הקשר בין מזונות לתפקוד מוחי

"המוח שלנו הוא אחד האברים החשובים בגופינו ובדרך כלל אנחנו פחות מתייחסים אליו עד שמגיע שלב שבו מתחילים לשכוח דברים". רומי חוכמה, אירידולוגית ונטורופתית, מפרטת מה מומלץ לאכול בשביל המוח

המוח שלנו הוא אחד האברים החשובים בגופינו ובדרך כלל אנחנו פחות מתייחסים אליו עד שמגיע שלב שבו מתחילים לשכוח דברים כמו איפה החניתי את המכונית? איפה הנחתי את המפתחות או איך קוראים לשכנה? זה לא אומר שהאלצהיימר בדרך. בדרך כלל הסיבות לבעיות זיכרון קשורות לאורח חיים לא נכון, מחקר אחרון שפורסם במגזין 'נוירולוגי' מגלה קשר בן השמנת יתר לבין ירידה בפעילות הקוגניטיבית של המוח עודפי שומן בגוף מגבירים את הסכנה לחלות במחלות שונות כמו מחלות לב, כלי דם וסוכרת, שפוגעות בהעברת חומרים חיוניים למוח. לכן חשוב לשמור על המשקל ולתת דגש על מזון מלא, דל בפחמימות פשוטות ועשיר בנוגדי חמצון. ישנם מזונות רבים המוגדרים כטובים למוח שהוכחו את עצמם. במאמר זה אתן דגש על מספר מזונות עיקריים שמחזקים את תפקוד המוח.

מים

 הרבה אנשים נמצאים במצב של צמא ולא חשים צמא והם מפתחים סימפטומים גופניים כמו עייפות, בלבול, כאבי ראש שגורמים לירידה בריכוז, וירידה בזיכרון לטווח קצר. בנוסף המים הם בסיסיים ומנטרלים דלקות. חשוב לשתות לפחות עשר כוסות מים ביום, גם חליטות צמחים יכולים להיכלל כמים. אפשר להוסיף למים פלחי לימון ונענע כדי לעודד את השתיה.

כורכום

כורכומין הוא חומר פעיל בכורכום ומשמש כיום נושא למחקרים מדעיים, במיוחד בקשר למוח והתגלתה יכולתו להגביר את BDNF שנמצא באזור הקורטקס ובהיפוקמפוס. אלו אזורים שאחראים על זיכרון ולמידה. זהו שורש עתיק אשר תכונות הריפוי שלו שומשו לאורך ההיסטוריה. הודות לכורכומין, תרכובת כימית הנמצאת בכורכום, הוא אחד התבלינים האנטי דלקתיים החזקים ביותר (הטבעיים). כורכום גם מסייע להגביר את רמות נוגדי החמצון ושמירה על המערכת החיסונית, תוך שיפור צריכת החמצן של המוח. BDNF מעניק לתאי המוח אפשרות להתמודדות עם שינויים או התאקלמות בסביבה חדשה.

סלמון פראי

חומצת שומן אומגה 3 DHA שמהווה למעלה מ- 90 אחוז משומני המוח,  הוא רכיב הכרחי בפעולת תאי העצב והיא אחת מחומצות השומן שמגנות על המוח. הגוף שלנו אינו מייצר כמות מספיקה לכן צריך מקור חיצוני. שמן DHA נמצא בדגים שומניים כמו בסלמון, אנשובי, בורי, מקרל, כבד בקלה ובאצות. סלמון שגדל בבריכות דגים אינו מכיל חומצות שומן בריאות כמו הסלמון הפראי. מומלץ לאכול 3 פעמים בשבוע דג.

ירקות

נוגדי חמצון מסייעים לשלוט בהשתוללותם של רדיקלים חופשיים והמוח מייצר כמויות אדירות של רדיקלים חופשיים. נוגדי חמצון נמצאים בעלים ירוקים וחסות, תרד, ברוקולי, כרוב ניצנים, קייל ,סלרי, שומר, בצל, כרוב, פלפלים, מלפפונים, כרוב סיני, צנון וצנונית, קולורבי, פטרוזיליה ועוד. יש לאכול 1 ק"ג ירקות ביום.

אוכל למחשבה (צילום: shutterstock_ TijanaM)

פירות יער

עשירים בנוגדי חמצון הכוללים ויטמין C וויטמין K.  מפירות היער, האוכמניות במיוחד עשירות בחומצה גלית שמגינה על המוח מניוון.

שומנים איכותיים

אכילת שומנים חד בלתי רווים כמו אבוקדו, שמן זית, אגוזי מלך, שקדים מסייעים בשמירה על תפקוד המוח על ידי  הורדת רמות הכולסטרול המחומצן שפוגע במוח ויכול לגרום למחלות מוח כמו דמנציה או אלצהיימר.

פולי סויה ושעועית לבנה

פוספטידיל סרין חומר שומני שמעלה את כמות הקולטנים על מעטפת התא ומעודד ייצור של מוליכים עצביים כמו דופמין וסרטונן ובכך מעודד את התקשורת הבן תאית. נערכו מאות מחקרים המראים את השפעתו המיטבית על הפעילות המוחית כולל זיכרון, ריכוז, וחשיבה. גוף האדם מייצר פוספוטידיל סרין באופן עצמאי, אך עם העלייה בגיל הייצור שלו מופחת ואת רוב החומר הגוף מקבל מהמזון. פוספטידיל סרין כאמור מצוי באופן טבעי בשעועית לבנה ופולי סויה וגם בדגים, במיוחד במקרל וטונה כחולה. מומלץ לאכול מהם לפחות 3 פעמים בשבוע.

ביצה קשה, שקדים, פיסטוק קשיו וכרוב ניצנים

 כולין הוא רכיב מזון שחשוב לתפקוד מערכת העצבים משום שהוא חומר מוצא לאצטילכולין (Acetylcholine) אשר לו תפקידים רבים הקשורים לזיכרון וללמידה. כולין מופק בכמויות קטנות על ידי הכבד והשאר מסופק מהמזון שאנו אוכלים. מומלץ לאכול כל יום אחד מהמזונות או בשילוב.

אתר של רומי חוכמה:

www.hochma.co.il

והפורום:

https://www.hochma.co.il/%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%9d/

** הכותבת, רומי חוכמה, היא אירידולוגית ונטורופתית ומחברת הספר "כטוב בעיניכם"

רומי חוכמה
רומי חוכמה הינה אירידולוגית, נטורופתית ומאמנת לאורח חיים בריא. מייסדת שיטת טיפול על שמה המשלבת בין אבחון אירידולוגי וטיפול נטורופתי טבעי, הכולל תזונה והתאמה אישית של תמציות צמחי מרפא.רומי בוגרת 6 שנות לימוד אירידולוגיה (אבחון דרך קשתית העין), נטורופתיה וצמחי מרפא. עוסקת בתחום מאז שנת 2000.במסגרת השיטה הייחודית אותה פיתחה מאבחנת ומטפלת רומי בבעיות בריאותיות שונות - החל מבעיות מטבוליות ועד מחלות אוטואימוניות. דרך הקשתית היא מאבחנת את מצב הגוף והנפש והשפעתם זה על זה, והטיפול נעשה באמצעות התאמה אינדיבידואלית של צמחי מרפא ותזונה, תוך התחשבות באבחון האירידיולוגי, בתרופות שהוא לוקח ובבדיקות דם. תפקיד צמחי המרפא הוא להעצים את כוח הריפוי של הגוף והנפש ולזרז את תהליך הניקוי, הריפוי ושיקום הגוף. התאמה של הצמחים הרלוונטיים, מגדילה את סיכויי ההחלמה ומקטינה למינימום את הסיכון לתופעות לוואי.בנוסף מנהלת רומי סדנאות שונות בשיטה זו, ביניהן: סדנאות הרזיה וניקוי רעלים, הכנת הגוף להריון, בישול בריא, בישול טבעוני, בישול דל סוכר, בישול בעל אינדקס גליקמי נמוך, בישול דל חומציות ובישול דל גלוטן. כמו כן, מרצה ומלמדת אירידולוגיה במכללות שונות, ומעבירה כנסים והרצאות בנושא.למקצוע הגיעה רומי כאשר קרובת משפחתה, מדרגה ראשונה חלתה בסרטן השחלות והרופאים נתנו לה כשנה לחיות. באחד הביקורים שלה בבית חולים שמעה את הרופא ממליץ לקרובת משפחתה לאכול שוקולדים ובשר בקר. "ברגע ששמעתי את זה חשכו עיני והבנתי שאני צריכה להציל את קרובת המשפחה שלי", היא מספרת. "כבר ידעתי שסוכר מזין את הסרטן ובשר מכיל כל כך הרבה רעלים שהגוף שלה לא יוכל להתמודד איתם. לקחתי את המושכות לידיים ועברתי איתה תהליך ריפוי טבעי בשיטת אן ויגמור וכמובן טיפול רגשי. היא יצאה מהמחלה ובריאה כבר מאז 1996".מהי אירידולוגיה? אירידולוגיה היא שיטת אבחון דרך קשתית העין, הקיימת אלפי שנים וידועה עוד מתקופת האיסיים. לכל אדם מבנה גנטי משלו ובעיות הייחודיות לו, והעיניים הן למעשה הפתח החיצוני של המוח המשמשות כמפה קטנה של הגוף שלנו, בה משתקפים כל אברי הגוף. כל שינוי בריאותי או נפשי נותן את אותותיו בעין, עוד לפני התוצאה בבדיקת הדם. הצבע ומרקם של קשתית העין מייצג את התכונות התורשתיות: החולשות הנרכשות והמולדות, השינויים ההורמונליים, מידת העומס הרעלי בגוף (המקומי והכללי), אלרגיות ועוד ומשקף את אורח החיים, בעיקר דרך התזונה. האירידולוגיה מפנה אותנו לעידן החדש בהתאמת תזונה – תזונה גנטית, התאמת טיפול תזונתי אישי שבו ניתן לנתח את השפעת המזון, בהתאם לגנום המבדיל אדם אחד ממשנהו. דרך האבחון ניתן לראות איזה סוג מזון אינו מתעכל טוב ומה גורם לאלרגיה ולכאבי ראש.רומי חוכמה, רעננה טל': 09-7745305, 052-8781537 מייל: rhochma@gmail.com אתר: www.hochma.co.il