bet-ka, עיצוב קלאסי אירופאי.

בטי אלדד, רקדנית בלט ודוגמנית לשעבר, פתחה את bet-ka, סטודיו עצמאי לאופנה, לפני מספר שנים ועד מהרה הטביעה את חותמה בעיצוביה החדשניים. היא למדה עיצוב אופנה ב'שנקר' וצורפות ב'בצלאל' ושואבת השראה מדיסיפלינות כגון אומנות הציור, הפיסול וארכיטקטורה גותית ומודרנית. bet-ka נבחרה על ידי At Fashion Magazine כמעצבת המבטיחה לשנת 2009, השתתפה בשבוע האופנה בלוס אנג'לס בשנת 2010, ומיוצגת ונמכרת בחנויות יוקרה ובוטיקים בחו"ל. משתתפת בשבוע האופנה הישראלי. נפגשנו בסטודיו שלה בתל אביב על כוס קפה ושוקולד משובח.

a בטי וסקוטי
 

נפגשתי עם בטי אלדד בסטודיו שלה בביתה בתל אביב ברחוב שקט וכפרי שהוא כמו אי ירוק בסביבה אורבנית סואנת. התקבלתי בחום ובחיוכים על ידי אישה יפהפייה וכלב אנרגטי ומתלהב העונה לשם 'סקוטי'.

מי את בטי אלדד?

מעצבת אופנה, רקדנית בלט ודוגמנית לשעבר. ילידת ישראל למשפחה גדולה ממוצא מרוקני, לובי ואיטלקי. שורשיה התרבותיים שחקו תפקיד גדול בהתפתחותה כמעצבת. כסטודנטית הן ב'שנקר' והן ב'בצלאל' וחייה כאומנית ורקדנית בלט קלאסי השפיעו רבות על אישיותה כמעצבת במיוחד בצורות האלגנטיות, המוארכות והתנועתיות שתורגמו לגוף עבודתה המעניקה הזדמנות לנשים דרך הבעה עצמית ויצירתיות.

היא נולדה לפני 37 שנה בארץ למוניקה, גננת ואשת מלאכות יד ולניסים, מסגר בזמנו ומסעדן בהווה. השפעה חזקה על חייה ופועלה הייתה לסבתה שהייתה לה כאימא שנייה, אתה גרה בתקופות מסוימות בבני ברק. סבתה המסורתית ובני ברק בכלל, השפיעו עליה רבות כמעצבת.

האב מסורתי, האם לא והסבתא מבני ברק, אבן שואבת לכל המשפחה. בטי מעידה ש'התנחלה' אצלה הרבה והיא מעלה בעיניים נוצצות ובערגה זיכרונות על החינוך של סבתה; הבית נצץ, הבריק וריחני. הצבעים היו יפים ומאתגרים, הסבתא ידעה לשחק עם פלטות של צבעים, שם פיתחה אהבה לטקסטיל ודבק בה זיכרון מתוק של ריחות הטקסטיל והרקמות יפות. גם סבתא-רבה חייה באותו בית והייתה אובססיבית לבדים, נוסעת לחנויות לאביזרים נדירים, הזמינה תופרות הביתה שהיו תופרות רק לה.

c

מגיל שלוש וחצי עד גיל עשרים, הסטודיו לבלט קלאסי של מרים קופמן היווה בית שני עבורה בו ספגה הן משמעת והן נשמה. זה הקשר המיוחד הראשון שגיליתי בנינו, שכן בתי רוקדת מקצועית אצל מרים מזה שמונה שנים וגם עבורה המקום מהווה בית שני.

 בגיל 16 הגיעה לדוגמנות כבלרינה זקופה לעולם שונה אך המעניק את היכולת להתפרנס. הדוגמנות אפשרה לבטי להגיע למקומות שלא הכירה: עצמאות, טיולים בעולם ללא הפסקה, קשרים. היום היא מודה על הקשר לאנשים מתוך עולם האופנה.

בטי דגמנה יותר מעשר שנים, בעקר לטלוויזיה ולפרסומות ובאותו רגע של השיחה קפצתי מהתרגשות ותדהמה. כמנהלת הפרסום והיח"צ של "נגב קרמיקה" במשך 11 שנה ואמונה על אסטרטגית הפרסום של החברה, זיהיתי את השחקנית של "אם יש לך נגב", הסרטון המיתולוגי שנעשה בטרם זמני לפני כעשרים שנה כשבטי אז בת 16, עולה מן האמבט ופסי הלוגו בוקעים ופורצים מהחלון לצלילי השיר הנודע. קשר מיוחד שני בנינו. לאור כך אני מרימה כוסית עם הקפה הטעים וטועמת מהשוקולד הנפלא שהגישה לי לצדו. אחת הפרסומות הידועות של בטי הייתה לג'אמפ, רוקדת בסגנון פלאשדאנס שצולם בבניין הבלט המלכותי של צ'כיה.

תחילת הדרך המקצועית

9 10

בטי עברה מהר לעבודה עצמאית תוך רצון ודחפים חזקים פנימיים להתחיל לעבוד וללכת לפרקטיקה. היום היא שוקלת לשוב ל'בצלאל' ולהרחיב היריעה בתחומי התאוריה וההיסטוריה. היא המשיכה ללמוד גם באופן פרטי עם חלק מהמורים. בהמשך גייסה משקיע וכך החלה לעבוד בשנת  2008. "מזל של מתחילים", היא מכנה את זה. בשנת 2009 נבחרה כ"מעצבת המבטיחה לנשים", פרס כבוד של עיתון "מעריב" ומגזין "את".

בטי ידעה שהיא רוצה לתכנן דברים. אהבה מילדות לשרטט ולרשום דברים, די באובססיביות ושקלה ללמוד אדריכלות פנים, עיצוב תעשייתי, אמנות חזותית, אנימציה אך הבינה שרוצה לעצב דברים ברי שימוש ולהתמקד בסביבת גוף האדם בקנה מידה קטן. ריגש אותה לעצב מוצרים ברי שימוש סביב גוף האדם. לשלוט בשטח קטן של עשייה לעומת עיצוב רהוט או בתים. דווקא בגלל שנותיה כדוגמנית, אופנה היה תחום שהתייחסה אליו בחשדנות.

d

bet-ka?

זה הכינוי שלה, היא אוהבת את הצליל הרוסי. גם אני אוהבת אותו.

הסטודיו

בשנת 2008 טבעה betka  את רישומה באופנה עכשווית בעיצוב קולקציה ייחודית וחדשנית.

16a

קולקציית קיץ 2008
 

בשנים 2008-2011 עיצבה, ייצרה והפיצה לחנויות בארץ כגון רזילי קום איל פו ושלל חנויות מעצבים בתל אביב. היא התבגרה, התפתחה וגדלה לאשת מקצוע המאמינה באחריות, עמידה בזמנים ואשת מקצוע שהעצמאות חשובה לה. לו הייתה חוזרת בזמן, יתכן שהייתה מתחילה לעבוד כשוליה אצל מעצב ידוע. ההתפתחות המקצועית אצלה היה יותר בסגנון גרילה כנגד כל הסיכויים. עם הזמן למדה לנהל תקציב ולוח זמנים וכו' והכל בשטח, תוך כדי עבודה. בתקופה הזו השתתפה בשבוע האופנה של לוס אנג'לס עם משלחת של קבוצת מעצבים ישראלים.

מעצבים שהשפיעו  

מדלן ויונט, מאדם גרס, קוקו שאנל, כריסטובל בלאנסיאגה, טרי מוגלר, אלזה שיאפרלי , delpozo. ואומנים כסלבדור דאלי.

מטמורפוזה ולידה מחדש

12 13Livid Magazine
 

בשנים 2012-3 מתחיל לחול שינוי. העבודה בארץ כבר לא מרגשת, חשה עמידה במקום, חוסר התמיכה המקומית ועבודה מול חנויות בקונסיגנציה שאינה מכובדת שחקה אותה. היא הפסיקה את המכירות, לא ייצרה ולא הפיצה בארץ והחלה מסע גילוי מקצועי בפריז ובאיטליה לשם נסעה להמון תערוכות מקצועיות שדרכן נפתח בפניה אפיק חדש והיכרות מקרוב עם עולם האופנה האירופאי. בטי הכירה מעצבות טקסטיל, עשתה הרבה נט וורקינג סביב נושא המכירות. המשיכה לחיות בישראל אך החלה לשהות פרקי זמן נרחבים בפריז במסגרת העבודה.
עבורה זה היה מעין 'לונה פארק'. באיטליה פגשה את מנהל ייצור של דמיר דומה וקיבלה סיור במפעל של ז'יבנשי ועוד וסיירה במפעלים בפולין. בפולין, במפעל משפחתי שעבר בירושה והיום מנוהל על ידי הנכד, הקימה מערך יצור מיוחד עבורה. מבחינה מנטלית, היא מעידה, הם לא מערביים. מוסר העבודה גבוה ונותן איכות גבוהה מול מחיר נגיש בשונה מאיטליה שהמחירים בה גבוהים הרבה יותר.
היא החלה לבנות קולקציה חדשה ושונה. לפני כן הסגנון היה אורבני יפני, רפוי, עם תנועה. לא ריגש אותה יותר לעצב "כמו כולם" ונשאבה לחזור למקום הקלאסי, האירופאי. לעיצוב בו המבנה שונה ומוקפד יותר, הטקסטיל יוקרתי אירופאי, השימוש בחומרים כקשמיר, משי, חומרים אצילים.
הקהל שלה עולה כיתה. היא מכוונת יותר לנשים. גם חולצה בסיסית מטקסטיל איכותי ותפורה היטב יכולה לשדר יוקרה. התפירה שלה מבוטנת ומחויטת ושמה דגש על מידות נכונות, גימור מושלם ופרופורציות. שנתיים פסק זמן של מכירות ופרנסה, התארגנות ולימוד מחדש הובילו למטמורפוזה.
2a 3a 5a

סתיו/חורף 2015/2016

הפילוסופיה מאחורי המותג

bet-ka מתמקדת בצורה ובגזרה ושואבת השראתה מדיסיפלינות של האומנות היפה, פיסול, ארכיטקטורה גותית ועכשווית. מחול מודרני ובלט קלאסי באים לידי ביטוי ומאוד מורגשים בזהות החזותית של המותג.

שאיפות וחלומות

היא בודקת אפשרות לפתיחת חנות בארץ ומעצבת עבור לקוחות פרטיים כמו רונית אלקבץ לשטיח האדום וגם ליום יום. בן זוגה לשעבר אמנון רכטר האדריכל, בנה של חנה מרון, עזר לה מאוד בשינוי בלילות של עבודה מטורפת ועד היום חבר טוב ותומך. כלבם המשותף "סקוטי", הותיר את חותמו עלי תרתי משמע. כיום היא לא מחזיקה עובדות סטודיו ומשתמשת במיקור חוץ, בעובדים מעולים המייצרים עבורה דרך קבע. היא מעידה שעשרים אחוז מהזמן מוקדש ליצירה וכל השאר לעבודה הקשה התומכת בה.

קולקציית "טיש הקטן" Little Tish, סתיו חורף 2015/16

ההשראה הראשונית לקולקציה נובעת ממאמר שנפל לידה על קולנוע בימיו הראשונים והופעות חיות על הבמה בתקופה האדוארדית והשחקן הגברי בקומדיה טיש הקטן. טיש הקטן היה איש קטן מידות, גמד מעוות וקומיקאי ורקדן אנגלי בסיומה של המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20.
4a 7a 8a

סתיו/חורף 2015/2016
 

ההשראה הובילה למחקר על התקופה האדוארדית תוך התמקדות במעמד הפועלים ובמיוחד בנשים,  העוני של התקופה בערים במיוחד אצל נשים, נשים משרתות בבתים, ילדות קטנות עובדות, חזות העוני, אמצעי מניעה האפשרות או חוסר האפשרות לנוע ממקצוע למקצוע או מעמד. באותה תקופה חל שינוי מהותי בתלבושת האישה וזו התקופה האחרונה בה המחוך היה חלק בלתי נפרד מהלבוש. בטי בחנה פרטי לבוש של נשים עובדות מאותה התקופה, ילדים עניים, בובות, אסירים, השימוש בחצאית התחתונה (פטיקוט) שלבשו מתחת לשמלה הגדולה בבדי קווילט אותה הוציאה החוצה כבגד גלוי, ובגדים עם מבנה שתמיד חיפשה.

קולקציית סתיו-חורף 2015/16 משלבת תנועה ומבנה, מחויטת ומחויטת למחצה וכוללת לבוש יום מהודר ולבוש ערב.

היא מוצאת הרבה יופי בחזות העוני של התקופה, אף יותר מהעושר המופגן של נשות האצולה. היא חקרה טכניקות תפירה דאז כמו ניקוי קווי המתאר עם בטנה. בתקופה האדוארדית הבטנה הייתה תפורה עם הבד העליון כשכבה אחת על יד תפר אחד שעולה ומחבר את כל השכבות. היא מנסה לתת את התחושה הזו של מלאכה ישנה בדרכים מודרניות.

1a

בדרך לשבוע האופנה

בקולקציה ארבע קבוצות לבוש:

  • שמלות יום יום
  • לבוש מתוחכם בין יום לערב
  • מעילים
  • ערב

11

סתיו/חורף 2015/2016

החומרים

בקולקציה נעשה שימוש בצמר פליז בתולי איטלקי מקורי , סוגי קשמיר וז'קארד צרפתי. ללקוחה המתוחכמת והאלגנטית.

הלקוחות

נשים קריאטיביות, נשים עצמאיות, שוחרות אופנה ', מבינה אומנות, יודעות להעריך איכות. קולקציה מוכנה ללבישה, עשירה וצבעונית.

חמישה נושאים מעניינים את בטי ומשפיעים על חייה

בישול. אהבה נושנה. מגיעה ממשפחה שהכול סביב השולחן והאוכל. גם שמחות וגם באבל. סבתא בשלנית משכמה ומעלה.

נסיעות. אהבה את דמות הנשים במסע. דמוי האישה בתחנת הרכבת ממנה נולד דגם מעיל החמר.

ריקוד . מקצוע שעיצב את אישיותה והפך לגורם השראה.

אופנה כמרכז היצירה של חייה וכעולם שלם.

אומנות חזותית. אומנים כדאלי שבעין בוחנת הראה בתוך יצירותיו אופנה נפלאה.

14

בסטודיו

אישיותה במילה אחת

תיאטרלית

נשים שהייתה רוצה להלביש

Stars such as Kate blanchet, Helena Bonham Kar­ter, Alexa Chung, Tilda Swinton, Olivia Palermo

שלכם בסגנון והשראה,

רוית

צילומי דוגמנית:  רון קדמי.  

דוגמנית: נטלי איידלמן לאלינור שחר

שיער ואיפור: נאור אפל

צילום בטי אלדד: עינת רוטפוס לגילדת המעצבים

תכשיטים: גלית רונדין

medium-size-logo

שבוע האופנה של גינדי 2015 יתקיים בתאריכים 18-21/10. הצטרפו לסלונה אופנה בפייסבוק לכל הדיווחים
רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה
רומנטיקנית חסרת תקנה בעלת תשוקה ואהבה לעולמות העיצוב, הספרות, אמנות, אופנה, טרנדים ומגמות, תערוכות בעולם. בלוגרית רב- תחומית, יוצרת וכותבת תוכן, עיתונאית עיצוב, סופרת, מוזיקאית. רומן הביכורים שלי: "אהבותיה של אמה" יצא לאור בהוצאה עצמית בשנת 2018 והפך לרב מכר. נשואה ואם לחייל ולחיילת הממשיכים את דרכי האמנותית.