תקציב משרד החינוך ל -2015: כמעט 50 מיליארד ש"ח

תקציב משרד החינוך ל 2015 מורכב מסעיפים ומספרים שלא יעודדו את חברתי המורה נעמה וגם לא אותי, אמא לתלמיד בכיתה ו'. את המטרות אני אוהבת. האם יש קשר בין המטרות למספרים? אולי אתם תמצאו

תקציב החינוך 2015. צילום: שאטרסטוק

במסגרת הרצון שלי להבין את תקציב המדינה ובכלל איך מתנהלת חברת "מדינת ישראל" החלטתי לנסות להבין את תקציב החינוך.

חייבת לציין שנסיוני רב בקריאת דוחות כספיים וכמותיים של חברות עסקיות, ולרוב אני צריכה כשעה כדי להבין את הנתונים העיקריים. במקרה של תקציב משרד החינוך אני בעניין כבר למעלה מ 5 שעות, כשהמטרה היא רק להבין את הנתונים הכמותיים.

לדוגמא:

בתקציב המדינה יש חלוקה ל: חינוך מיוחד, חינוך קדם יסודי – מאיזה גיל?, חינוך יסודי וחטיבות ביניים : רשמי, עצמאי, תורני, מוכר שאינו רשמי, מוסדות הפטור, חטיבה עליונה, חינוך התיישבותי, ועוד ועוד. מנסה כבר שעות למצוא נתונים על מספר התלמידים, מספר המורים, מספר הכיתות בכל סגמנט.

לא מוצאת.

בכל מקרה כן אשקף כאן את המעט שמצאתי ואם מישהו קורא את הנ"ל ויכול לשפוך אור על הנתונים אשמח, יותר מאשמח.

אחדד את השאלה:

למי מיועד תקציב החינוך?

מצאתי נתונים משנת 2011/2012 של הלמ"ס:

להלן:

אז התקציב מיועד ליותר מ 2,074,228 תלמידים, כמה יותר? הרי כל תלמיד כאן מטופל.

לפי תקציב של 49.5 מיליארד ש"ח, בכל תלמיד משקיעים כ 30,000 ש"ח בשנה.
לפי תקציב של 49.5 מיליארד ש"ח, עלות כל מורה  23,000 ש"ח בחודש, כ 50% פחות מחבר כנסת. בהנחה ש 20% מהתקציב הולך לתשתיות וציוד ו 80% לכוחות ההוראה בפועל עלות של רוב המורים 10,000 ש"ח, אז לאן הולך הכסף?
יש לי כמה חברים מורים וגם אני הייתי מורה במשך שנתיים, עד שהבנתי שאכנס לסטטיסטיקה של העניים בישראל אם אמשיך.

טוב, אז כבר הבנתי שכדי להבין את תקציב משרד החינוך אני צריכה להפסיק לעבוד בחודש הקרוב, את זה לא אעשה ואאלץ להציג בפניכם את המספרים שבכל זאת הצלחתי לרכז בצורה סבירה כך אני מקווה.

להלן תקציר תקציב משרד החינוך ללא תקציב פיתוח:

 

"דגשים לשנת הכספים 2015 של משרד החינוך:

צמצום פערים בהישגים הלימודיים בין תלמידים תוך פיתוח ההון האנושי על ידי הרחבה של ״סל שעות הטיפוח״,
שבמסגרתו נוספות שעות לימוד לבתי ספר מרקע חברתי-כלכלי חלש.

חיזוק לימודים מוטי תעסוקה במערכת החינוך החרדית; הכשרת מורים למקצועות מתמטיקה, אנגלית ושפת אם;
הקמת מוסדות לבנים המגישים לבגרות; הגברת הפיקוח על לימודי היסוד ותקצוב המוסדות בהתאם.

הגברת ההתאמה בין מערכת החינוך לשוק העבודה על מנת להעלות את שיעורי התעסוקה, על ידי הארכת שנת
הלימודים לכיתות א׳ עד ד׳ והחלה מלאה של חוק לימוד חובה בגילאי 4-3.

למידה משמעותית המדגישה תהליכי חשיבה, פיתוח כלים ביקורתיים, יצירתיות ומקוריות ומטרתה לקדם למידתחקר ולהכשיר את התלמיד להתמודדות עם אתגרי המאה ה-21.

שיפור ההישגים הלימודיים ומיצוי הפוטנציאל של כלל תלמידי ישראל וכן שיפור איכות ההוראה וחיזוק מעמד
המורה בחברה הישראלית"

האמת? לא יכולתי להבין מהתקציב איך עושים זאת.

ואביא עוד ניתוח מספרי של השינויים לעומת שנת 2014, נראה לי אוסף מספרים שלא אומר הרבה.

מזמינה כל אחד מכם שיצלח ויקרא את הפוסט הזה לספק עוד מידע. נראה לי חשוב.

 

 

חנה רדו
מחפשת פתרונות להגברת התעסוקה בפריפריות. פתוחה לכל רעיון לשינוי המציאות בישראל. מאמינה בשיוויון מגדרי.עובדת במקאן תל-אביב 24/7. www.hanarado.info