מאת: נעה שהם
כשאני אומרת שאני עובדת בכלא, הרבה אנשים מרימים גבה. כאשר אני מגיעה להעביר בכלא מגן, הנחשב לבית הסוהר היחיד בישראל לחולי נפש, טיפולים בעזרת בעלי חיים, אני לא רוצה לדעת על מה אנשים 'יושבים'. בדרך כלל הסיבה לישיבה בכלא של האסיר עולה על ידו במהלך הטיפול. בתחום הטיפולי עברתי תחנות רבות, ובהן מרכז קשר של עיריית ראשון לציון – מסגרת מוגנת ומקצועית המיועדת למפגשים בין הורים לילדיהם במצבי משבר במשפחה, על רקע על פירוד, גירושין או אלימות.
תמיד הייתה לי משיכה לבעלי חיים. כשהייתי ילדה גידלתי בביתי חתולי רחוב, וכאשר משפחתי גרה בירושלים אהבתי ללכת לקייטנות בעלי חיים שנערכו בגן החיות התנ"כי. שימשתי כמדריכה בבני עקיבא, למדתי תואר ראשון במינהל עסקים ועבדתי עם נערים בסיכון באילת, ותמיד סקרן אותי לטפל בבני אדם.
לאחר שלמדתי טיפול בעזרת בעלי חיים במכללת ספיר, למדתי הדרכת הורים גם CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי העובד על המחשבות של האדם ועל התנהגותו. במהלך לימודיי האקדמיים קיבלתי חיזוק ליכולות הליווי, הטיפול והתמיכה בהן ניחנתי מאז הייתי ילדה. מזה כעשר שנים אני עוסקת בטיפול רגשי – חמש שנים כשכירה וחמש שנים כעצמאית. במרכז לטיפולים רגשיים, שהקמתי יחד עם עם ניבה בורוש, קיים מגוון רחב ומקיף של טיפולים לכל המשפחה – כולל טיפול זוגי ומשפחתי, הדרכת הורים להורים, וטיפולים רגשיים לילדים המותאמים אישית לכל מטופל.
כשהייתי בכיתה ט' עברה משפחתי למודיעין, כשבעיר החדשה היו בקושי כמה כבישים סלולים, מרכז מסחרי קטן ואינספור אתרי בנייה. המשכתי ללמוד עוד כמה שנים בירושלים עד שנפתח במודיעין בית הספר עירוני א'. חיידק העשייה והתרומה לקהילה בער בקרבי וכבר כנערה ייצגתי את בני עקיבא במועצת הנוער של מודיעין, ואף נבחרתי לייצג את העיר החדשה מודיעין במועצת הנוער המחוזית. בצבא שירתתי כמפקדת כיתת בנים וכסמלת הדרכה בזיקים. במהלך שירותי הצבאי התחלתי להרגיש שאני מתרחקת מהדת, וכשהשתחררתי נסעתי לטיול הגדול בהודו, שהתארך מארבעה חודשים לשנה. לאחר מכן התגוררתי באילת ולמדתי לתואר ראשון.
הרבה ילדים צריכים היום טיפולים רגשיים, שמסייעים להם להתפתח ולגדול בצורה טובה יותר. טיפול רגשי הוא כבר לא מילה גסה כמו פעם, והוא מקל בהרבה היבטים בחיים. פעמים רבות לא כל מה שעובד עם הילד הראשון במשפחה עובד גם עם הילד השלישי או הרביעי. זאת משום שכל ילד שונה לחלוטין מאחיו ואחיותיו, וגם אנחנו משתנים כבני אדם וכהורים. לכן לפעמים אנשים מגיעים אליי למרכז לטיפולים רגשיים לטיפול ולהדרכת הורים דווקא אחרי שנולד הילד הרביעי או החמישי.
אני מלאת סיפוק מההצלחה של הטיפול הרגשי בעבודתי עם ילדים וילדות רבים. כך למשל, ילד עם הפרעות קשב וריכוז התבקש במהלך הטיפול לבצע משימות, כל פעם לזמן ארוך יותר. זה התחיל במשימות שנמשכו חמש שניות בלבד, וזמן המשימות עלה בהדרגה עד שאותו ילד הצליח לבצע משימה שנמשכה 15 דקות ואף 20 דקות. בעקבות זאת חווה תחושה של הצלחה אותה שכפל לתחומים אחרים בחייו. במקרה אחר, ילד שסבל מחרדות ממעליות הצליח הודות לטיפול CBT לנסוע לבד במעלית. בעקבות ההתגברות על הפחד הוא הצליח להתגבר גם על דבר מפחיד יותר – הליך רפואי שהוא היה צריך לעבור וחשש ממנו רבות.
במקרה אחר ילדה בת תשע שהגיעה לטיפול בעזרת בעלי חיים, שבתחילתו פנתה בצורה אגרסיבית לבעלי החיים וכתוצאה מכך הם פחדו ממנה. פיתחתי איתה שיחה על כך שהכלבה בודדה ואין לה חברים, ולאחר מכן הילדה אמר לאמה: 'אני לא אציק יותר לחברות שלי כי אחרת הן לא ירצו לשחק איתי יותר'. וזה קרה עוד לפני שהתחלנו לדבר עליה. במקרה אחר, נער שלא התמיד במסגרות לימודיות ובמקומות עבודה, הצליח להתמיד במפגשים הטיפוליים, והודות להם חווה תחושת הצלחה והחל להקשיב למבוגרים, שלפני כן היה מזלזל בהם.
בתרבות השפע של היום מאוד קשה להורים להציב גבולות, משום שהילדים רגילים לקבל הכל. לכן פעמים רבות קל יותר לדבר עם מבוגר שהוא דמות משמעותית, כמו מטפל רגשי – ולקבל ממנו תובנות לחיים. גם ההורים צריכים לקבל הדרכת הורים או הכוונה, וכך גם הילדים – ולא רק כאלה שנחשבים לבעייתיים.
פעמים רבות במשפחות שילדיהן הגיעו לטיפול יש יותר ממטופל אחד, ולכן היה צורך בטיפולים רגשיים לבני משפחה נוספים. מכיוון שבטיפול רגשי לא מקובל להביא לטיפול משותף את כל בני המשפחה, ניתן לטפל אצלנו במקביל באחים ובאחיות, כשכל אחד מהם מקבל טיפול בנפרד עם מטפל אחר בשיטת טיפול שמתאימה לו אישית. כך למשל, ילדה עם צרכים מיוחדים תטופל בפסיכותרפיה, ואחותה שמרגישה שתשומת הלב נלקחה ממנה והיו לה בעיות רגשיות כתוצאה מכך תעבור טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).
** הכותבת, נעה שהם,היא בעלת המרכז לטיפולים רגשיים במודיעין, מטפלת בעזרת בעלי חיים וטיפול קוגניטיבי התנהגותי ומדריכת הורים