בוטוקס זו לא מילה גסה: כל מה שכדאי לדעת על מניעה וטיפול בקמטי הגיל

הצערת הפנים ללא ניתוח הפכה למילה האחרונה בתחום הפלסטיקה, הבטחה ענקית לנעורי נצח ואיתה הפחד ממראה מוגזם ולא טבעי. ד"ר עומר וולף, מנתח פלסטי מסביר את כל מה שצריך לדעת על הורדת שנים ללא ניתוחים

shutterstock_661551358_bot_sec

הצערת הפנים והעלמת קמטי הגיל ללא ניתוח הוא תחום לוהט ברפואה האסתטית, שכל מי שקורא שורות אלו וודאי מכיר. כאשר החידושים בתחום משתכללים בקצב עליית הצפיות לשיר חדש של סטטיק ובן אל מחד, והפחד ממראה פלסטי ולא טבעי עולה מאידך, פנינו אל ד"ר עומר וולף, כירורג פלסטי בכיר, כדי להבין מהן המגמות השולטות בטיפולי ההזרקות והטיפולים המרפאתיים, ולאן – עור – פנינו מועדות?

"העלמת קמטי גיל ללא ניתוח אפשרית בעזרת טיפולי הזרקות מדויקות ויעילות, אשר אינם דורשים זמן התאוששות כלל. ניתן לשלב אותם בהפסקת הצהריים, כלומר בשגרת היום יום, וזה סוד קסמם". מסביר ד"ר וולף, "חומרים להזרקה מגוונים ומתאימים לצרכי המטופלת: מנגזרות שונות של חומצה היאלרונית, המשמשת למילוי קמטים, ובוטוקס, או דומיו – אשר מיועדים להחליש או לשתק שריר. ההתקדמות בתחום חומרי המילוי היא אדירה, ובהתאם פרופיל הבטיחות של המוצרים הללו התרחב".

למי תמליץ להזריק בוטוקס ולמי חומצה היאלרונית למשל?

"זה לא למי כמו לֶמה. לרוב, חומרי המילוי מטפלים יותר במרכז הפנים ובחלקם התחתון; הדגשת עצמות הלחיים והלחיים עצמן, עידון הקפלים בצדי הפה, וריכוך השקעים שבין השפה התחתונה לסנטר, או לאורך קו הלסת. עיצוב שפתיים חושניות עם חומצה היאלורונית הוא תחום שלם בפני עצמו. הבוטוקס לעומת זאת, מתמקם בחלק העליון של הפנים, במצח, בין הגבות ובצדי העיניים".

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים צעירות פונות לטיפולי הזרקות. איך אתה מסביר את זה?

"זה קשור בייחוד לעליה במודעות שבערך המניעתי שבטיפולים: הזרקות לא רק מתקנות קמטים אלא מסייעות למנוע אותם בעתיד. עור הפנים הוא משהו שדורש תחזוקה, וכאשר אנו מחדירים את החומרים הנכונים, אנו מסייעים לגוף להגיב בייצור עצמי של חומרים טובים לעור ומתניעים תהליכים של שיקום ורגנרציה. גם הבוטוקס, בנוסף על היותו חומר המשטיח קמטים, גם ממתן את הפעילות החוזרת של שריר באזור מסוים ולכן יכול להרחיק את היום שבו האלסטיות של העור תיכנע לאפקט "האקורדיון" והחריץ הקבוע יופיע. שימוש נכון בבוטוקס יכול למנוע את הקמט הפאסיבי (הקמט שכבר נחרץ בעור) ולא רק למתן את הקמט האקטיבי (שמופיע רק בעת מאמץ השריר)".

מדוע נוצר המראה המגוחך בקרב נשים מבוגרות שראו כמה מזרקי בוטוקס בחייהן?

"אובר טריטמנט בא לידי ביטוי כאשר הטיפולים המרפאתיים ניתנים במקום בו הצורך הוא בניתוח של ממש, או במקרים אחרים בהם קיימת התמכרות לשימוש יתר בהזרקות –  אצל רופא לא מנוסה ואצל מטופלת עם מוטיבציה גבוהה מדי. ואז נראה את אותן תוצאות שמייצרות מראות לא טבעיים ונותנות לטיפולים האלה שם רע".

חשבתי דווקא שזו תופעה שמייצגת נשים בעלות אמצעים, שיכולות להרשות לעצמן ומתמכרות לדבר, רואים את זה יפה בסדרה "מעושרות" למשל.

"למי שיש אמצעים ומעוניינת לתחזק את התוצאה, אני ממליץ לא לעשות טיפולים בומבסטיים בבת אחת. רופא מנוסה ומיומן יידע איך להשיג עם מעט חומר את האפקט הרצוי ולתחזק את התוצאה הטבעית והבריאה. אנסה למתן נטייה של מטופלות עם שאיפות לא ריאליות. לפעמים הפתרונות הם עקיפים, כלומר, טיפול בתהליך היווצרות הקמט ולא בקמט עצמו, כמו למשל נשים שמגיעות עם קמט קלאסי בין השפה ללחי, אפשר להרים את השומן שרוכב על הקמט במקום להזריק ולנפח את הקמט עצמו. זו השגה של תוצאה טבעית. כך גם בטיפול עם בוטוקס (טוקסין הבוטולינום) – המטרה היא לא לפגוע במימיקה הטבעית, אם המטופלת תרצה להביע רגש כלשהו, חיוך, הבעה מופתעת וכולי, התנועה הזו לא תילקח ממנה".

תמונה 2 בוטוקס

קראתי איפשהו, שלאנשים שמפוצצים בבוטוקס ולא מסוגלים להביע רגשות, יש גם השפעה ברובד הנפשי, שנוצרת איזושהי אטימות נפשית.  

"אני מכיר את המחקרים שנעשו מהכיוון החיובי יותר. הקמטים שבין הגבות, מייצרים ארשת זעופה. לעיתים זה קורה מבלי שנשים לב, אם אנחנו מתרכזים במשהו. אלה קמטים שלא חסרים לנו ביום יום וטיפול באזור הזה משיג מיתון של הקמטים האלה ומראה ותחושה יותר נינוחים ובלי פגיעה ביכולת להביע רגשות. המחקרים מראים שאנשים שמיתנו את שריר הזעף חשו שיפור במצב הרוח והקלה בדיכאון – אדגיש רק שמדובר כאן בבונוס חביב, אבל במידה וקיימת בעיה של ממש – אני ממליץ לפנות לאנשי מקצוע בתחום המתאים".

מאיזה גיל כדאי להתחיל לטפל?

"זה מאוד אינדיבידואלי, יש להתאים את מינון הטיפול לגיל ולמצב של המטופלת: לרוב בקרב נשים סביב גיל ה-30 נבצע טיפולי תחזוקה שימנעו היווצרות קמטים בעתיד, ובעשור הרביעי כל טיפולי ההזרקות הופכים להיות יותר ויותר מקובלים, היות וזה עשור בו מופיעים תהליכי הזדקנות נוספים על עור הפנים, כמו הידלדלות בנפחי השומן ובנפח הרקמה הרכה וצניחה. קיים גיל מינימום לטיפולים – לא אטפל במטופלות שגילן צעיר מ-18, אלא אם כן ישנה בעיה אסתטית יוצאת דופן – המוגדרת כמום התפתחותי".

ולכמה זמן הקסם פועל?

"באופן כללי טיפול בבוטוקס בפעמים הראשונות, מחזיק בין שלושה לארבעה חודשים. טיפול מתמיד לאורך זמן, כזה שחוזר על עצמו לפני שפגה השפעת הטיפול הקודם, מאפשר להשיג רווח משני של החלשה מתמדת של השריר לאורך זמן. בשלב מתקדם אפשר לרווח טיפולים לתקופה של כחצי שנה. ישנם מקרים שבהם הבוטוקס מחזיק כשמונה חודשים עד שנה, רק חשוב שלא לחכות שהטיפול יפוג לגמרי – לפני שאנחנו עושים את הטיפול החוזר. לגבי נושא חומרי המילוי, אני ממליץ למטופלת לפקוד את המרפאה פעם בחצי שנה כדי לבחון מה ניתן לעשות על מנת לתחזק את התוצאה. משך ההשפעה של החומצה ההיאלרונית משתנה במיקום ההזרקה, ובהשפעות חיצונית של המטופלת כמו עישון, והרגלי תזונה ושתייה וגם ממטבוליזם פנימי. משך ההשפעה נע סביב השנה בממוצע, כאשר השפתיים הם איבר שזז יותר – לכן החומר יחזיק כחצי שנה, בעוד שבעצמות הלחיים החומר יכול להחזיק גם למעלה משנתיים. גם בתחום המילוי בחומצה – בקורות אחת לחצי שנה המלוות בטיפולי תחזוקה קטנים – יחסכו מאתנו את תופעת האקורדיון של היעלמות כל הישגי הטיפולים הקודמים וצורך בטיפול גדול חוזר – מהתחלה".

shutterstock_288021344_sec

אז מה המילה האחרונה בתחום?

"ישנה מהפכה חדשה ששייכת לתקופה של השנתיים האחרונות והיא שיפור איכות העור בדמות של טיפולים שמזכירים את הרעיון שעומד מאחורי המזותרפיה – אך ברובד עמוק יותר ובעוצמה רבה יותר. מדובר בהחדרה של חומרי מילוי בצורה של זריקה בעשרות נקודות ובכמויות זעירות, שמטרתה לשקם את רובד הרוויה והלחות של העור וגם לחולל תגובת שרשרת בכל אותן נקודות שמגייסת פיברובלסטים, התאים היצרניים של העור שמעודדים ייצור של קולגן ואלסטין. ישנו שיפור במצב הקמטוטים העדינים ובאובדן הנפחים על ידי מיצוק כלל שטח פני העור בצורה דיפוזית. 'סקין בוסטר' הוא אחד השמות המסחריים המוכרים. התגובות ממטופלת הן שאין להן צורך למרוח קרם לחות, העור מפתח זוהר פנימי. מדובר בשניים-שלושה מפגשים, לאחר מכן, אני ממליץ לחזור על הפעולה פעם בחצי שנה עד שנה בהתאם לתחושת המטופלת".

מה המחירים לעונג הזה?

"טיפולים אסטטיים חייבים להיות בטוחים. המחיר נקבע לא רק על פי איכות החומרים, אלא גם לפי האבחון, המיומנות, הקשב ותשומת הלב שמושקעים בטיפול. טיפולי בוטוקס מתחילים מאלפי שקלים בודדים והלאה. המחירים של חומרי המילוי נעים בין מאות שקלים בודדים לאלפיים-שלושת אלפים שקלים למזרק. ישנן מטופלות שקנו מזרקים דרך אתר קניות סיני ופנו לקוסמטיקאיות כדי להזריק את המוצר. אני רואה בזה כשל בכמה רבדים ובעיקר בסיכון המיותר שנוטלת על עצמה מטופלת במטרה להשיג שיפור אסתטי".

מה צופן לנו העתיד בתחום?

"יש מקום לתכשירים ננו-טכנולוגיים שמנגישים את החומר, כמו פיתוח הקרם החדש שהתפרסם בשנה האחרונה בתקשורת. כיוון נוסף שהתחום הולך אליו הוא הקנייה של תכונות נוספות לחומרי המילוי שמייצרות יותר אינטראקציה עם הרקמה ולא רק החזר נפחים, אני סקרן מאוד לראות את התוצאות שלה".

***

למידע נוסף היכנסו לאתר האינטרנט או לדף הפייסבוק של ד”ר וולף

גוני לב ארי
לייט בלומרית בת 35 מתל אביב. רוב היום אני יושבת בבית מול מייקרוסופט וורד ומנסה להמציא משהו שלא היה קיים ואם אני אומרת את זה בדרך מסוימת הוא נהיה קיים