חדשות רעות – איך מבשרים בשורות קשות?

כיצד מבשרים חדשות רעות למישהו? איך עושים עושים זאת בצןורה מקצועית ואנושית.

 

 

בשורות מרות, רבות מהן קשורות בבריאות, הן חלק מהחיים שלנו. גם אם ננסה להעביר את כל החיים שלנו בהתחמקות מהמשימה הקשה הזאת, בסופו של דבר נגיע למצב שבו נצטרך לבשר בשורה קשה למישהו או לשמוע אותה בעצמנו. זו משימה מורכבת מבחינה נפשית ומבחינה פרקטית, וצריך לדעת איך לגשת אליה בצורה נכונה. אז איך מבשרים בשורות קשות, ועל מה חשוב להקפיד כשעושים דבר עדין ורגיש כל כך? ננסה להסביר דרך המודלים המקצועיים בתחום הרפואי כמו גם בתחומים אחרים.

מהי בשורה קשה?

אם אתם חושבים על המונח בשורה קשה או בשורה מרה, סביר להניח שיש לא מעט דימויים שעולים לראש שלכם תוך מספר רגעים. רובנו נחשוב על האנשים הקרובים אלינו ועל (חס וחלילה) פטירה של מישהו מהם, והרגע שבו מעבירים לנו את החדשות האלה ומצופה מאיתנו להעביר אותן הלאה. בשורה קשה יכולה גם להיות בדיקה רפואית שמעלה תוצאות בעייתיות ומצביעה על מחלה קשה או אפילו חשוכת מרפא. בשורות מהסוג הזה, הקשורות במחלות ומוות, הן אולי הבשורות הקשות ביותר כשאנחנו צריכים לתקשר אותן הלאה, עוד יותר מהשמיעה שלהן. בשורות מרות יכולות להיות גם בתחומים שאינם רפואיים בהכרח – סביב מצב כלכלי קשה, פרידה של בני זוג ופירוק של תא משפחתי, ועוד. עכשיו, השאלה המתבקשת היא איך לבשר בשורות כאלה בצורה נכונה.

מה אומרים המקצוענים בתחום?

אנשי המקצוע בתחום מסירת הבשורות המרות הם לא רבים, ובדרך כלל מדובר באנשים שעובדים בתחומים בהם הדבר נדרש באופן קבוע, כמו למשל אונקולוגיה. המודל המוכר ביותר למסירת בשורות קשות הוא מודל SPIKES שפותח לפני כעשרים שנה, ששמו הוא למעשה ראשי תיבות של העקרונות החשובים בו – Set up, Perception, Invitation, Knowledge, Emotions, Strategy/Summery. בעברית, לפי סדר:

  • להכין את הסביבה, ליצור פרטיות, לוודא שיש לכם את כל המידע הרלוונטי, לוודא שכל מי שצריך להיות בחדר אכן נוכח בו.
  • להבין מה התפיסה של הצד השני בשיחה את המחלה/המצב שלהם.
  • לקבל הזמנה מהצד השני לבשר את הבשורה.
  • למסור כמה שיודע מידע מדויק וברור.
  • להתייחס לרגשות של הצד השני.
  • לסכם בצורה ברורה וליצור אסטרטגיה ותוכנית להמשך.

6 העקרונות הללו הוכיחו את עצמם, בעשרים השנים האחרונות, כנכונים ויעילים במסירת בשורות מרות בצורה אנושית ורגישה, ככל שהמבצע של השיחות מתורגל בביצוע שיחות מסוג זה. עם זאת, לא רק אנשי מקצוע צריכים לבשר בשורות קשות – וחשוב לדעת איך לעשות דבר כזה גם כאחד האדם.

 

לא רק גישה מקצועית – פשוט גישה אנושית

גם אם אתם לא אונקולוגים, חשוב להבין מה הגישה האנושית הנכונה למסירת בשורות מרות. לעתים קרובות, אנחנו נופלים לקלישאות במצבים כאלה, ומבצעים הקדמות ארוכות של "אנחנו צריכים לדבר" או אפילו מנסים לייפות את הסיטואציה ולהסתיר חלק מהמידע. אלה שגיאות שחשוב להימנע מהן. הקדמות ארוכות מעלות את מפלס הלחץ והחרדה אצל הצד שמקבל את המידע, ומה שנתפס כדבר החשוב ביותר אצל אנשים שמקבלים בשורות קשות הוא ישירות וכנות. זכרו שהתעלמות מבשורות קשות וניסיון לדחות את המסירה שלהן, לעולם לא תגרום להן לא להיות רלוונטיות, אלא רק תמנע ממי שצריך לקבל אותן לעשות זאת בזמן נכון.

בקיצור, גם אם אין לכם ניסיון במסירת בשורות קשות, חשוב שתזכרו שעליכם להיות כנים וישירים, לגשת לעניין ולא לדבר מסביבו, ולתת לצד השני מקום להביע את הרגשות שלו. אלה עקרונות פשוטים, שכל אחד מאיתנו יכול ליישם במצבים שנקווה שלעולם לא נצטרך ליישם.