יא נותנת

איך הצליחו להפוך את ״לתת״ למילה גסה ופחותת ערך? על חינוך, ערכים וביזנס, וגם טיפ לעסקים קטנים

חשבתי לעצמי איך זה שאנחנו כל כך משתדלים ללמד את הילדים שלנו לתת, לחלוק ולשתף, ודווקא כשאנחנו גדלים אנחנו נהיים חשדנים כאלה, שכל מי ששואל שאלה נדמה לנו כזומם לגנוב את הרעיון המדהים שהבריק לנו, וכל מי שמבקש עצה נחשד מיידית בנצלנות פושעת? מה נסגר איתנו? לא לימדו אותנו בבית ספר שלתת זה לקבל?

חינוך ׳לתת זה לקבל׳

מהבנות שלי למדתי ש׳נתינה׳ היא ערך החודש במערכת החינוך.

׳זה יפה׳, חשבתי לעצמי, ׳ומה מלמדים על נתינה?׳

׳בהפסקה הפעילה, למשל, היינו צריכים לזחול מתחת לספסל, ואז הילדים מכיתה ה׳ נתנו לנו סוכריה׳ ענתה לי מס.3.

׳ואיך זה קשור לנתינה?׳ הקשיתי,

׳כי הם נתנו לנו סוכרייה בלי שהיינו צריכים לעשות משהו קשה, ובלי שאנחנו נתנו להם משהו בחזרה׳ ענתה בתמימות.

׳פשוט׳ הרהרתי לעצמי. ׳פשוט ופשטני׳.

׳אה! וגם סיפרו לנו את העץ הנדיב בכיתה.׳ הצילה מלאכיתי את כבוד המערכת.

נו, שוין

ערכים – ׳מי נתן לך רשיון?!׳

כולנו חונכנו על ברכי הנתינה, שבהגדרתה היא בלתי תלויה – לא בהחזר, לא בתוצאה, לא בתחרות, בשום דבר בעצם, אבל בחיים האמיתיים היא דווקא כן קצת תלויה. ומתייבשת ונופלת.

נתחיל בכך שהשורש מורכב מדי עבור רבים מדוברי השפה, ונקבל בליל של: נתנתי, נותת, לתנת ושאר ירקות.

נמשיך בביטויים איומים ששגורים בשפה כמו ׳מי נתן לך רשיון?!,׳ ׳יאללה, תן לו׳ והגרוע מכל טיפולי השורש ׳יא נותנת׳.
ובשקלול של אלה נקבל את ׳למה שמישהו יתן לכם משהו בכלל ?!׳

אבל אם אתם נמנים על אלה שיודעים להגות את זה כמו שצריך, סביר שאתם גם יודעים לבצע. אל תתנו לאחרים לבלבל אתכם.

קידום עסקים קטנים ״נתתי לה חיי״

פעם, כמעצבת, השתגעתי מלקוחות שלא הבינו למה הם צריכים לשלם אם ׳זה רק חידוש לוגו׳, או ׳טיפונת להקטין׳. וגם היום זה לגמרי מוציא מהדעת שלאנשים נדמה שהם חושבים על משהו ו..הופ הוא קורה מאליו, כאילו אף אחד לא עובד בשביל זה.
אז אני מבהירה מראש שאין לי שום כוונה ללמד אפ׳חד למכור את עצמו בחינם. Ever.
אבל לתת?
לתת זה דבר אחר לגמרי.

במיוחד בעסקים קטנים קשה למתוח את הגבול בין נתינה לבין מכירה בחינם.
ההזדהות שלנו עם העסק שלנו כל כך גדולה, ואנחנו רוצים לקוחות, אבל אף אחד לא רוצה למסור את חייו ללקוח, ומכאן נוצרת לעתים תחושת שדה קרב במקום נקודת מפגש.

תן. זכות. קדימה

גבול זה כל הסיפורלמכור מוצר/ שירות בחינם או בהפסד זו טעות, אבל בניגוד לתפיסה הרווחת מדי, אתם לא תאבדו לקוח אם תחשפו טיפ מקצועי, לא תפסידו אם תחלקו עם קולגה מניסיונכם ולא תיתפסו כ״פראיירים מובטלים״ אם תגיעו לפגישה נוספת. להיפך, למעשה הכלי הכי טוב שיש לעסקים קטנים עובד על עקרון ׳יתנו, יקבלו׳.

ככל שאנחנו יותר נדיבים כלפי הסובבים אותנו ומשתפים בידע, דעות, רעיונות ועצות – כך נקבל את אמונם והתעניינותם ונגרום להם לרצות אותנו בקרבתם.

דוגמאות?
אני רגילה לתגובות משתאות בסגנון ״איך יש לך את הזמן לזה?״, בין אם מלקוחה לעתיד שהקדשתי לה חצי שעה לייעוץ טלפוני, מלקוחה שהצטרפתי אליה לפגישה שהלחיצה אותה או ממישהי שעובדת איתי והיתה צריכה קצת הכוונה כדי להוציא מוצר טוב יותר.

אז כן, אני נותנת!
זו לא מילה גסה
.
כל עוד יש לי איך הכניס את זה בלו״ז אני משתפת חלקים מהזמן והידע שלי- במידה ובמודע.
גם כשזה לא לשם תגמול ישיר, זה עושה לי טוב.


תחשבו מהו הדבר הזה שאתם יכולים לתת מבלי שייגמר
?
מה יש לכם שתוכלו לחלוק
, ולא תישארו בחסר?

בדוק – לכל עסק יש דבר כזה.
תיקון
: בדוק – לכל אדם יש דבר כזה.

תנסו.
זה פשוט, וזה יחזור אליכם בטוב.

עוד טיפים לעסקים קטנים ועצמאיים? הקליקו כאן, היכנסו לבלוג שלי ועקבו אחרי
מכירים מישהי שגורמת לכם להתפעל מ׳איך שהיא עושה את זה׳?!
חברו בינינו. גם אני רוצה לדעת ׳איך היא עושה את זה׳ ולספר על זה לכל מי שרק רוצה לקרוא.
לפייסבוק שלי
פייסבוק עצמאי בשטח