10 דברים שאולי לא ידעתן על סטלה מקרטני

סטלה מקרטני, בתו של פול, נחשבת לאחת ממעצבות האופנה הפופולאריות בנות זמננו. יש לה סגנון ייחודי, היא צמחונית אדוקה (וכך גם הקולקציות שלה) וגם יהודייה. קבלו עוד כמה עובדות מעניינות

1. סטלה נינה מקרטני נולדה ב-13 ספטמבר 1971. הוריה הם סר פול מקרטני – חבר להקת הביטלס, ולינדה מקרטני  – מוזיקאית, צלמת, פעילה חברתית ואקטיביסטית במאבק למען זכויות בעלי חיים, שהלכה לעולמה בגיל 56 לאחר מאבק ממושך בסרטן השד. לינדה היתה ממוצא יהודי אשכנזי ומכאן שאנחנו יכולים "לנכס" אותה אלינו ולהגיד שמקרטני היא יהודייה.

משפחת מקרטני 9Photo-by-Daily-Express-Getty-Images

2. סטלה, ששמה ניתן לה על שם שתי הסבתות של אמה לינדה, העבירה את שנותיה הראשונות במסע מסביב לעולם עם הוריה, שהיו חברים באותה התקופה בלהקת ה-Wings, ואחיה – אחותה הבכורה הת'ר, בתה של לינדה שאומצה על ידי פול, אחותה הגדולה מארי ואחיה הקטן ג'יימס. בהמשך השתקעו בלונדון וסטלה ואחיה נשלחו ללמוד בבתי ספר ציבוריים בניסיון לספק להם חיים רגילים ככל האפשר.
בגיל 13 החלה לגלות עניין באופנה ועיצבה את הז'קט הראשון שלה. כנראה שהיותה בת להורים מפורסמים סייעה בצורה זו או אחרת, שכן, בגיל 16 היא החלה להתמחות אצל המעצב כריסטיאן לקרואה ובהמשך "ספגה תורה" אצל אדוארד סקסטון, החייט הצמוד של אביה מרחוב החייטים המפורסם סביל רואו בלונדון, שעזר לה לפתח את סגנונה הייחודי בתחום החליפות המחויטות שהפכו לחלק בלתי נפרד מעיצוביה.
בתחילת שנות ה-90 החלה ללמוד עיצוב אופנה במכללה היוקרתית לעיצוב ולאמנות "סיינט מרטינס" שבין בוגריה ניתן למנות גם את ג'ון גליאנו ואלכסנדר מקווין.

סטלה מקרטני GettyImages  Photo by John Phillips Getty Images

3. לצורך תצוגת קולקציית הגמר שלה ב-1995 נעזרה מקרטני בקשריה האישיים וגייסה את חברותיה, דוגמניות העל קייט מוס, נעמי קמפבל ויסמין לה בון, שצעדו על המסלול ללא תמורה. הוריה והדוגמנית טוויגי ישבו בשורה הראשונה כשברקע הוקרנה סצנה מתוך הסרט "חשמלית ושמה תשוקה" בכיכובו של מרלון ברנדו, ובה הוא בוכה וקורא לאהובתו "סטלה". בנוסף הושמע לאורך התצוגה גם שיר שנכתב על ידי אביה במיוחד עבורה: Stella May day.
קולקציית הגמר זכתה לביקורות נלהבות וביום שלמחרת מקרטני והקולקציה שלה התנוססו על העמודים הראשונים של הניו יורק טיימס, הדיילי טלגרף, הטיימס הבריטי, הגרדיאן ועוד. כל פריטי הקולקציה נמכרו לבוטיקים הלונדיניים Tokio ו-Browns והוצגו גם בבתי כלבו אמריקאיים גדולים דוגמת ברגדורף גודמן ונימן מרקוס.

קייט מוס וסטלה מקרטני Photo-by-Karwai-Tang-WireImage

ב-1997 מונתה מקרטני למנהלת הקריאטיבית של בית האופנה קלואה (Chloé), תפקיד אותה מילאה במשך 4 שנים. מי שכיהן לפניה בתפקיד היה קארל לגרפלד שלא ממש התרשם מהבחירה בה, ואף צוטט בהקשר הזה כשאמר: "אני כן חושב שהם צריכים לקחת "שם גדול". הם אכן לקחו שם גדול – אבל במוסיקה, לא באופנה. בואו נקווה שהיא מוכשרת כמו אביה". כמובן שזה לא הפריע למכירות של קלואה לזנק במאות אחוזים ולקריירה של מקרטני לנסוק.

סטלה מקרטני  GettyImages Photo by Pierre Vauthey Sygma Sygma via Getty Images

4. את האקטיביזם החברתי אותו ניהלה אמה, ממשיכה מקרטני לנהל עד היום. גם היא כמו אמה דוגלת בתזונה הצמחונית ובזכויות בעלי החיים ולא משתמשת בעיצוביה בעור ובפרווה. היא היתה מהראשונות להוכיח שגם ללא עורות ופרוות אפשר לייצר סטייל מושלם ושניתן לעצב גם נעליים ותיקים מעוררי השראה והתפעלות מתחליפי עור.

סטלה מקרטני Photo-by-Daniele-Venturelli-Getty-Images

5. בראיונות לאורך השנים, כשהתבקשה להתייחס לשיוך שלה, אמרה מקרטני: "אני לא צריכה להיענש בגלל הרקע שלי, אני לא מנסה לדחוף את זה לפנים. אני כן מאמינה שכמובן יש אנשים שהשפיעו על חיי, אבל אם בסופו של דבר עשיתי את מה שרציתי והאמנתי בו ולא פגעתי באנשים על הדרך – אז ידי על העליונה והצלחתי בזכות כך ולא בזכות שום דבר אחר".
מקרטני גם התייחסה בראיונות שנתנה לדרישות התובעניות של תעשיית האופנה לגבי מידות ודימוי הגוף "למזלי התעשייה לא הפכה אותי לנוירוטית לגבי המראה שלי, אולי רק מעט לגבי המשקל. אני מקווה שהבגדים שלי מייצגים את התפישה הזו".
6. לצד עבודתה התובענית וההצלחה הבינלאומית ממנה נהנית מקרטני, היא לא נגררת להתנהגויות קיצוניות כמו חלק מהקולגות שלה ומקיימת חיי משפחה רגועים וקריירה תובענית לצד בעלה התומך, המו"ל הבריטי אלסדייר וויליס, וארבעת ילדיהם (כן! 4 ילדים). באחד הראיונות שהעניקה סיפרה: "אני יוצאת לפגישות עבודה בשמונה בבוקר ומסיימת את היום בתשע בערב. זה נשמע פתטי, אבל אין לי אפילו זמן לצאת לשופינג".

סטלה מקרטני ובעלה Photo by Bertrand Rindoff Petroff/Getty Images)

7. ב-2001 פתחה מקרטני, בבעלות משותפת עם קבוצת גוצ'י (לימים (KERING), את בית אופנה העצמאי הראשון הנושא את שמה. מאז היא מפעילה ומציגה את הקולקציה שלה בעשרות חנויות מותג עצמאיות ברחבי העולם. הקולקציות שלה מופצות ביותר מ-77 מדינות, כולל בישראל (באמצעות בוטיק אמור ורשת factory54) והיא מחזיקה גם בקויי בישום וטיפוח, הלבשה תחתונה ובגדי ילדים. בנוסף, השכילה ליישר קו עם הטכנולוגיה המתקדמת והיתה בין הראשונים שהשיקו חנות מקוונת ואפליקציה ל – iPad.
8. מקרטני עיצבה ומעצבת פריטי לבוש עבור מפורסמים רבים. בין חברותיה הקרובות שלובשות את עיצוביה באופן תדיר ניתן למנות את מדונה (שגם לבשה שמלה בעיצובה בחתונתה עם גיא ריצ'י), גווינית' פלאטרו, קייט מוס, ריהאנה, ליב טיילור ועוד. היא עיצבה גם את שמלת החתונה השניה של הדוכסית מסאסקס, מייגן מרקל ויצרה לה 46 רפליקות, 23 בלבן ו-23 בשחור, שכל אחת מהן נמכרה בעבור 3,500 פאונד.
לאחרונה גם הזמרת מאיה בוסקילה התחתנה בשמלה בעיצובה.

מייגן מרקל והנסיך הארי Photo-by-Steve-Parsons-WPA-Pool-Getty-Images

9. לאורך השנים יצרה מקרטני שיתופי פעולה רבים שהפכו אותה פופולארית ונגישה למגוון רחב מאד של קהלים.
בספטמבר 2004 השיקה קו משותף ואייקוני של בגדי ספורט לנשים עם אדידס שנקרא "אדידס מאת סטלה מקרטני". שיתוף פעולה זה הפך לקבוע ומתפתח מעונה לעונה. בקו בגדי הספורט ניתן למצוא קבוצות ביגוד הפונות לפעילויות ספורטיביות שונות כריצה, יוגה, שחייה וגם סנובורד. בספטמבר 2010 מונתה מקרטני על ידי אדידס למנהלת הקריאטיבית של הקבוצה האולימפית של בריטניה לאולימפיאדת 2012.
בנובמבר 2005 עיצבה ליין של בגדים ואביזרים עבור H&M, המלאי של ליין זה אזל בזמן שיא ביום השקתו. בשנים הבאות יצרה קולקציה במהדורה מוגבלת לרשת טארגט באוסטרליה, עיצבה תיקים עבור המותג  LeSportsac, עיצבה קולקציית בגדי ילדים עבור GAP ושיתפה פעולה עם  וולט דיסני להם עיצבה מהדורה מוגבלת של תכשיטים בהשראת הסרט אליס בארץ הפלאות.

אדידס סטלה מקרטני Photo by Chris Weeks/Getty Images for Stella McCartney )

10. באתר האינטרנט שלה מפרטת מקרטני את האג'נדות החברתיות השונות בהן היא תומכת ובתוך כך אג'נדת הקיימות (sustainability) שבמובנה הרחב היא היכולת להמשיך לקיים תהליך או מצב לאורך זמן.
"אנחנו סוכני שינוי! ולכן האתגר שלנו הוא לא למתוח את הגבולות אלא להתמיד לעצב ולייצר מוצרים באופן שמתאים לעולם בו אנו חיים כיום ובעתידו: יפה ובר קיימא. ללא פשרות. כל החלטה שאנו מקבלים היום על עיצוב וייצור בעולם האופנה, היא סמן דרך למחויבות שלנו לאיך יראה העולם בעתיד. החל מכך שלא להשתמש בעור או בפרווה ובמקומם להשתמש בחומרים חלופיים חדשים וחלוציים, וכלה בשימוש בטכנולוגיות חדישות ופורצות דרך. באחריותנו לשמור על מחזוריות בשימוש בחומרים, על הגנה על יערות עתיקים מסכנת הכחדה ומדידת ההשפעה שלנו על כך באמצעות כלים פורצי דרך".

סטלה מקרטני Photo by Pascal Le Segretain Getty Images)

פייסבוק סלונה אופנה באנר