחים. זכור שהריון ולידה הם תקופות של הסתגלות, אך כמו כל דבר בחיים יש לדברים נטייה להיכנס ל"מסלול", ומצד שני יש משהו מאד מרגש בלהפוך מזוג למשפחה.

תמוך רגשית

ההיריון הוא תקופה של לא מעט שינויים הורמונליים שנובעים גם מהשינויים הפיזיוליגיים בגוף האשה וגם מהרגשות שמתלווים לכל התהליך: רצון שההריון יעבור בשלום והתינוק יוולד בריא, כאבים פיזיים וחוסר נוחות שגורמים לעיתים לירידה במצב רוח ותחושה לא טובה, ומחסור בשעות שינה, במיוחד בתקופה האחרונה של ההיריון, שמובילים לחוסר סבלנות לפעמים. קח אוויר, היה אתה הגורם המאזן בבית. ראה כיצד אתה יכול להקל ולעודד, ולמד מתי לקחת 2 צעדים אחורה ולתת מרחב ואוויר.

עזור כשלאשתך קשה

תחילת ההיריון וסופו הן התקופות הקשות ביותר. כשאשה חווה בחילות בוקר קשות והקאות, או מרגישה מאד כבדה ועייפה בסוף ההיריון, יש לזה גם השפעה על האנרגיות והכח שנשאר לה לטפל במטלות נוספות. אז נכון שתמיד הכרת את בת הזוג שלך כאשת חיל ש"מג'נגלת" בין כל המשימות, אבל יתכן שעכשיו היא צריכה עזרה. בדוק מה עוד אתה יכול לעשות בבית ותראה שזה יתקבל באהבה גדולה

אוכלים בריא ביחד (צילום: שאטרסטוק)

תזונה בריאה

זה הזמן האידיאלי להתחיל לאכול בריא! עזור לבת הזוג ההרה ולתינוק שבדרך לאמץ אורח חיים בריא ועל הדרך הצטרף גם אתה למאמץ. תמיד יותר מהנה וקל לעשות שינויים כאלה יחד. לנושא התזונה ואורח חיים בריא חשיבות גדולה מאד בהיריון. הקפידו שיהיה אוכל בריא בבית. הכינו ארוחות מזינות, שכוללות את כל אבות המזון. צאו יחד לצעידות משותפות, שחייה וכדומה – זה גם יאפשר לכם ליהנות מזמן איכות משותף, לייצר שיח נעים ולהרגיש שאתם בכושר לקראת הלידה הקרבה.

אינטימיות

אין כמו שמירה על אינטימיות בתקופת ההריון. זה חשוב מאד לקשר הזוגי. יחד עם זאת היה קשוב לרצונות ולהעדפות של בת הזוג. מה נוח לה ומה לא, האם היא עייפה כרגע, ואולי בכלל לא מתחשק לה. חשוב גם לזכור שאינטמיות יכולה לבוא לידי ביטוי בעוד דרכים, כגון ליטופים, עיסוי נעים בכפות הרגליים וסתם ערב נעים מתחת לכירבולית בסלון עם אוכל טוב ושיחה טובה. הקפד לפנות זמן עבור אלו – גם בהריון וגם לאחר הלידה.

מבלים יחד זמן איכות ושומרים על הבריאות (צילום: שאטרסטוק)

** הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק