הקשר המופלא בין בעלי חיים לטיפול

"בעלי החיים היו חלק בלתי נפרד מחיי מאז שנולדתי. במשך שנים רבות אני מלמדת לשפר את ההורות ואת חייהם של ילדים ובני נוער בעזרת מגוון שיטות טיפול באמצעות ניקוי כלובי חיות או משחקי תפקידים"

מאת ניבה בורוש

מאז שנולדתי, בעלי החיים היו חלק בלתי נפרד מחיי ומחיי משפחתי. בבית הוריי בבית-ים תמיד היו בעלי חיים: תרנגולות, ארנבונים, דגים, כלבים, חתולים ואפילו עזים. במשך שנים עסקתי בטיפול עם אוכלוסיות מגוונות כמו: מבוגרים הסובלים מבעיות נפשיות, בני נוער שסבלו מבעיות התמכרויות, בעיות נפשיות, בעיות משפחתיות, הפרעות קשב וריכוז ועוד – עם בעלי חיים ובלעדיהם.

אני דור שמיני בארץ, צאצאית למשפחת אנוסי ספרד. אחד מאבות אבותיי, אברהם סניור, נטבל לנצרות בשם אברהם קורונול בכיכר בסגוביה בספרד ובביתו פועל כיום מסדר של ישועים. תבליט של טקס ההטבלה שלו ושל בני משפחתו נמצא בספרד. בנו, הרב נחמן נתן קורנל, עזב בזמנו את ספרד אל אמסטרדם, משם מגיעה משפחתי. משפחתי עלתה לישראל כבר בשנת 1500, והתגוררה בצפת עד רעש האדמה בשנת 1837, שבעקבותיו עברה לירושלים, ליפו, לבית לחם וליריחו. יעקב ופסיה פרלשטיין, סבי וסבתי, היו המשפחה השלישית שביתה נבנה בחולות אחוזת בית, לימים העיר תל אביב, ועל שמם נקראים רחובות בבת-ים. סבי תמך במחתרות, אמי למדה להרכיב אקדח בחושך כבר בגיל 12, ודודי אריה מרימסקי היה אחד האלחוטנים בחולות חוסמסה, כיום חולון.

ניבה בורוש צילום אלבום פרטי

בעידן הטכנולוגי של היום מוקפים הילדים וההורים בהרבה מסכים. בעקבות זאת הם לא מצליחים לדחות סיפוקים, ומאוד קשה להם להתמודד עם דחיית סיפוקים. הילדים כבר לא יודעים להשתעמם, וכל הזמן מצפים שיבדרו אותם או פשוט צופים במסכים. אי דחיית הסיפוקים גורמת לילדים ולנו להיות עצבניים ולפריצת הגבולות שלנו. בעקבות זאת, הילד מקבל מהוריו כל מה שהוא רוצה, יותר קשה לו לדחות סיפוקים, וכתוצאה מכך הוא מתחצף להוריו ולמוריו.

תתפלאו, אבל ניתן לטפל בדחיית סיפוקים אצל ילדים בטיפול בעזרת בעלי חיים, הכולל ניקוי כלובי בעלי חיים המשתתפים בטיפול – גם אם הילדים אומרים שזה משעמם או מגעיל אותם. אני מלמדת את הילדים שגם אם לא קל לנו לדבר על נושא מסוים, צריכים לעשות זאת. לפעמים ילדים אומרים: "משעמם לי", למרות שהפירוש הנכון הוא: "קשה לי". כשמבררים עם הורי הילדים מגלים שהילד מעסיק את עצמו עם טאבלט, סמרטפון או מחשב.

ניבה בורוש צילום אלבום פרטי

בעידן המסכים הילדים ובני הנוער פחות יודעים לייצר תקשורת בינאישית ישירה, וההתנסות במרחב הטיפולי, הנחשב למרחב בטוח, מאפשרת להם להתאמן על כך. עבור ילד או בן נוער, המפגש עם מטפל רגשי הוא למעשה מפגש עם מבוגר, שאין מולו צורך ריצוי בהיבט האקדמי – לא מדובר במורה שלו, אין התבוננות עליו כהורה או כבן משפחה מבוגר, והמטפל כמבוגר אחראי יכול ליצור מרחב בטוח אליו מביא הילד או הנער המטופל קונפליקטים, קשיים ופחדים עליהם אפשר לדבר ולצמוח מהם.

אני נחשבת לאחת המטפלות הראשונות בישראל, שכבר בתחילת שנות ה-2000 למדו טיפול בעזרת בעלי חיים ועסקו בתחום. לימדתי טיפול בעזרת בעלי חיים והדרכת הורים במגוון מוסדות אקדמיים בישראל: מכללת לוינסקי, במכללת ספיר, עלה נגב, האוניברסיטה הפתוחה ובסמינר הקיבוצים בו שימשתי רכזת אקדמית ומדריכה של מטפלים ומטפלות רבים.

אחת ההתמחויות שלי היא בטיפול בטראומה באמצעות שיטת SEE FAR CBT"" ושיטת "CBT" המטפלות בהפרעות אצל מבוגרים, כולל טיפול בקלפי אימון ושמונה חוברות מיוחדות וספרי קריאה מיוחדים שמסייעים לילדים להתמודד עם חרדות. הדרכתי מטפלת שעבדה עם אוכלוסייה בדואית בנגב אחרי מבצע "צוק איתן", לאחר שהתברר שאוכלוסייה זו סבלה מטראומות רבות בעקבות נפילות של טילים בשטחים פתוחים המאוכלסים על ידי בדואים.

עבודה זו בהיבט של טראומה נוגעת לא רק בבדואים המתגוררים ביישובים במוכרים כמו רהט, אלא גם בפזורה הבדואית הלא חוקית. שם לא תמיד שומעים האזעקות של 'צבע אדום' ולא תמיד יש מיגוניות בשטח. העבודה המורכבת נעשתה בעיקר עם נשים וילדים על עיבוד הטראומה שחוו כשנפל פגז בשטח המאהל שלהם. מצד אחד, הם תושבי מדינת ישראל ונפגעו כתוצאה מטיל שנורה מעזה, ומצד שני יש לחלקם קשרים עם אנשים שחיים בעזה ממנה נורה הטיל. יש מורכבות נוספת הקשורה לסיוע שהם קיבלו, כאשר המבוגרים היו צריכים לתת אישור לעבודה הטיפולית שנעשתה עם ילדיהם באמצעות מטפלת דוברת ערבית.

לנשים יש עומק רגשי שקיים פחות אצל הגברים. במרכז לטיפולים רגשיים ניתן לעשות מסע פרטני של האישה אל תוך עצמה בליווי של מטפל מקצועי. זאת באמצעות קבוצה להעצמה נשית, המסייעת לנשים להתחבר ולקדם את עצמן מהנקודה בה הן נמצאות. נשים רבות סביב גילאי 40 מוצאות את עצמן תוהות לגבי המקום בו הן נמצאות בחייהן, ולעתים עם חווית פספוס ותחושה ש"לא זה מה שחשבתי שאהיה סביב גיל 40". זו מצוקה שצריכה להיות מדוברת ומעובדת על מנת שהאישה תמצא בחזרה את המרכז של עצמה ואת ייעודה בחיים.

אני מטפלת קוגניטיבית התנהגותית, מדריכת הורים בשיטת אדלר וגם בשיטת CBT, פסיכותרפיסטית ממוקדת טראומה, מנחת הורים, מטפלת בעזרת בעלי חיים, ומטפלת דיאדית – בה מטפלים בקשר בין ההורה לילד. אני בעלת תואר ראשון בחינוך ובספרות ותואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית. כיום אני מטפלת במרכז לטיפולים רגשיים במודיעין, אותו פתחתי יחד עם נעה שהם. המרכז נותן טיפול מקיף לכל המשפחה – כולל טיפול זוגי והדרכת הורים להורים וטיפולים רגשיים לילדים המותאמים אישית לכל מטופל.

בין המקרים הרבים בהם טיפלתי במשך השנים: נער שנולד למשפחה עם שני הורים נרקומנים, והחל מגיל שלוש למד לגנוב אוכל בשוק כדי לשרוד. בגיל שמונה הוא החל לעבוד כזונה ממין זכר ולספק שירותי מין לגברים. פגשתי אותו בגיל 15, ובמפגשים הטיפוליים הוא הביע את רצונו ללמוד לקרוא ולהיות מסוגל לשלוט בחייו. למרבה הצער, כשנה וחצי לאחר שהופסק הטיפול בו על ידי האפוטרופוסים שלו, הוא נמצא מת כתוצאה ממנת יתר של סמים.

** הכותבת ניבה בורוש, היא פסיכותרפיסטית פסיכו-דינמית ממוקדת טראומה, מטפלת קוגניטיבית התנהגותית ומדריכת הורים מהמרכז לטיפולים רגשיים במודיעין