איך להתמודד עם סרטן במשפחה

כאשר אדם מתבשר כי הוא חלה בסרטן הוא ובני משפחתו יכולים לבחור להגיב לבשורה הקשה בשתי גישות בסיסיות – הגישה המחלישה ולעומתה הגישה המעצימה. יש רבים שבוחרים לשאול שאלות כמו 'למה זה קרה לי' וחייהם נצבעים בשחור

לפני 4 שנים, אבא שלי נפטר ממחלת הסרטן אחרי תקופה של כ-9 חודשים בהם חלה וטופל בבית החולים שיבא. אבא שלי היה אב למופת, חבר טוב, אדם עם לב זהב ועם המון המון חלומות. מותו, השאיר אותי עם כאב רב, אבל גם עם הרבה דרייב לברוא מציאות חדשה, להשפיע ולהגשים חלומות.

לפני כשנתיים הגעתי כמעט במקרה לארגון מופלא בשם הומניקיישן, עברתי כמה סדנאות מרתקות שהסיבה שבחרתי בהן הייתה בכלל התפתחות עסקית ומקצועית. עמדתי אז בפני הקמת סטארטאפ טכנולוגי ורציתי לשפר את יכולות התקשורת העסקית שלי.  מהסדנאות האלה יצאתי בגרסה משודרגת שלי, עם תובנות ולמידות חדשות על החיים ואיך אני מעוניינת לחיות אותם. גם היום אני מגשימה את עצמי בכל תחום, אישי ומקצועי.

ומאז, אני לעיתים תוהה, איך הייתה נראית ההתמודדות שלי כבת לחולה סרטן, אם אז, לפני כמה שנים, היו לי את הכלים שיש לי היום, את הכלים שלמדתי בשנתיים האחרונות.

אני מאמינה שכל חולה או בן משפחה שמתמודדים היום עם מחלת הסרטן, אם היו מקבלים את הכלים שיש לי היום להתמודדות עם אתגרי החיים, היו מגלים דברים חדשים עליהם כמשפחה ועל היכולת שלהם לחצות את האתגר הזה. אחרי שנתיים של מחשבות על זה, החלטתי שהגיע זמני לפעול. החלטתי שאני הולכת לפתוח את הדלת למשפחות שחוות את זה היום ולתת להם לפחות חלק מארגז הכלים הנפלא הזה.

במסגרת פורום מנהיגות צעירה של ארגון הומניקיישן בו אני פועלת בהתנדבות, עם קבוצה של 12 מנהיגים אלופים שרוצים לייצר השפעה חיובית בסביבתם, יזמתי ערב שכולו מוקדש לחולי הסרטן והמשפחות. מטרת הערב היא לשדרג את היכולות של המשפחה ושל החולה בחציית האתגרים שמציבה ההתמודדות עם המחלה ורתימת המשפחה כמערכת תמיכה מלוכדת ואיתנה, שתאפשר התמודדות אפקטיבית וקלה יותר.

שני בת של חולה סרטן

כאשר אדם מתבשר כי הוא חלה בסרטן הוא ובני משפחתו יכולים לבחור להגיב לבשורה הקשה בשתי גישות בסיסיות – הגישה המחלישה ולעומתה הגישה המעצימה. יש רבים שבוחרים או נשאבים להגיב למצב החדש על פי הגישה המחלישה ושואלים שאלות כמו 'למה זה קרה לי' וחייהם נצבעים בשחור ורחמים עצמיים ומחשבות על המוות ממלאות את יומם. במשפחות אלה ניתן לראות תהליכים מכאיבים של דיכאון, חולשה, בושה, שמירה על המחלה כסוד וגם פירוק והתנתקות מהתא המשפחתי שמקשים מאוד את ההתמודדות על המחלה הן ברמה הרגשית והן ברמה הפיזיולוגית".

לעומת זאת, לחולה ומשפחתו יש אפשרות לבחור בגישה הפוכה – בגישה המעצימה בה מתאחדת המשפחה לוקחת אחריות ומתמודדת יחד עם אתגרי המחלה, על אף הכאב. על פי גישה זו מגייסים את הסביבה והמשפחה להתאחד על מנת להתמודד ולנהל את המאבק במחלה ואף שואפים לנצח אותה תוך מציאת נקודות עוצמה בכל אחד מבני המשפחה. לא עסוקים במוות אלא בחיים כאן ועכשיו. באירוע ננסה תוך 3 שעות לתת למשפחות ולחולים כלים שיאפשרו להם לעשות את הצעד הראשון במעבר מהגישה המחלישה לגישה המעצימה.

הערב מיועד לחולי סרטן ובני משפחה ויעסוק בחציית האתגר בפניו ניצב החולה ומשפחתו על ידי  כלים שיאפשרו הגברת החוסן ובחירה בגישה חדשה ומעצימה. הומניקיישן פתחו לנו את הבית ויארחו את הערב. סער שגיב, מנחה מוכשר עם ניסיון רב שנים בתחום מיצוי הפוטנציאל האישי נרתם להעביר את הערב.

ההנחיה של הערב משלבת למידה חווייתית ועיונית, סימולציות והתנסויות באמצעות מתודות מרתקות וייחודיות.  הממד החווייתי, דרכו מועברת ההרצאה, מאפשר הפנמה מהירה ומהנה של התכנים הנלמדים והטמעה לאורך זמן. הערב יתקיים ביום שני בתאריך 3/4/17 בין השעות 19:00-22:00 בהומניקיישן, רחוב גזית 7 פתח תקווה. מזמינה את כל מי שמרגיש שזה רלוונטי עבורו. אני אהיה שם לפגוש אתכם, נתראה.

** הכותבת היא שני טולדנו, בת 30 מגבעתיים, יזמית טכנולוגית ומהנדסת שעומדת מאחורי אירוע ההעצמה והחוסן לחולי סרטן ומשפחותיהם.