אורגת השטיחים -מקווקז למצפה רמון

במהלך‭ ‬עבודת‭ ‬האריגה‭, ‬נוצרים‭ ‬מיתרי‭ ‬צמר‭ ‬על‭ ‬הנול‭, ‬ רחשי‭ ‬האצבעות‭ ‬והטויה‭ ‬מפיקים‭ ‬צלילים‭ ‬הבוקעים‭ ‬מתוכו‭ . ‬וברקע‭ ‬בוקעת‭ ‬אט‭ ‬אט‭ ‬שירת‭ ‬הנשים‭ ‬שאורגות‭ ‬ושרות‭. ‬השירה‭ ‬מכילה‭ ‬את‭ ‬סיפורי‭ ‬היום‭- ‬יום , ‬האחת‭ ‬מתחילה‭, ‬השניה‭ ‬ממשיכה‭ ‬ועד‭ ‬סיום‭ ‬מלאכת‭ ‬האריגה‭ ‬נוצרת‭ ‬שם‭ ‬זימרה‭ ‬גדולה‭ ; ‬ככה‭ ‬למדתי‭ ‬אריגת‭ ‬השטיחי

באחד‭ ‬מימי‭ ‬השישי‭ ‬הבהירים‭ ‬במצפה‭ ‬רמון‭, ‬בדרך‭ ‬הביתה‭, ‬פגשתי‭ ‬חבורה‭ ‬צעירה‭, ‬לא‭ ‬מוכרת‭,  ‬שהיתה‭ ‬בדרכה‭ ‬לאלונה‭. ‬היתה‭ ‬זו‭ ‬קבוצה‭ ‬שעוסקת‭ ‬בפעילויות‭ ‬חברתיות‭ ‬בשכונות‭ ‬של‭ ‬נתניה‭, ‬בינהם‭ ‬היתה‭ ‬ציפי‭, ‬נערה‭ ‬צעירה‭ ‬בת‭ ‬לעדה‭ ‬הקווקזית‭ ‬שעסקה‭ ‬במסגרת‭ ‬פרוייקט‭ ‬השכונות‭ ‬בנתניה‭ ‬בתכנים‭ ‬ובמרכיבים‭ ‬של‭ ‬הביוגרפיה‭ ‬שלה‭. ‬היו‭ ‬אילו‭ ‬תכנים‭ ‬הקשורים‭ ‬לזהות‭, ‬אתניות‭, ‬עדתיות‭, ‬המשפחתיתוכל מה שהם מקפלים בתוכם‭. ‬ציפי‭ ‬החלה‭ ‬במסע‭ ‬חיפושים‭ ‬שיחברו‭ ‬אותה‭ ‬חזרה‭ ‬ובאופן‭ ‬בשל‭ ‬יותר‭ ‬לשורשים‭ ‬הקווקזיים‭ ‬שלה‭. ‬כששוטטה‭ ‬קצת‭ ‬באינטרנט‭ ‬מצאה‭ ‬שלמסורת‭ ‬אריגת‭ ‬השטיחים‭ ‬יש‭ ‬היסטוריה‭ ‬משמעותית‭ ‬ביותר‭ ‬לתרבות‭ ‬הקווקזית‭. ‬זה‭ ‬לקח‭ ‬לה‭ ‬קצת‭ ‬זמן‭ ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬היא‭ ‬גילתה‭ ‬את‭ ‬אלונה‭ – ‬אורגת השטיחים הקווקזית ממצפה רמון. 

alona

אורגת‭ ‬השטיחים . לגלות ולהישאב פנימה

אלונה‭ ‬נולדה‭ ‬בשנת‭ ‬1966‭ ‬בדרבנט‭ ‬שבקווקז‭, ‬שבין‭ ‬הים‭ ‬הכספי‭ ‬לים‭ ‬השחור‭, ‬חבל‭ ‬ארץ‭ ‬עם‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬מגוונת‭ ‬ורב‭ ‬תרבותית‭, ‬היו‭ ‬שם‭ ‬ערב‭ ‬רב‭ ‬של‭ ‬שפות‭ ‬ודתות‭ ‬שהתערבלו‭ ‬אחד‭ ‬עם‭ ‬השני                    ״ ‬על‭ ‬אף‭ ‬ריבוי‭ ‬השפות‭ ‬ידענו‭ ‬להסתדר‭ ‬ולחיות‭ ‬ביחד‭, ‬החלפנו‭ ‬מתכונים‭, ‬רעיונות‭ ‬וחוויות‭", ‬ היא‭ ‬מספרת‭ ‬בפגישה‭ ‬בביתה‭. ‬אריגת‭ ‬השטיחים‭ ‬מצמר‭ ‬כבשים‭ ‬היתה‭ ‬פרנסתם‭ ‬העיקרית‭ ‬של‭ ‬הכפריים‭ ‬בקווקז‭, ‬שם‭ ‬ליחך‭ ‬הצאן‭ ‬עשב‭ ‬רך‭ ‬ונשם‭ ‬אויר‭ ‬צלול‭ ‬שהעניק‭ ‬לפרווה שלו‭ ‬איכות‭ ‬משובחת‭.‬

לאנשי‭ ‬העיר‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬תחביב‭, ‬משהו‭ ‬לעסוק‭ ‬בו‭ ‬בשעות‭ ‬הפנאי‭. ‬אלונה‭ ‬מתארת‭ ‬את‭ ‬ההוואי‭ ‬השכונתי‭ ‬כזירה‭ ‬עוטפת‭ ‬וחמה‭. ‬את‭ ‬מלאכת‭ ‬האריגה‭ ‬היא‭ ‬למדה‭ ‬מהשכנות‭. ‬הסקרנות‭ ‬שלה‭ ‬מובילה‭ ‬אותה‭ ‬להתיישב‭ ‬ליידן‭ ‬ולצפות‭ ‬בידיהן‭ ‬רוחשות‭ ‬תחת‭ ‬הנול‭, ‬הצמר‭ ‬הונח‭ ‬בידיה‭. ‬ והיא‭ ‬מתחילה  לטוות יחד איתן.‬

alona3

אלונה מספרת לי איך לומדות הנשים לטוות שטיחים בקווקז

‭"‬צפיה‭ ‬ועשיה‭. ‬לא‭ ‬שואלים‭ ‬שאלות‭ , ‬ואף‭ ‬אחד‭ ‬לא‭ ‬נואם‭ ‬נאומים‭ , ‬אין‭ ‬הסברים‭. ‬זו‭ ‬צורת‭ ‬הלמידה‭ ‬המסורתית‭ ‬‮–‬‭ ‬התבוננות‭ ‬ועשיה‭ . ‬ואם‭ ‬טעית‭, ‬ תמיד‭ ‬ניתן‭ ‬לפרום‭ ‬ולהתחיל‭ ‬מחדש‭. ‬ במהלך‭ ‬עבודת‭ ‬האריגה‭, ‬נוצרים‭ ‬מיתרי‭ ‬צמר‭ ‬על‭ ‬הנול‭, ‬ רחשי‭ ‬האצבעות‭ ‬והטויה‭ ‬מפיקים‭ ‬צלילים‭ ‬הבוקעים‭ ‬מתוכו‭ . ‬וברקע‭ ‬בוקעת‭ ‬אט‭ ‬אט‭ ‬שירת‭ ‬הנשים‭ ‬שאורגות‭ ‬ושרות‭. ‬השירה‭ ‬מכילה‭ ‬את‭ ‬סיפורי‭ ‬היום‭ ‬יום‭, ‬האחת‭ ‬מתחילה‭, ‬השניה‭ ‬ממשיכה‭ ‬ועד‭ ‬סיום‭ ‬מלאכת‭ ‬האריגה‭ ‬נוצרת‭ ‬שם‭ ‬זימרה‭ ‬גדולה‭; ‬ככה‭ ‬למדתי‭ ‬אריגת‭ ‬השטיחים‭ ‬ובאותו‭ ‬אופן‭ ‬את‭ ‬בישול‭ ‬המאכלים‭ ‬המסורתיים‭, ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬בחצר‭ ‬היה‭ ‬טאבון‭. ‬אם‭ ‬היית‭ ‬מדליקה‭ ‬אש‭ ‬היית‭ ‬מזמינה‭ ‬חברות‭, ‬לא‭ ‬אוכלים‭ ‬לבד‭. ‬זה‭ ‬תמיד‭ ‬האש‭ ‬שמזמנת‭ ‬מפגש‭ , ‬חם‭,  ‬אוהב‭, ‬ חברותא‭. ‬יום‭ ‬אחר‭ ‬אחרת‭ ‬תדליק‭ ‬את‭ ‬האש‭ ‬ואנחנו‭ ‬נלך‭ ‬לשבת‭ ‬אצלה‭".‬

מלאכות‭ ‬קדומות

הנושאים‭ ‬שהיו‭ ‬מאויירים‭ ‬על‭ ‬השטיחים‭ ‬היו‭ ‬סמלים‭ ‬ודגמים‭ ‬שעברו‭ ‬מדור‭ ‬לדור‭, ‬ זו‭ ‬היתה‭ ‬שפה‭! ‬על‭ ‬פי‭ ‬האיור‭ ‬והסמלים‭ ‬ידעת‭ ‬לזהות‭ ‬מאיזה‭ ‬כפר‭ ‬מגיע‭ ‬השטיח‭. ‬השטיחים‭ ‬הקווקזים‭ ‬אגב‭ ‬מאוד‭ ‬יקרים‭ ‬בשל‭ ‬איכות‭ ‬העבודה‭, ‬צפיפות‭ ‬ואיכות‭ ‬הצמר‭.‬

לחזור‭ ‬למלאכות‭ ‬הקדומות‭ ‬כאן‭ ‬במצפה‭ ‬רמון‭ ‬משולה‭ ‬לשיבה‭ ‬הביתה‭. ‬ אלונה‭ ‬עוברת‭ ‬תאונת‭ ‬עבודה‭ ‬בגן‭ ‬שבו‭ ‬עבדה‭. ‬השינוי‭ ‬החד‭ ‬בדינמיקה‭ ‬של‭ ‬החיים‭ ‬והתנועה‭ ‬הביא‭ ‬אותה‭ ‬לאחוז‭ ‬שוב‭ ‬בצמר‭ ‬ובמלאכות‭ ‬הטוויה‭. ‬ ״הכל‭ ‬חזר‭ ‬בבת‭ ‬אחת‭!  ‬  כל‭ ‬הידע‭ ‬שהיה‭ ‬שמור‭ ‬בכספת‭ ‬הזיכרון‭ ‬נפתח‭ ‬מחדש‭.‬

‭"‬הישיבה‭ ‬בחברותה‭ ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬נשים‭ ‬נוספות‭, ‬לארוג‭, ‬לבשל‭ ‬לשוחח‭ ‬היא‭ ‬מבחינתי‭ ‬השיבה‭ ‬למקורות‭. ‬למקום‭ ‬העמוק‭ ‬הבסיסי‭ ‬של‭ ‬חווית‭ ‬המפגש‭ ‬ומעגל‭ ‬הנשים‭. ‬ התקדמנו‭ ‬המון‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭, ‬אבל‭ ‬בדרך‭ ‬נראה‭ ‬ששכחנו‭ ‬את‭ ‬המהות‭ ‬שלנו‭. ‬זה‭ ‬לא‭ ‬סתם‭ ‬שנשים‭ ‬אורגות‭ ‬שטיחים‭ ‬במספר‭ ‬מקומות‭ ‬רב‭ ‬בעולם‭, ‬הישיבה‭ ‬הזו‭ ‬יחדיו‭ , ‬נשים‭ ‬סביב‭ ‬מלאכות‭ ‬האריגה‭, ‬סריגה‭, ‬רקמה‭ ‬מרגיעה‭, ‬מחברת‭, ‬תהליכים‭ ‬מעובדים‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬פיזית‭ ‬בידיים‭ ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬בראש‭. ‬ ברגע‭ ‬שאת‭ ‬סורגת‭ ‬נעליים‭ ‬או‭ ‬גרביים‭ ‬ובא‭ ‬היום‭ ‬שנמאס‭ ‬לך‭ ‬מהם‭, ‬אין‭ ‬בעיה‭, ‬את‭ ‬פורמת‭ ‬ומייצרת‭ ‬דוגמה‭ ‬חדשה‭.‬ שלא‭ ‬כמו‭ ‬המוצרים‭ ‬המודרניים‭ ‬שצורכים‭, ‬זורקים‭ ‬ועורמים‭ ‬באתרים‭ ‬לדורי‭ ‬דורות‭.‬

המלאכות‭ ‬הקדומות‭, ‬המסורתיות‭, ‬משמרות‭ ‬את‭ ‬המעגליות‭ ‬שבטבע‭, ‬מקבלות‭ ‬ממנו‭ ‬ונותנות‭ ‬לו‭ ‬בחזרה‭. ‬לשמר‭ ‬מסורת‭ ‬שכזו‭ ‬זה‭ ‬בעצם‭ ‬לשמר‭ ‬ערכים‭ ‬בסיסיים‭ ‬שאבדו‭ ‬לנו‭ ‬במהלך‭ ‬הקידמה‭.  ‬זה‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬שטיח‭. ‬זה‭ ‬הרבה‭ ‬מעבר‭ ‬לזה‭".‬

הדור‭ ‬הבא

הילדים‭ ‬של‭ ‬אלונה‭ ‬יודעים‭ ‬לעשות‭ ‬הכל‭. ‬עזימה‭ ‬ומקס‭ ‬סורגים‭ ‬מגיל‭ ‬צעיר‭ , ‬אורגים‭, ‬ מנגנים‭ :  ‬״לימדתי‭ ‬אותם‭ ‬באותה‭ ‬הדרך‭ ‬שאני‭ ‬למדתי‭.‬״

alona4

אדי‭ ‬בעלי‭ ‬הוא‭ ‬אמן‭ ‬מוכשר‭ ‬ויש‭ ‬לו‭ ‬ידי‭ ‬זהב‭. ‬ יודע‭ ‬לבנות‭ ‬הכל‭ – ‬את‭ ‬הכלים‭ ‬שהיו‭ ‬חסרים‭ ‬לי‭ ‬לאריגה‭ ‬הוא‭ ‬בנה‭   : ‬רהיטים‭, ‬ כלים‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬עצמו‭. ‬המוצא‭ ‬שלי‭ ‬הוא‭ ‬צ‭'‬רקסי‭. ‬הערכים‭ ‬שספגנו‭ ‬לאורך‭ ‬הדורות‭ ‬זה‭ ‬לייצר‭ ‬כמה‭ ‬שצריך‭ ‬בשביל‭ ‬לחיות‭, ‬לא‭ ‬להתבהם‭, ‬הכל‭ ‬בפרופורציות‭. ‬מה‭ ‬שאתה‭ ‬מגדל‭ ‬זה‭ ‬מה‭ ‬שאתה‭ ‬אוכל‭.‬

האוכל שלנו ברובו הוא ‭ ‬כיסוני‭ ‬בצק‭ ‬ממולאים‭ ‬ועושר‭ ‬של‭ ‬מיני‭ ‬לחמים‭ ‬ומיני‭ ‬גבינות‭ ‬שידועות‭ ‬מהקהילה‭ ‬הצ‭'‬רקסית‭ ‬בארץ‭. ‬כשעבדתי‭ ‬בגן‭ ‬ילדים‭ ‬לימדתי‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬כיצד‭ ‬מכינים‭ ‬גבינה‭. ‬תהליך‭ ‬הכנת‭ ‬הגבינה‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬היה‭ ‬מדוייק‭ ‬ושואב‭ ‬את‭ ‬המיטב‭ ‬מכל‭ ‬השלבים‭.‬

מהחלב‭ ‬ היינו לוקחים‭ ‬את‭ ‬השמנת‭ ‬וממה‭ ‬שנישאר‭ ‬עושים‭ ‬גבינה‭. ‬המים‭ ‬שהיו‭ ‬נוצרים‭ ‬בתהליך‭ ‬שימשו‭ ‬לרחיצת‭ ‬השיער‭ ‬במקום‭ ‬קונדישנר‭.‬ לא‭ ‬זורקים‭ ‬כלום‭".‬

אלונה‭ ‬לא‭ ‬זורקת‭ ‬כלום‭, ‬עם‭ ‬הטאבון‭ ‬שבונה‭ ‬בעלה‭ ‬בחצר‭ ‬ביתם‭ ‬היא‭ ‬מחייה‭ ‬עולם‭ ‬שלם‭ ‬ששרד‭ ‬דורות‭ ‬ארוכים‭ ‬ודווקא‭, ‬שנראה‭ ‬שכבר‭ ‬יתבולל‭ ‬ויטמע‭ ‬כאן‭ ‬במארג‭ ‬התרבויות‭ ‬הישראלי‭ ‬הוא‭ ‬מוצא‭ ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬חזרה‭ ‬לעולם‭ ‬דרכה‭.‬

alona 2

על מה את חולמת ?

‭"‬החלום‭ ‬שלי‭ ‬להקים‭ ‬מרכז‭ ‬אריגה‭ ‬שניתן‭ ‬לקבץ‭ ‬בו‭ ‬נשים‭ ‬יחדיו‭ ‬, ללמוד‭ ‬את‭ ‬מלאכת‭ ‬האריגה‭ ‬, ליצר‭ , ‬למכור‭ ‬ולספר‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬שלנו‭ ‬כאן‭ ‬במצפה‭ ‬רמון‭. ‬הכוונה‭ ‬היא‭ ‬להשתמש‭ ‬במיומנויות‭ ‬מסורתיות‭ ‬בכדי‭ ‬לייצר‭ ‬אמנות‭ ‬שקשורה‭ ‬למקום‭ ‬שאני‭ ‬חיה‭ ‬בו‭ ‬כעת‭ – ‬להפגיש‭ ‬את‭ ‬העבר‭ ‬עם‭ ‬ההווה‭ ‬והעתיד‭.‬

אם‭ ‬פעם‭ ‬השתמשו‭ ‬הכפריות‭ ‬בסמלים‭ ‬הלקוחים‭ ‬מחיי‭ ‬היומיום‭ ‬והתרבות‭ ‬שלהם‭ ‬ושילבו‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בדגמי‭ ‬האריגה‭ ‬שלהם‭. ‬אני‭ ‬משלבת‭ ‬את‭  ‬הנוף‭ ‬הנפלא‭ ‬הזה‭ ‬שסביבי‭ ‬ומכניסה‭ ‬אותו‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬השטיחים‭ ‬שאני‭ ‬יוצרת‭ ‬כיום‭, ‬ .‬אני יוצרת מתוך התרבות שאני חיה בה . ומארחת בתוכה מיומניות עתיקות , משלבת‭ ‬בין‭ ‬ידע‭ ‬עתיק‭ ‬וידע‭ ‬חדש‭"

alona5

מתוך המיזם  הדוקומנטרי שלי   : ' המצפאים '  . מצפה רמון 2015 . עורך הכתבה : עירא דיין. עיתון 'המצפה מס' 13

למתעניינים בשטיחים של אלונה  , לינה ואירוח   : 052-8823895

אירוס
צלמת & הרבליסטית. כותבת . אמנית רב תחומית מפתחת מוצרים אגדיים מצמחי מרפא . חפרפרת ארכיונים. עושה פרמה קאלצ'ר .גרה על שפת המכתש. חיה slow. מגדלת שני בנים שובבים וארטישוק.