לא על הסטפר לבדו – מה חשוב לאכול לפני ואחרי אימון ספורט

מגיעים הביתה לאחר יום העבודה, מחליפים לבגדי התעמלות ועולים לאימון מהיר על הסטפר? לביצוע פעילות גופנית באופן קבוע יש חשיבות רבה, אך כאשר מנסים לשמור על אורח חיים בריא, חשוב להקפיד על התזונה לפני ואחרי האימונים. הנה כל מה שצריך לדעת על כך.

 

מה קורה לגוף שלנו באימון?

אפשר לומר על גוף האדם שהוא סוג של מכונה משוכללת. המערכות והאיברים השונים עובדים בתיאום גבוה, אך כמו כל מכונה, גם הוא זקוק לתחזוקה לאחר פעילויות מסוימות. אימון היא פעולה אינטנסיבית, שמפעילה מספר מערכות בגוף באופן מואץ.

כאשר אנו מתאמנים, שרירים מסוימים בגוף, בהתאם לסוג האימון, עוברים תהליך של פגיעה לצורך בנייה חדשה וחזקה יותר. מופעל לחץ על עצמות, גידים ורצועות נמתחים, קצב הלב עולה בצורה משמעותית ומערכת העצבים עובדת בצורה מואצת. אכילה נכונה לפני ואחרי האימון, תסייע לגוף להתאושש ולהתפתח בצורה מיטבית נטולת פציעות מיותרות.

 

מה אוכלים לפני אימון בוקר?

שגרת החיים בעולם המערבי די קבועה – קמים בבוקר, הולכים לעבודה וחוזרים בערב הביתה להמשך היום. בין המתאמנים השונים, יש כאלו שמעדיפים גם להתאמן בבוקר, קצת לפני שהיום מתחיל.

באופן כללי, מומלץ לאכול לפני אימון בוקר פחמימות פשוטות, בצורה שלא תעמיס מדי על הגוף במהלך האימון. פרוסת לחם עם דבש, בננה או שני תמרים יכולים להיות דוגמאות טובות לארוחה כזאת.

 

מה אוכלים לפני אימון ערב?

כאשר מבצעים אימון ערב, הגוף יהיה לרוב לאחר שתי ארוחות – ארוחת הבוקר וארוחת הצהריים. גם באימון הערב מומלץ לצרוך לפני האימון, כחצי שעה, פחמימות פשוטות, כמו אלו שהמלצנו עליהן לפני אימון הבוקר.

חשוב לשים לב שאימון הערב מתבצע כארבע שעות לאחר ארוחת הצהריים. ארוחת הצהריים, שהיא ארוחה "כבדה" לרוב, צריכה להיות עתירה בחלבונים, כמו מוצרי עוף, בשר וטופו, אך גם להכיל ירקות, שומנים ותוספת פחמימות. הקפדה על אכילה נכונה מספר שעות לפני אימון הערב תסייע בהתאוששות מוצלחת של הגוף מהאימון.

 

מה אוכלים אחרי אימון בוקר?

אם מטרתן של הארוחות הקטנות היא בעיקר לתת אנרגיה לגוף בעת ביצוע המאמץ הגופני, מטרתן של הארוחות לאחר האימון היא לסייע לו בהתאוששות, בניית שריר והמשך שגרת היום שלאחר מכן.

על מנת לסייע לו בכל אלו מומלץ לאכול חלבון, כדי לתמוך בבניית השריר ופחמימה, שתומכת בחלבון ומספקת אנרגיה לגוף. ניתן לצרוך חלבונים בארוחת הבוקר באמצעות מוצרי חלב עתירי חלבון, מעדנים, ביצים וטונה. עם אלו ניתן לשלב פחמימות כמו לחם לבן, פירות וגרנולה.

 

מה אוכלים אחרי אימון ערב?

מומלץ לאכול ארוחה שלמה ומלאה לאחר אימון ערב, כלומר את ארוחת הערב עצמה. חלבונים שניתנים לצריכה לאחר אימון הערב, יכולים להיות על בסיס עוף, דגים, בשר וטופו. פחמימות שאפשר לשלב עם חלבונים אלו הן בין היתר תפוחי אדמה, אורז ופסטה.

 

הקפידו על בטיחות

למרות הרצון העז שקיים בקרב מתאמנים להתמדה והשקעה, חשוב מאוד להקפיד במהלך האימונים על בטיחות תזונתית, פרט לתזונה שלפני ואחרי האימון. המידה והינכם מתאמנים אשר סובלים מתסמונת רפואית כלשהי, התייעצו עם הרופא המטפל שלכם בדבר שיגרת האימונים והתזונה שתתאים באופן ספציפי לכם.

בנוסף, חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך כל שעות היממה, אך בפרט לפני ואחרי אימון. במהלך האימונים הגוף מאבד נוזלים דרך הזעה. הרוויית הגוף במים לאורך שעות היום ובעיקר לאחר אימונים, תמנע מכם הגעה למצב של התייבשות, ותאפשר לכם לשמור על התזונה הנכונה שדיברנו עליה, לפני ואחרי האימונים.