דיכאון, אפשר לצאת מזה?

בחורה עם מחשב נייד

 

דיכאון, אפשר לצאת מזה?

חוויתי אבדן גדול מאד לפני שלושה חודשים. אבדן אם שגרר אחריו תחושת ריקנות עצומה וכניסה להכרות קצרה עם אפלולית הדיכאון. היו רגעים שראיתי שאיבדתי משמעות לדברים בחיי וידעתי ששקיעה בתחושה הזו תגרור מצבים בריאותיים לא קלים. המשכתי די מהר אחרי האבל לעבוד בקליניקה שלי ולמדתי שזו היתה תרופת הפלא שעזרה לי ביותר. ניסיונותי בקליניקה עם חרדות ונגיעות בעצב קיבלו מוחשיות חזקה יותר עכשיו. הפחד לאבד… הצורך להחזיק בזכרון בכל מאודך.

בשני העשורים האחרונים התפרסמו כמה עבודות התומכות בהשערה שדיכאון, על דרגותיו השונות, הוא גורם סיכון בלתי תלוי להתפתחות מחלת לב. דיכאון היא מחלה שכיחה ביותר ויש עדויות  מוצקות שהיא קשורה בעלייה משמעותית בסיכון לפתח מחלת לב ותמותה מכל סיבה. המחקר  בדק במשך שש שנים את האפקט של דיכאון וסוכרת בנפרד ובמשולב על תמותה מכל סיבה ועקב מחלות קרדיו-וסקולריות בקרב נשים מעל גיל 54.
אפשרויות טיפול בדיכאון ללא תרופות:  אימון גופני:  המחקר שנערך בנורבגיה ופורסם בעיתון הפסיכיאטרי המוביל The British Journal of Psychiatry 11/ 2010, מצא כי הסיכוי ללקות בדיכאון בקרב האנשים שלא עוסקים בפעילות גופנית  הוא פי שניים מאלו שמתאמנים באופן קבוע. אפילו פעילות גופנית קלה נמצאה בקורלציה עם העדר תסמינים דיכאוניים. מעניין לציין, כי עבודה פיזית ומאמץ הגופני שמושקע במקום עבודה, לא נמצאו קשורים לירידה בתסמינים הדיכאוניים. החוקרים מניחים, כי בנוסף למאמץ גופני עצמו, יש חשיבות להקשרים החברתיים של פעילות גופנית.   תזונה:  שהתפרסם במרץ 2010 בעיתון הפסיכיאטרי האמריקאי – American Journal of Psychiatry, אנשים עם הרגלי תזונה בריאים, אלו שהתפריט שלהם עשיר בירקות, פירות, בשר, דגים ודגנים מלאים, סובלים פחות מסימפטומים נפשיים ובייחוד מדיכאון ודיסטימיה (דיכאון קל אך ממושך), מאשר האנשים עם הרגלי תזונה מערביים, אלו שהתפריט שלהם כולל מזון מעובד, מטוגן, ממתקים ובירה.                                                                                                                                                                                                                                                             טיפול נפשי: נמצא כי אצל האנשים שלוקים בדיכאון ניתן לזהות דפוסי חשיבה בלתי יעילים ושגויים אשר מקבעים את הדיכאון ומונעים תפקוד יעיל ומספק. לדוגמא : נטייה לראות הכל בשחור- לבן ועל סמך כך להגיע למסקנות שגויות, כגון אם נכשלתי במשימה מסוימת אז אני כישלון טוטאלי ולא אצליח אף פעם, כך שאין טעם להמשיך לנסות. נטייה לייחס חשיבות לאירועים השליליים ולזלזל באירועים החיוביים וכתוצאה מכך לפספס הזדמנויות ועוד. המטופל לומד לזהות את הדפוסים הבלתי יעילים ולשנות אותם. השינויים בדפוסי החשיבה הם בעלי השפעה מכרעת הן על מצב הרוח והן על תפקודו של האדם, כך שבנוסף לשיפור במצב הנפשי, הטיפול מאפשר להגיע להישגים טובים יותר בחיים ולהגשמה עצמית.    בתוספת הרפיה:  טיפולי הרפיה עשויים להיות יעילים אצל האנשים שמפתחים דיכאון בעקבות מצבי לחץ ועומס. טיפולים מסוג זה מאפשרים לאדם להגביר את המודעות שלו להיבטים הגופניים השונים של מצבי דחק ודיכאון, כגון מתח שרירים, קצב הנשימה, מחושים גופניים שונים. הרפיה מורידה במידה מסוימת הפרשת הורמוני הסטרס, משפיעה על המוליכים הכימיים במוח ומשפרת את ההרגשה הכללית.

אנחנו רצים לעיתים לקנות בגד יפה שמכסה על הרגשה קשה. אולי כדאי לתת לעצמינו מתנה של צבעים גם מתחת לכסות החיצונית. אנחנו הולכים עם עצמינו, ישנים עם עצמינו, חושבים עם עצמינו ומתקשרים עם הסביבה עם עצמינו. אין ספק שאם היינו חושבים לשפר את ההרגשה שלנו ועובדים על זה הבגד הכי צבעוני שנשים עלינו יראה הרבה יותר טוב וישדר לעולם מקום חזק יותר ותקשורתי יותר עם כל הטוב שיש לעולם להציע למרות הכל.